TBPhoto Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg har så langt brukt ett Ixus 30. Dette kameraet opererer med format 4:3 så vidt jeg har skjønt. Hvis jeg skal levere bilder til en fotobutikk e.l. for å få papirkopier, så vil det bli 10x13 format hvis jeg har skjønt det riktig? Har nå akkurat kjøpt ett Nikon D50. Er formatet annerledes her? Er det 3:2 (så det gir 10x15 papirkopier), eller er dette også 4:3? Fant ikke dette helt ut i farten, men mener å ha lest/hørt at dSLR gir 3:2 format? Tilbake til Ixus 30; dette er ett 3,2MP kamera, som altså gir 2048x1536 pixler. Hvis jeg vil ha papirkopier i 10x15 istedet for 10x13 - hvordan må jeg beskjære bildene for at det skal bli riktig? Altså, hvor mange pixler i bredde/høyde må det være for å få 10x15 uten at bildet blir gjort om når jeg leverer inn til "fremkalling"? Vil det alikevel være nok oppløsning til 10x15 kopier, etter en slik beskjæring? Til slutt; jeg har ikke 100% bestemt meg for hvilken leverandør jeg skal bruke for papirkopier. Har lest litt i andre tråder og tester, og har iallefall kokt ned til 3 stk. -Foto-Olsen - fått mye skryt, er ikke så verst billige, og jeg kan hente de i butikken (bor 15 minutter unna Gjøvik) -Japan Photo - billigst av disse 3, litt varierende erfaringer og tester på bildekvaliteten, kan også her hente i butikk. -Eurofoto - mye gode erfaringer og tester, må få tilsendt, ganske lik pris som Foto-Olsen Jeg skal ha ett sted mellom 300-500 bilder til ett gavealbum, så prisen per kopi vil bli enten 1,- kr (Japanphoto), 1,49 (Eurofoto) eller 1,50 (Foto-Olsen). Vil det lønne seg å bestille noen få testbilder fra hver og sammenligne selv? Eller er det noen som har tungtveiende argumenter for en av disse? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har nå akkurat kjøpt ett Nikon D50 Det er 3:2. Altså, hvor mange pixler i bredde/høyde må det være for å få 10x15 uten at bildet blir gjort om når jeg leverer inn til "fremkalling"? 2048/1536 = 1,33 og du vil ha 1,5 da tar du 2048 og deler på 1,5 og får 1365 så bildene må beskjæres til 2048x1365. Oppløsningen holder fint til albumbilder. Jeg har brukt Eurofoto og det var evig bra nok til vanlige albumfoto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå