howzer Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Organisasjonen "SOS rasisme" har vel tidligere vært diskutert her i forumet. Sist var da de ledet en demonstrasjon der folk gikk fysisk til verks for å hindre Vidar Kleppe i å uttale seg. Nå er SOS rasisme ute på tokt igjen. Denne gangen er offeret en ung kvinnelig programleder i skrapprogrammet "Mess-TV" på TVNorge. SOS rasisme påstår at hun sa at alle i Afrika burde kastreres, og har derfor bestemt seg for å henge henne ut. I omtrent alle artikler i media om saken er det slått stort opp: "Den kvinnelige programlederen svarte at «Alle i Norge skal ha det bra først, så hunder og katter, og så de i Afrika,» før hun la til at alle i Afrika burde kastreres og steriliseres. Det melder NTB." Dette er på bakgrunn av en sint gammel kvinne som ringte SOS rasisme etter å ha hørt uttalelsene. De som faktisk har sett programmet gir dog et annet bilde av det som skjedde: "Hun sa heller aldri at afrikanere BURDE steriliseres. Hun sa at du burde FÅ TILBUD om det. På lik linje med alle oss her i Norge. Etterpå roste hun dessuten Røde Kors og andre organisasjoner for deres innsats i Afrika, men påpekte at sendingen handlet om dyr." Hvis det denne seeren sier stemmer, så har SOS rasisme satt frøken Holm i offentlig vanry, samt kostet henne jobben, basert på en løgn. Er det kanskje noen her som har sett programmet, og som kan gi et bedre bilde av hva som ble sagt? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Joda, jeg ser på Mess hver dag. Har tapet det aktuelle programmet. Seriøst, det er synd at SOS rasisme fremstår som ekstremister og oppfører seg mer som en lynsjemobb enn som voksne mennesker. De burde undersøke påstandene først, og varsle media etterpå. De undergraver bare seg selv og sin egen troverdighet. Generlt, så er gjengivelse av halvsannheter og sitat tatt ut av sin sammenheng ("Jeg er en krigspresident .... det er ikke noe jeg ønsker å være, men den situasjonen jeg har havnet i.") helt vanlig kost i norske medier. Så slike ting som dette er ikke noen overraskelse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Det virker nå ikke som de er helt på høyden, programlederne på dette "Mess-TV": TVNorge ville gi 10-åring sex-leketøy. EDIT: Tilbød TV-sex på direkten. Den kvinnelige programlederen spurte like gjerne om seerne ville at hun skulle gi sin mannlige kollega munnsex på TVNorge. Geir Endret 26. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Svertekampanje, Geir? Dette har da ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 De får være så lave i høyden de bare vil, men poenget mitt er altså at det ser ut til at det her er begått "offentlig justismord". Hun er hengt ut, dømt, og straffet, og dette ser ut til å være basert på en løgn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ledelsen i TV-Norge ga damen sparken og gikk offentlig ut å beklaget innslaget. Jeg går ut fra at de hadde sett på opptaket først... Svertekampanje? nei da, jeg aner ikke engang hva Mess-TV er. Men heg forsøkte å søke meg fram til litt informasjon om saken og dette var to av de første som dukket opp. Har sikkert ikke noe med saken å gjøre. Skulle jeg sverte ville jeg påpekt at så vidt jeg forstår var frøken Holm deltager i Big Brother, og ble nok ikke valgt ut for sin politiske teft... Dette er bare en sak dersom hun ikke sa det SOS Rasisme påstår. I hvilket fall de er blitt lurt, men også har bust ut med historien uten å sjekke kildene. Da har også ledelsen i TV Norge gjort en slett jobb. Men det har vi sålangt bare et udokumentert utsagn fra en fan av frøken Holm på kanalens eget forum og basere oss på. Å kritisere SOS Rasisme basert på så tynne indisier synes jeg blir for spinkelt. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Min kritikk av SOS rasisme går på at jeg mener de generelt overdramatiserer og bruker ikke-demokratiske metoder. Med det første så mener jeg at de reagerer for fort og for ofte. Men det andre mener jeg at de forfølger personer, i stedet for å gå på sak. Og det påståtte utsagnet om at "Alle i Afrika bør kastreres" anser jeg mer som idioti enn som rasisme, ettersom det har sitt utgangspunkt i problemstillingen overbefolkning mer enn i rase og folkeslag. Og det burde etter min mening ikke være straffbart å være dum. Dermed faller dette inn i det jeg mener er SOS Rasismes uheldige måte å opperere på. De overdramtiserer og overdriver. Og de går etter personen bak og søker å straffe henne, i tillegg til TVN, hardest mulig. Dette er en taktikk som skaper frykt for å si noe galt. Det vanskeliggjør en generell debatt. Og dermed så er dette etter min mening antidemokratisk og problematisk i forhold til ytringsfriheten. At TVNorge i en slik setting har etterfulgt SOS Rasismes krav er altså ikke nødvendigvis fordi de mener SOS Rasisme har rett. Det kan like gjerne være for å slippe bråket og rasismestemepelet som SOS Rasisme truer med. Altså et resultat av de antidemokratiske skremmemetoder som SOS Rasisme benytter. Endret 26. september 2005 av JBlack Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Men det er en annen diskusjon enn den howzer inviterer til når han basert på et kritisk innlegg på et forum kaller det justismord. Ytringsfriheten for ansatte på en kommersiell TV-kanal (eller andre media) gjelder vel ellers så langt som eierne bestemmer? TV-Norge er vel i sin fulle rett til å velge medarbeidere som følger deres redaksjonelle profil, selv på søppel-TV klokken 3 om natten...? Det har ikke noe med straff å gjøre. Hun havner ikke i fengsel. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Så det er ikke en straff å miste jobben sin? Og at det er off topic å diskutere måten SOS Rasisme håndterer denne saken på, det kan jeg ikke forstå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg sa ikke at det var off topic, jeg sa at det var en annen diskusjon. Vi kan godt diskutere SOS Rasismes metoder. Mitt poeng var hvor vidt det var godtgjort at damen ble satt i vanry på grunn av en løgn. Jo, det er en straff å miste jobben, men ikke i den forstand vi forbinder med ordet, nemlig at man har gjort noe ulovlig. Arbeidsgiver og arbeidstager hadde forskjellige interesser i denne saken. Om SOS Rasisme er antidemokratiske eller ikke vedkommer strengt tatt ikke den siden av saken. De har ikke noen større makt eller innflytelse enn at deres rett til å ytre seg også må gjelde uhindret, også i denne saken. At de krever damens hode på et fat betyr ikke at TV Norge var nødt til å finne fram kjøttøksen... Geir P.S. Om ting er off topic eller ikke er strengt tatt ikke mitt problem lenger... Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Det er nettopp SOS rasisme og deres oppførsel som er under lupen her. Ledelsen i TV-Norge ga damen sparken og gikk offentlig ut å beklaget innslaget. Jeg går ut fra at de hadde sett på opptaket først... Du undervurderer SOS rasismes evne til å blåse opp saker til de grader, så folk tar hastebeslutninger uten å dobbeltsjekke fakta. Skulle jeg sverte ville jeg påpekt at så vidt jeg forstår var frøken Holm deltager i Big Brother, og ble nok ikke valgt ut for sin politiske teft... Hun var ikke med i Big Brother, og hadde ikke noe spesielt politisk ståsted som noen ville gjort et poeng av. Dette er bare en sak dersom hun ikke sa det SOS Rasisme påstår. I hvilket fall de er blitt lurt, men også har bust ut med historien uten å sjekke kildene. Da har også ledelsen i TV Norge gjort en slett jobb. Men det har vi sålangt bare et udokumentert utsagn fra en fan av frøken Holm på kanalens eget forum og basere oss på. Vi har også mangel på et direkte sitat, noe jeg finner svært besynderlig. Når de ikke har et direkte sitat på det som var det som faktisk kunne tolkes som rasisme, så er det noe som ikke stemmer. Det udokumenterte utsagnet er det SOS rasisme som står for. De har ikke kommet med et direkte sitat. Og det var flere i diskusjonsforumet som ga uttrykk for at de ikke kunne skjønne hva det ble sak av. Disse har altså sett programmet. Å kritisere SOS Rasisme basert på så tynne indisier synes jeg blir for spinkelt. Tull. Her har vi en ung kvinne som er offentlig hengt ut og straffet, og du vil beskytte den sterke parten? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Legg forøvrig merke til hvordan "videre skal programlederen ha uttalt at alle i Afrika burde kastreres og steriliseres" i SOS rasismes pressemelding ble til "hun la til at alle i Afrika burde kastreres og steriliseres" i media. Fra usikkerhet til fakta. Selv i pressemeldingen viser SOS rasisme at de påstår ting de ikke kan bevise. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tull. Her har vi en ung kvinne som er offentlig hengt ut og straffet, og du vil beskytte den sterke parten? Jeg ville beskyttet George W. Bush jeg, dersom angrepet på ham var basert på løse rykter på internett. Så lenge jeg ikke vet hva som faktisk ble sagt, kan jeg vanskelig ta stilling for noen av partene. Ingen røyk uten ild teorien blir like feil uansett hvilken av partene som står med fystikkene. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tull. Her har vi en ung kvinne som er offentlig hengt ut og straffet, og du vil beskytte den sterke parten? Jeg ville beskyttet George W. Bush jeg, dersom angrepet på ham var basert på løse rykter på internett. Så lenge jeg ikke vet hva som faktisk ble sagt, kan jeg vanskelig ta stilling for noen av partene. For meg så virker det faktisk som om du forsvarer SOS Rasisme sin oppførsel, og dermed oppsigelsen av denne jenta. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Hvor forsvarer jeg SOS Rasismes oppførsel? Jeg forsvarer deres rett til ytring over, men ellers har jeg vel ikke sagt noe om det. Derimot så forsvarer jeg oppsigelsen ja, dersom hun faktisk kom med uttalelser som TV Norge fant uforenlige med sine retningslinjer. EDIT: Som jeg har sagt i andre sammenhenger, folk har krav på å få ytre seg som de vil, men ikke krav på at noen skal holde dem med talerstol. EDIT 2: Om hun burde blitt sparket har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Geir Endret 26. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 TV-Norge bør jo ha alt på båndet eller ? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ja, det har de nok. Vi derimot, har bare annenhånds informasjon om saken, og uttaler oss med stor skråsikkerhet basert på dette... Geir Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Ja, det har de nok. Vi derimot, har bare annenhånds informasjon om saken, og uttaler oss med stor skråsikkerhet basert på dette... Geir Hehe ! ikke akkurat noe nytt det da...... jarmo Endret 26. september 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ja de har alt på tape og har gått igjennom alt. Når de avslutter arbeidsforholdet til frøken Holm så betyr det at de ikke har tillit til henne om at hun klarer å gjøre jobben på et tilfredstillende måte. Jeg er forøvrig helt enig med TVNorge ledelsen, får være måte på hvor frekk det går ann å være mot et helt kontinent. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Jeg er forøvrig helt enig med TVNorge ledelsen, får være måte på hvor frekk det går ann å være mot et helt kontinent. Det er fortsatt ikke bevist at SOS rasisme snakker sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå