Gå til innhold

Diverse spørsmål og problemer med Slackware.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen spørsmål og problemer som jeg gjerne vil løse.

#1: Hvordan er oppgradering fra Slackware 10.1 til 10.2? Er det bare å legge inn 10.2-cd'ene i cdspilleren og trykke på oppgrader? Er det fare for at ting blir inkompatibelt med hverandre? Regner med at jeg ikke trenger å legge inn programmene mine (de som er selvkompilert) på nytt....?

#2: Har lagt inn Open tycoon. Jeg har lagd en symbolsk link mellom programmet som ligger på hjemmeområdet og til /usr/local/bin, men dette ser ikke ut til å fungere. Får bare dette i retur:

Error: No available language packs
Your sample.cat file is corrupted or missing!

Det fungerer helt fint hvis jeg går inn i mappen hvor programmet egentlig ligger og kjører det derfra.

#3: Har problemer med Kismet. Når jeg prøver å starte kismet fra jeg dette i retur:

*masse greier som alltid kommer*

FATAL: Could not connect to localhost:2501.
Kismet exited

Kismet serveren kjører, men det virker ikke som at klienten klarer å koble seg til. Har alltid fungert før. Nå har jeg ikke brukt kismet på en stund så det er mulig jeg har installert/oppdatert noe i mellomtiden som påvirker kismet.

#4: Siste problemet mitt er det å få til et ordentlig acpi-skript. Bruker laptop så jeg er egentlig interessert i lengst mulig batteritid. Før da jeg brukte Ubuntu fungerte dette bra og temperaturen lå jevnt på 50 grader. Nå ligger den på rundt 60. Vifta og CPU går konstant virker det som. Noen som vet hvordan jeg ordner opp i dette? Må vel legge til et skript i /etc/acpi/, men hva skal det stå i skriptet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvorfor den symbolske linken ikke fungerer, men du kan jo lage et wrapperscript i stedet?

Noe som

#!/bin/bash
#(eller hva du måtte ønske)

cd /usr/local/bin
./opentycoon
#(bytt ut med det virkelige navnet på binærfilen)
exit

...noe i den duren burde gjøre jobben. Husk å chmod +x script.sh

Sleng det i homedir'et i stedet for linken, så starter du via dette.

Lenke til kommentar
#4: Siste problemet mitt er det å få til et ordentlig acpi-skript. Bruker laptop så jeg er egentlig interessert i lengst mulig batteritid. Før da jeg brukte Ubuntu fungerte dette bra og temperaturen lå jevnt på 50 grader. Nå ligger den på rundt 60. Vifta og CPU går konstant virker det som. Noen som vet hvordan jeg ordner opp i dette? Må vel legge til et skript i /etc/acpi/, men hva skal det stå i skriptet?

Slackware har ikke speedstep styring som standard.

Jeg bruker powernowd (http://www.deater.net/john/powernowd.html) for å styre min Pentium M og det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

Speedstep kan styres fra kernel (hvis det er aktivert), eller så kan man manuellt styre speedstep ved hjelp av enkle echokommandoer. Så å si at man ikke kan styre det i Slackware som standard blir litt feil ;)

Det enkleste er nok som du sier å få tak i en frontend.

Lenke til kommentar
Speedstep kan styres fra kernel (hvis det er aktivert), eller så kan man manuellt styre speedstep ved hjelp av enkle echokommandoer. Så å si at man ikke kan styre det i Slackware som standard blir litt feil ;)

Det har du rett i, en 'echo 800000 >> /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_setspeed' ville ha gjort susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...