Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til små rustskader

Japse

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen tips om hvordan man forebygger små rustskader.

Det har løsnet noen små lakkflak i underkant av skjermene på bilen min, og det har nå dannet seg litt rust der. Hva gjør man med dette(bortsett fra å levere bilen til en profesjonell bilpleier. De er dyktige, men bilen min fortjener det ikke :D )

Er det bare å skrape bort rusten og kjøpe en lakkstift? Eller må jeg påføre rustfjerner av noe slag?

Har også litt steinsprut på panseret, men der har det ikke dannet seg rust enda. Kan jeg bare påføre lakk fra en lakkstift på disse flekkene?

Håper på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber nå med å ta små rustskader på bilen min. Har pusset noe vekk, sparklet der hvor det var dyp rust (nesten gjennomrustet) med stålsparkel.

Har kjøpt zinkspray (kaldgalvaniseringslakk) som jeg skal grunne det hele med og så spraye over med orginallakk og kanskje klarlakk...

Har ikke kommet til lakkeringen ennå, bilen står ute så mye vind og våte dager. Aner egentlig ikke hvor bra dette funker, men tror det skal bli ganske så bestandig mot rust.

Lenke til kommentar

På min bil (med galvanisert karosseri) har lakken skalla litt av på hjørnet av frontdørene, og litt på framskjermene. På ene døra og framskjermen pussa jeg ed og lakkerte med sånn galvaniseringslakk-greier. Der har (etter to vintre) rusten kommet til og fått den nye lakken til å skalle av, med påfølgende rust. På døra hvor jeg ikke har gjort noe som helst er det fremdeles (etter 2 vintre med bart metall) ikke rust. Fant dermed ut at jeg ikke gidder bry meg med pussing og lakkering. Bilen er såpass gammel at det ikke er bryet verdt, og det virker jo ikke som det ruster.

Lenke til kommentar

Har du tilgang til en kompressor så er punktsandblåser den beste måten reparere sånne lakkskader på. Med og pusse kommer du ikke inn i gropene for og fjerne rusten. Som fører til att den kommer tilbake etter en periode. Biltema har rimelige

punktsandblåsere til 179 kroner som er helt greie til hobbybruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...