Staal_mannen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei! Jeg har en gammel maskin(MSI hovedkort, AMD Athlon 1600+, 512 MB RAM, Nvidia GeForce2 ettelleranna skjermkort, 9GB(!!) harddisk, og litt anna småtterier). Jeg har bytta den ut med en laptop, og kunne derfor tenke meg å installere linux på gamlemaskinen bare for å lære/leke litt med det. Det er nå gjort, men jeg har et varmeproblem: Når linux(Fedora Core 4) har kommet opp og har kjørt noen minutter, begynner tida(nede i høyre hjørne=systemklokka?) å gå rimelig sinnsvakt fort, (les: minuttene tikker avgårde med 2 sekunders mellomrom). Dette har en del merkelige bivirkninger, som at dobbeltklikk ikke registreres lenger(jeg skulle i såfall ha vært fryktelig rask på labben, tror jeg), og hvis jeg prøver å ta opp et terminalvindu for å skrive ls, blir det llllllllssssssssss. Hvert tastetrykk registreres altså mange ganger, så det blir umulig å skrive inn kommandoer. Før jeg installerte Linux kjørte jeg maskina med WinXP, og da hadde jeg et lite program som hette PCAlert som jeg starta hver gang rett etter oppstart. Dette klarte å holde prosessor-tempen nede, så maskina var stabil og fin. Det jeg lurer på er: 1. Finnes det noe ala PCAlert for Linux til MSI hovedkort? 2. Noen som har peiling på hvorfor prosessoren går så varm? Jeg har selv bytta kjølepasta, den har en helt grei kjøleribbe, og vifta går hele tida på full pinne. Ikke er den overklokka heller. Andre ting som kan føre til at prosessoren går varm? Jeg er heller ikke sikker på at det er prosessoren som går varm, for PCAlert registrerte ikke mer enn 57 grader før i tida når maskina var på tur inn i ustabil-land, og det er vel kakestykke for prosessorer? På forhånd takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå