Edstro Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Hei. Har nettop innstallert windows 2003 server og nå skal eg bruke den i et nettverk. Eg kan ingenting så eg har endel spørsmål. 1. Først og fremst vil eg sette opp et domene til serveren min. Eg vil at de andre maskinene i mitt nettverk skal ha adgang til mitt domene ved og logge seg på. Hvordan oppretter eg domene og brukere til domene mitt? Når en bruker logger seg på mitt domene på min server så ønsker eg at brukeren skal få adgang til en partisjon som eg har delt ut til brukeren og den parisjonen skal ha en begrensett plass som eg bestemmer. Også lurer eg på hvordan eg knytter opp datamaskinene i nettverke til mitt domene? Dette ble litt rotete men prøv så godt dere kan og svare... 2. Hva er en terminal server? 3. Hva er en DNS server? Hjelp Eg er nybegynner på dette. Endret 26. september 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Er du helt nybegynner, kan jeg bare anbefale denne boken som en start. Kan godt gi deg svar på det du spørr om, men tror nok det ville stille flere spørsmål enn svar. Server er et meget omfattende emne og det finnes flere måter å løse ting på. Windows 2003 server har i seg selv mange måter å håntere diverse tjenester og resurser. På din spårsmål: 1. Domene: Kjør dcpromo, men det er mange ting som må tenkes gjennom før du gjør det. bla. partisjonering. Jeg bruker 4 partisjoner. 10, 5, 30 og resten i Gigabyte. 10 til system. 5 Til Ad og sysvoldatabasen. 30 til programmer som skal distibueres og resten til fillagring, wsus og andre delte områder ca 200 GB. Skal en bruker ha begrenset lagringsplass på en delt ressurs, må man bruke quota på den disken. Knytte en datamaskin i nettverket, må den meldes inn i domenet dit. På XP så gjøres dette via der du endrer datamaskinnavnet. 2. Terminal servere er en server som lar deg fjærnjobbe mot en maskin inne i nettverket over f.eks. internett. Sikkert ikke godt nok svar dette, men litt rett er det. 3. DNS. Dynamisk navneresolering (norsk). DVS selv om en maskin forandrer sin ipadresse, så når du fram til den via DNS. Skriver du http://vg.no, så kommer du til vg sine websider uten å vite ipadressen. DNS serveren holder styr på hvilke ipadresser de forskjellige datamaskinnavnene har. (dette er også tynt forklart, men hovedhensikten er oppfyldt). Innad i nettet så holder DNS serveren styr på FQDN ( Fully Qualified Doman Name) og ipadresse. F.eks har serveren 192.168.1.10 og heter server01, så vil denne adressen finne samme plass i nettverket. \\server01\programmer\office \\192.168.1.10\programmer\office Men kjøp boken og begynn å les. Prøving og feiling er den viktigste læring. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Er vel ikke hely nybegynner. Men det aller viktigste for meg er dette: __________________________________________________________ 1. Først og fremst vil eg sette opp et domene til serveren min. Eg vil at de andre maskinene i mitt nettverk skal ha adgang til mitt domene ved og logge seg på. Hvordan oppretter eg domene og brukere til domene mitt? Når en bruker logger seg på mitt domene på min server så ønsker eg at brukeren skal få adgang til en partisjon som eg har delt ut til brukeren og den parisjonen skal ha en begrensett plass som eg bestemmer. ____________________________________________________________ Nå har eg ljørt dcpromo og nå skal eg velge dns navn. Kan dette være 192.168.0.100 ? som er ip adressen til serveren min. Finnes der noe guide for dette? (Helst en norsk en) Som forteller meg: Hvordan eg setter opp domene. Og hvordan eg deller opp harddisk plass til brukere. _ Nå har eg testet og lage et nytt domene. Følgende innstilinger gjorde eg: Når eg fikk opp veiviseren så var det egenligt bare og trykke neste 2 ganger. Så velger eg: domain controller for a nwe domain. Neste.. Også domain in a new forest. Neste.. DNS Name: 2003server (Eg fant ut eg ikke kunne kalle det for 192.168.0.100) Neste.. Domain netbios name: 2003server Neste,neste. Install and configure the dns server on this computer Neste,Neste Også velger eg passord. Neste. Fullfør Men eg får opp feilmeldingen: The operation failed with the following error: The wizard is unable to determine the status of the active directory service on this computer. Hva gjør eg galt?? Og et spørsmål til: Hva er en RPC server? og hvordan setter eg denne opp? Endret 26. september 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Løst. Restartet pcen også gjekk det helt fint. Nå er eg kjempe fornøyd. Har opprettet en bruker men når eg skal legge til passord så kommer der noe opp om at du må følge noen passord regler. Hvor endrer eg disse? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Løst. Restartet pcen også gjekk det helt fint. Nå er eg kjempe fornøyd. Har opprettet en bruker men når eg skal legge til passord så kommer der noe opp om at du må følge noen passord regler. Hvor endrer eg disse? Er det ingen som vet noe ?? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Løst. Les her: http://www.petri.co.il/disable_password_re...2003_domain.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå