wesminster Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Foreldrene mine har tre eller fire objektiver som de bruker/brukte på sine pentax filmbaserte speilrefleksfotoapparater. Kameraene og objektivene er kjøpt for i underkant av tjue år siden, og det ene kameraet er et Pentax P50. Det stod i alle fall det på kameraet, hehe. Spørsmålet mitt er om det finnes Pentax digitale speilreflekskameraer som kan bruke objektivene som er kjøpt inn for mange år siden. Om noen kan forklare meg hvordan i all verden jeg ser på objektivet hvilket objetiv det er så kan jeg gjerne finne ut det. Og om dette er et meget latterlig spørsmål beklager jeg det, for akkurat dette har jeg ikke peiling på nemlig. Håper på svar. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ja du kan bruke dem, avhengig av fatning så mister du en del automatikk men lysmålingen forblir intakt. Det står på objektivene et sted, men ikke noe fast sted tror jeg. Gjerne et sted på selve objektivet. Ofte står brennvidde og blender i kanten av filterfestet. Alternativt; ta et bilde, legg det ut her, så kan jeg eller noen andre svare deg så best jeg/vi kan. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Det er høyst sannsynlig ikke mulig å bruke autofokus med disse objektivene. Zooming må også utføres manuelt. Har objektivene skrufatning, så trenger du en adapterring som ikke koster all verden. Har objektivene bajonettfatning passer de rett på DSLR-kameraene til Pentax. Har de i tillegg en grønn "A"-setting på blenderringen, så vil lysmåling og blenderfunksjonalitet fungere bra med automatikken i kameraet. Det er omtrent bare Pentax som har bakoverkompatibilitet med såpass gamle objektiver. Vær klar over at for Pentax *istDS, så vil du måtte multiplisere brennvidden på linsa med 1.5 for å få ekvivalent zoomområde i forhold til 35mm film. Jeg har selv et gammelt Pentax-kamera, og vurderer sterkt det samme, siden jeg har et par gode linser fra før. Stilte samme spørsmål i denne tråden og fikk gode svar: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=473134 Her er forresten et bilde av mine linser (antatt kjøpt i 1984), som viser bajonettfatningen og den grønne "A"-en på blenderringen: Som eksempel kan jeg også nevne at brennvidden for disse linsene som er merket 80-200mm og fast 50mm blir henholdsvis 120-300mm og 75mm i f.eks. *istDS sammenlignet med bildeutstnittet man ville fått med 35mm film (såkalt 35mm-ekvivalent). Endret 27. september 2005 av Sarge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå