Haraldson Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Fikk i dag tilbake tentamen, og ble for å være ærlig ganske skuffa. Oppgaven var å skrive et leserinnlegg om ungdom og kropp og helse i forhold til en spørreundersøkelse. Resultatene av denne sto i studieheftet. Jeg fikk som sagt tilbake denne tentamenen i dag, og fikk karakter 4/3. En kommentar fra læreren, som det var lagt mye vekt på var at man ikke skulle sette opp stilen med mellomtitler og punkter. Jeg mener, dette er da helt vanlig i leserinnlegg..? Jeg sa dette til norsklæreren, og spurte hvorfor han mente det skulle være slik. Fikk til svar at sånn var det bare. Spurte igjen, siden jeg ikke godtar et slikt svar som jeg ikke lærer noen ting av. Svaret var nå at på tentamen skal man skrive stil. Det betyr ifølge han at teksten skal være sammenhengende, og det eneste som er lov er å markere avsnitt. - Men hva er da vitsen med å lære om sjangere, om teksten skal skrives rett fram og som hans definisjon av «stil» dvs. en sammenhengende tekst der bare avsnitt kan markeres? Det samme sa han for øvrig om de som skulle skrive/skrev artikkel og andre sjangere - den skulle skrives rett fram. Jeg føler at dette er helt feil. Hva syns dere? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Man kan gjerne bruke underoverskrifter i en stil, men det skal ikke være en egen stil under hver underoverskrift. Teksten skal være sammenhengende selv om man bruker underoverskrifter. Det du kan gjøre, er å forsøke å fjerne underoverskriftene fra teksten du har skrevet. Er teksten da fortsatt sammenhengende, eller er den avhengig av underoverskriftene for å fungere? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Teksten kan fint leses uten mellomtitlene, utenom ett tilfelle der mellomtitlen danner grunnlegget for første setningen, slik at det blir noe rart om mellomtitlen fjernes. Og stilen er jo den samme, men det er jo litt forskjellige undertemaer under mellomtitlene. Men hva har du å si om punktene da? Hvert av disse representerer et punkt i spørreundersøkelsen, forresten. Endret 26. september 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Mouser Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Du skal absolutt ikke ha underoverskrifter i en stil? Vis meg 1 leser innlegg som har dette? feks en fra Si:D eller noe? Endret 28. september 2005 av Mouser Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Du skal absolutt ikke ha underoverskrifter i en stil? Nei, det er fy-fy (visstnok). Vis meg 1 leser innlegg som har dette? feks en fra Si:D eller noe?Får ta noen skikkelige lokale eksempler, da: http://hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/artic...RBREV/109270046 http://hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/artic...RBREV/109240034 Det etter spørsmålstegnet skjønte jeg ingenting av. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 feks en fra Si:D eller noe? Å kalle noe fra 'Si:D' for et ordentlig leserinnlegg vil jeg si er å ta i en smule for mye. Mr. Berg, har selv opplevd slikt på tentamen og eksamen. Lærerene har visstnok blitt enige at slike oppgaver skal løses som en 'stil' uansett hvilken sjanger man får opplyst til å starte med. Altså tekst, rett frem, ingen avbrudd. Sært, ja. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Jaja, da er det bare å innrette seg etter de sære reglene til neste gang, og håpe at karakteren ikke står ut året... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå