sdfhdgjjfhj Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Har sett meg ut en bærbar som jeg sterkt vurderer å kjøpe, EUROCOM M570A. Merket Eurocom er ikke så kjent i Europa (ironisk nok, tenker på navnet) men mer anerkjent i Asia og USA/Canada. Denne produsenten fokuserer på å lage ”oppgraderbare desktop erstatter notebooks” og bare med det som prinsipp kan man allerede tenke seg hva man har i vente. Derfor tenker mange sikkert nå: ”Ok, den har kraftige komponenter og det kan man ikke få uten å ofre noe annet som for eksempel batterikapasitet. Det har jeg sett før, og derfor er jeg skeptisk om det er verd prisen for mye ytelse mot bekvemlighet?” Men denne gangen er det ikke tilfellet, hvis jeg sa at jeg har funnet en bærbar som har kraftige komponenter (lik linje og bedre enn for eksempel Dell Inspiron XPS Gen 2) og med over dobbel så kraftig batterikapasitet og på et helt annet prisnivå, ville de aller fleste riste på hodet. Det er ikke mulig å levere en slik barbær til en overkommelig pris, eller? For noen uker siden fant jeg den tidligere modellen til Eurocom, EUROCOM M400A COBRA. Allerede da ble jeg imponert over ytelsen mot pris, spesielt når jeg fant den eneste norske nettbutikken som solgte den, shg.no. De kaller den for ”shg Note 9100 Series” og er et veldig godt tilbud der man får veldig mye for pengene, verd å sjekke ut. Spesifikasjonene for EUROCOM M400A COBRA: http://web.eurocom.com/EC/ec_model_config1(1,147,0) Men sist uke så jeg på Eurocom sin egen hjemmeside at de nyeste modellene sto for tur, med hele fem nye utgaver som alle blir gitt ut den 15. oktober. Men en modell fanget oppmerksomheten min, EUROCOM M570A. Jeg har aldri sett en bærbar så godt gjennomført eller så fristende å kjøpe. Med finesser som: • 17-tommer WSXGA+ 1680x1050 piksels. • Opp til 2.26 Intel Pentium M; FSB533; 2MB cashe. • Opp til 2GB DDR2-533; SODIMM; via to RAM sokkets. • ATi Mobility Radeon x800 XT, Platinum Edition; PCI Express. • Mulighet til to harddisker (7200rpm SATA). • Mulighet til to batteri (over ni timer batteritid). Detaljerte spesifikasjoner: http://www.eurocom.com/products/future/spe...fm?model_id=166 Bilder: http://eurocom.com/newsroom/photo/largephoto.cfm?id=195 http://eurocom.com/newsroom/photo/largephoto.cfm?id=196 http://eurocom.com/newsroom/photo/largephoto.cfm?id=197 http://eurocom.com/newsroom/photo/largephoto.cfm?id=198 Hva prisen blir på denne maskinen er ennå ukjent, men jeg regner med det blir noen tusenlapper mer enn de eldre modellene. Samtidig så håper jeg på at shg.no blir å ta inn denne modellen, for jeg tror at jeg ikke er alene om å ha lyst å kjøpe denne bærbare maskinen. Men skulle noen andre klare å finne en bærbar som er bedre enn denne, vil jeg sette pris på tips om det. Så setter jeg også stor pris på kommentarer fra dere om mitt valg av bærbar pc, Tusen takk. Endret 14. oktober 2005 av Zatoichi Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tja. Hvor selges denne? I Usa? Isåfall blir det mye styr med garanti, service osv hvis noe skulle gå galt. Dessuten må du tenke på mva ++. Det lureste blir egentlig å kjøpe seg en bærbar pc her i Norge selv om den har bra specs. Ellers kan du som du sier håpe på at SHG tar den inn. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det kan se ut som om Pyton.no selger laptoper fra Eurocom, blant annet M560A og D900T. Kanskje de tar inn denne også. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Tja. Hvor selges denne? I Usa? Isåfall blir det mye styr med garanti, service osv hvis noe skulle gå galt. Dessuten må du tenke på mva ++. Det lureste blir egentlig å kjøpe seg en bærbar pc her i Norge selv om den har bra specs. Ellers kan du som du sier håpe på at SHG tar den inn. Joda, jeg vet det men jeg har ingen planer å importere den, jeg blir enten å kjøpe den i Japan, som jeg drar til i januar eller så blir jeg å kjøpe den i Norge. Det lønner seg ikke å bestille fra USA uansett, så vi får se om den blir tatt inn av en norsk nettbutikk eller ikke. Uansett tilfelle så skal det bli interessant i måneden framover. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ser ut som pyton ikke har fått med seg riktig info 15.4" WSXGA (1440x900) Men ellers er det jo positivt at man får inn mindre kjente merker her i Norge. De er riktig nok kjente merker i utlandet, men her er de ikke det. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Dell Inspiron xps m170 danker ut denne i ytelse, spesielt med det nye geforce 7800 gtx kortet. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Det kan se ut som om Pyton.no selger laptoper fra Eurocom, blant annet M560A og D900T. Kanskje de tar inn denne også. Interessant, takk for tipset. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Men ellers er det jo positivt at man får inn mindre kjente merker her i Norge. De er riktig nok kjente merker i utlandet, men her er de ikke det. Jo, det er sant, alltid sunt med noen friske merker på det norske markedet. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Dell Inspiron xps m170 danker ut denne i ytelse, spesielt med det nye geforce 7800 gtx kortet. Ja, det er godt mulig, men så når man ser på prisen så er den ikke lengre en dans på roser for å si det sånn. Er man villig å bruke så mye penger på en slik maskin så skal ikke jeg stoppe deg. Men jeg ser ikke verdien i et slikt kjøp, når man like godt kan kjøpe en stasjonær til en mer akseptabel pris, hvis det er rå kraft man er ute etter. Så det kan diskuteres. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Dell Inspiron xps m170 danker ut denne i ytelse, spesielt med det nye geforce 7800 gtx kortet. Ja, det er godt mulig, men så når man ser på prisen så er den ikke lengre en dans på roser for å si det sånn. Er man villig å bruke så mye penger på en slik maskin så skal ikke jeg stoppe deg. Men jeg ser ikke verdien i et slikt kjøp, når man like godt kan kjøpe en stasjonær til en mer akseptabel pris, hvis det er rå kraft man er ute etter. Så det kan diskuteres. Har prisen på denne m570a pcen kommet ut enda da? Heller ikke xps m170(med 7800gtx), men den blir dyr uansett da Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Har prisen på denne m570a pcen kommet ut enda da? Heller ikke xps m170(med 7800gtx), men den blir dyr uansett da Nei, ikke ennå, men Pyton.no blir å legge ut maskinen de nærmeste dagene så da får vi en anelse om evt. pris. Ja, Dell har aldri hatt rykte på seg å være billig, så den blir garantert veldig dyr. I tillegg har jeg fått tak i ny informasjon om modellen. Produsenten som utvikler selve EUROCOM M570A er firmaet Clevo, som blant annet har andre merker som Sager, Alienware og Voodoo som sine kunder. Og det kan vi vel være enig i er ganske kjente kvalitet merker? Så jeg har store forhåpninger til denne maskinen, det skal virkelig bli interessant. Link til Clevo: http://www.clevo.com.tw/ Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du kan føye til Dell som en av kundene til Clevo. Kvalitetsmerker? Joda. Men de du ramser opp er ikke akkurat de billigste på markedet. Man kan heller ikke sammenligne priser i Usa kontra Norge. Det blir garantert dyrere her i Norge. Det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Det som generellt gjør meg skeptiske til sånne maskiner er bla hvor mye de tester maskinen før de sender den til produksjon. Hvis man tar det råskinnet til Dell som et eksempel, så nekter jeg å tro at denne har vært mange dagene inne på testlab før utsendelse. Dvs før eller siden kommer Dell til å få en kjempesmekk. Tar du f.eks IBM som moteksempel som tester maskinene sine "grundig" før de begynner å selge dem. Det høres dog veldig fint ut med en maskin med så mye fine specs, men liker ikke tanken på å svi at masse av kroner for så ved en senere anledning finne ut at dette var et ræva kjøp. Uansett så blir det spennende å se hva denne kommer til å koste når den kommer til landet -z00l- Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ja, Dell har aldri hatt rykte på seg å være billig, så den blir garantert veldig dyr. Dell behøver ikke nødvendigvis å være dyrt det, men det er nok å se på specs for å skjønne at dette blir en dyr pc. Du kan jo også sammenligne med dagens modell, som ha 6800 ultra... Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Du kan føye til Dell som en av kundene til Clevo. Kvalitetsmerker? Joda. Men de du ramser opp er ikke akkurat de billigste på markedet. Man kan heller ikke sammenligne priser i Usa kontra Norge. Det blir garantert dyrere her i Norge. Det er det ingen tvil om. Nei, det er sant. Men Clevo produserer sine modeller i Asia, derfor prisene er så pass lave. Men det øyeblikket man setter et kjent merke på dem, så stiger prisene astronomisk, selv om det er samme basis komponenter i produktene de leverer. Man betaler flere tusener av kroner bare for merket. Markedet i USA sammenliknet med Norge er selvfølgelig ikke like, det har jeg aldri påstått. Men det er ganske utrulig hvor mye man kan spare på å velge de mer utradisjonelle merkene, fra en produsent med så mange kunder som Clevo. Ikke uten grunn at for eksempel innkjøp av disse maskinene er så lave og fortjenesten så høy, det er virkelig ”big business” for de virkelige store merkene på markedet. Men jeg skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Siden de aller fleste "ytelses" bærbare maskiner kommer fra samme produsent kan man ikke lengre si at et merke er bedre enn det andre, bare billigere. Siden produsenten lever samme komponentene til alle merkene. Syntes det bare faller naturlig å velge den maskinen man får mest for pengene, og ikke etter merket. Men hver for sin smak. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Syns du tar litt feil egentlig. Noen merker er jo så klart bedre på støy, varmeutvikling osv. Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Syns du tar litt feil egentlig. Noen merker er jo så klart bedre på støy, varmeutvikling osv. Det er jo merket sin egen feil som prøver å presse maskinvaren til å yte max, og skaper varmeovner og jetpropell maskiner. Men de merkene som driver på med denne ”oppgraderingen” er vanligvis de som er mest kostbar, og derfor ikke et naturlig første valg uansett. Men enkle tenker jo mer på komfort enn andre, og det er en veldig positiv egenskap, og det er de jeg selv liker, men tilslutt er det jo opp til hver å en sin smak. Ganske åpent hva man velger egentlig, sånn sett. Endret 28. september 2005 av Zatoichi Lenke til kommentar
sdfhdgjjfhj Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Nå har Pyton.no lagt ut barebone utgaven av modell M570A, litt artig twist syns jeg: http://www.pyton.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3784 Nå venter man bare på at den bærbare modellen skal bli lagt ut, samt at evt. Shg.no gjør det samme. Mye å glede seg til. Lenke til kommentar
synco Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 disse har fått den inn... clevo maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg