JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Dersom man glemmer en stekepanne med titanbelegg på ovnen, vil det dannes farlige/giftige stoffer? Bør panna kasseres i etterkant, eller er det bare å rengjøre den og bruke den videre? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg tror ikke det skjer noe mer enn at det dannes noe gass mens den står på, og at det ikke er farlig neste gang. Hvis du vet hvor pannen er kjøpt kan du jo sjekke om det henger lapp på den som advarer mot sterk varme. Kan ikke skjønne at produsenten har lov til, eller tør, og selge et produkt uten at det advares mot slik. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Så vidt jeg kan lese etter noen minutter med intensiv googling er det værste som kan skje at du ødelegger den gode effekten titanlaget har på stekepanna, og at du kan forvente en misfarging. Altså ingen farlige stoffer blir frigitt om det er ei titanpanne. Verre er det med enkelte andre panner som teflon e.l. PS: ta det som det det er; litt googling. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Titan blir anbefalt for dem som er redd for farlige avgasser så jeg regner med at det er helt trykt å varme opp panna Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Høres bra ut. har ikke funnet noe om det selv. Men får ikke panna til å se helt frisk ut heller, så tenkte jeg måtte spørre. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Høres bra ut. har ikke funnet noe om det selv. Men får ikke panna til å se helt frisk ut heller, så tenkte jeg måtte spørre. Alt jeg har lest hittil har nevnt misfarging (evnt. deformasjon ?), men ingen har nevnt gassutvikling. Det sies også at man med titan ikke vil miste noen effekt, siden laget selv bygger seg opp igjen etter at det har blitt tynnere av varmen. Regner da med at om dette stemmer, så skal det frigis O2 (g) når den varmes, og tas opp igjen etterpå ? Høres rart ut, for da vil man vel ha Ti (s) løst i panna som kan blande seg i maten (men kanskje det ikker er farlig..?)? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Bare et spørsmål: Er pannen i titan, eller er det en titan-keramisk panne? I det siste tilfellet har den fortsatt teflon eller tilsvarende i seg. Forskjellen er at det sitter bedre fast. Det kan fortsatt avgi gasser ved sterk varme, men kun da. Gassen er giftig, men det er snakk om så lite at gassen fra stekeoljer er farligere. Finnes en del historier om døde kanarifugler, men ikke om døde eller skadde mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå