Gå til innhold

Muslimer lures til å spise svin

Anbefalte innlegg

For å svare på dette først:

-mAdz-: Jo, det er nettopp slikt vi må "henge oss opp i" og ta ondet ved roten før det gjør større skade. Svinekjøtt er ikke giftig, og ferdig med det.

Du har tydeligvis lyst til å tro at denne unge mannen tror svinekjøtt er giftig, så det er vel kanskje ikke så mye vits i, men jeg prøver allikevel: Han gjør ikke det.

Media skriver om det som opptar folk. Dette emnet opptar folk nok til at det 150 svar i denne tråden, hvorav minst halvparten fra folk som mener at dette er en "ikke-sak" som det ikke er verd å skrive om. Trådstarter inklusive.  :p

Nå misforstår du (med vilje?). Det som er en "ikke-sak" er at et serveringssted serverer svinekjøtt. Det som derimot er en ganske viktig sak er hvordan denne personen fikk slippe till i media med pisspreiket sitt. Det skulle aldri skjedd.

Det er en "ikke-sak" er at et serveringssted serverer svinekjøtt, men det er faktisk en sak dersom de tilbereder det og serverer det som om det skulle vært okse. Angående din prioritering av viktige saker her i verden, synes jeg kanskje du bør tenke deg om en gang til.

Så for å gjenta det, hvis det var noe som var vanskelig å skjønne: Det er ikke det at serveringsstedet hadde svinekjøtt i maten som er problemet, men at en person gikk ut i media på denne måten, og til og med begynte å bable om "forgiftning".

Så for å gjenta det, hvis det var noe som var vanskelig å skjønne: Han tror ikke svinekjøtt er giftig.

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å faktisk skrive svaret før du poster innlegget, Munch?

Uansett, du kommer med en rekke argumenter som er tilbakevist for lengst:

- Det het ikke "beef burger", men "beefy burger". Du har også ting om kyllingburgere, men du har kanskje ikke hørt om det?

- Svinekjøtt er en del av norsk (mat)kultur, og er såpass vanlig at man kan forvente å få det servert over alt. Katt er ikke vanlig i Norge, så du trenger ikke å spørre om det på kinesiske restauranter i Norge. Er du derimot i Kina så er det *ditt* ansvar å sørge for at du ikke får i deg noe du ikke vil.

- Restauranter har ikke innholdsforetegnelse på menyene sine. Hvis du f.eks. er allergisk mot noe så er det ditt ansvar å spørre om de bruker dette i maten du bestiller.

- Servitøren er enten ond eller bare dum og PR-kåt, for dette var ikke en sak som hører hjemme i media.

- Serivøren *sa* at svinekjøtt var giftig, og om han ikke hadde sagt det så hadde dette fortsatt ikke hørt hjemme i media.

Ja, jeg er provosert over at denne personen rakker ned på norsk kultur i media og forventer seg at vi skal tilpasse oss deres muslimske kultur. Dette har i aller høyeste grad med kultur å gjøre, siden denne personen forventer seg at vi skal tilpasse oss, og ikke hans "muslimske brødre"? (Hva med "de muslimske søstrene"? Betyr de ikke så mye de kanskje?)

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis lyst til å tro at denne unge mannen tror svinekjøtt er giftig, så det er vel kanskje ikke så mye vits i, men jeg prøver allikevel: Han gjør ikke det.

Vil du at vi skal forholde oss til det folk faktisk sier eller til din fantasi? Poenget er at han slapp ut i media med disse påstandene. Med mindre du har snakket med tullingen selv, så får du la være å late som han sa noe annet enn det han faktisk sa.

Det er en "ikke-sak" er at et serveringssted serverer svinekjøtt, men det er faktisk en sak dersom de tilbereder det og serverer det som om det skulle vært okse.

De serverte det ikke som om det skulle vært okse. De kalte det "beefy burger", ikke "beef burger". Dessuten er det faktisk slik at hver enkelt har ansvaret for seg selv. Hvis du vil unngå å spise noe så får du selv passe på at du ikke får det i deg. Ikke forvent at alle skal være mammaen din eller dulle med deg og gjette hva du har lyst på.

Angående din prioritering av viktige saker her i verden, synes jeg kanskje du bør tenke deg om en gang til.

Hva pokker vet du om mine prioriteringer? Tror du virkelig at jeg kun poster om det som er det aller viktigste i livet mitt til enhver tid?

Skjerp deg.

Så for å gjenta det, hvis det var noe som var vanskelig å skjønne: Han tror ikke svinekjøtt er giftig.

Det er kanskje på tide at du slutter å uttale deg på vegne av andre.

Lenke til kommentar
- Svinekjøtt er en del av norsk (mat)kultur, og er såpass vanlig at man kan forvente å få det servert over alt. Katt er ikke vanlig i Norge, så du trenger ikke å spørre om det på kinesiske restauranter i Norge. Er du derimot i Kina så er det *ditt* ansvar å sørge for at du ikke får i deg noe du ikke vil.

- Restauranter har ikke innholdsforetegnelse på menyene sine. Hvis du f.eks. er allergisk mot noe så er det ditt ansvar å spørre om de bruker dette i maten du bestiller.

Jeg er så enig, så enig!

Hvis det skulle ha vært listet opp hver eneste ingrediens i hver eneste rett på en restaurant ville menyen ha blitt lang og dårlig. Hvis man for eksempel hadde bestilt en pannekake eller noe lignende på en restaurant, skulle det da ha stått listet opp melk, vann, egg, kardemomme, etc. på menyen? Ja, det hadde vært praktisk for muslimer og allergikere, men det er vel fortsatt ikke nødvendig. Det har ikke vært et stort problem til nå. Det er noe annet i daglivgvarebutikker, for der har man uansett emballasje man kan skrive informasjonen på, og dessuten skal maten konserveres.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver å si..

Med din påstand ber du muslimene forkaste sin religion. De tror at Gud finnes og at han er virkelig. Du derimot sier at religionen dems ikke er en del av virkeligheten

Poenget mitt var at man ikke kan bevise det, men heller ikke kan motbevise det. Jeg kom med akkurat den samme påstanden som deg, bare motsatt siden du ikke kunne bevise at guden finnes. Jeg respekterer at de har en annen tro enn meg, og jeg respekterer at de tror på den så lenge den ikke angår meg. Det at folk tror på forskjellige ting er en del av virkeligheten, men det folk tror er ikke nødvendigvis virkelig. Vi bør basere samfunnet på det vi vet at er rett, og ikke det noen tror at er rett.

Samfunnet baseres ikke på det man vet er rett alltid. Det er en grunn til at det finnes så mange politiske partier. At det man tror ikke nødvendigvis er virkelig stemmer, men det betyr ikke at det man tror er feil. Derfor kan man ikke kreve at muslimene skal skill religion og virkeligheten siden det kan hende at begge deler er virkeligheten.

Jeg respekterer det, men de bør fortsatt skille på tro og virkelighet. Det er synd at det ikke er flere som kan det! Dine uttalelser er like bombastiske som mine!

Du er 16 år og har trolig ikke lest Koranen hvordan kan du da si at muslimene må skille religionen og virkeligheten? Om du ikke vet om Gud finnes så bør du respektere det ved å ikke be dem om å skille religion og virkeligheten. Og hva er bombastisk med sitatet?

med mindre du kan bevise at det ikke finnes noen Gud eller at Koranen er feil. Jeg sier ikke at det finnes en Gud, men siden man ikke vet så burde man godta andres tro og ikke komme med bombastiske uttalelser.
Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Media skriver om det som opptar folk. Dette emnet opptar folk nok til at det 150 svar i denne tråden, hvorav minst halvparten fra folk som mener at dette er en "ikke-sak" som det ikke er verd å skrive om. Trådstarter inklusive.  :p

Nå misforstår du (med vilje?). Det som er en "ikke-sak" er at et serveringssted serverer svinekjøtt. Det som derimot er en ganske viktig sak er hvordan denne personen fikk slippe till i media med pisspreiket sitt. Det skulle aldri skjedd.

Nei, jeg synes ikke et. Man behøver vel ikke å misforstå for å være uenig?

Hvis du synes det er en viktig sak at Dagbladet skriver om slikt, så værsågod. Det gjør ikke jeg. Men nå er det faktisk ikke det 75% av innleggene i denne tråden handler om.

De fleste innleggene handler om enten språkforståelse eller forventninger. Spesielt forventningen innvandrere skal ha i et fremmed land. Du treffer kanskje nerven i problemstillingen best selv:

Ja, jeg er provosert over at denne personen rakker ned på norsk kultur i media og forventer seg at vi skal tilpasse oss deres muslimske kultur. Dette har i aller høyeste grad med kultur å gjøre, siden denne personen forventer seg at vi skal tilpasse oss, og ikke hans "muslimske brødre"? (Hva med "de muslimske søstrene"? Betyr de ikke så mye de kanskje?)

De tankene jeg eventuelt måtte gjøre meg om det, er sikkert ikke verd folks tid. Dette temaet gidder jeg ikke hisse meg opp over.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, men (etter min mening) kun om dette er opplagte ingredienser og ikke svinekjøtt som ingen kan gjette seg frem til.

- Servitøren er enten ond eller bare dum og PR-kåt, for dette var ikke en sak som hører hjemme i media.

- Serivøren *sa* at svinekjøtt var giftig, og om han ikke hadde sagt det så hadde dette fortsatt ikke hørt hjemme i media.

Dette er absolutt en aktuell sak. Som andre her sa viser bare antall inlegg i denne tråden hvor aktuell den er. Om svinekjøtt er giftig eller ei er ikke relevant for saken. Det finnes uansett massevis av andre grunner til å ikke spise svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver å si..

Med din påstand ber du muslimene forkaste sin religion. De tror at Gud finnes og at han er virkelig. Du derimot sier at religionen dems ikke er en del av virkeligheten

Informerer du meg om hva jeg mener og påstår? Jeg har aldri bedt dem kvitte seg med sin religion. De må gjerne tro at gud er virkelig, men de har ingen beviser for det. Vi har ingen beviser for det motsatte. Den trosverdenen de lever i er ikke virkeligheten, nei! Nåvel, ikke i den forstand, de lever jo i samme fysiske verden som oss, men la meg skissere et eksempel: Jeg tror at Norges konge heter Åge-Martin. Virkelig? Nei! Jeg lever fortsatt i den samme fysiske verdenen som alle andre. Og en ting: noen trosretninger MÅ være feil! Alle kan ikke være riktige, da flere motsier hverandre. Men det er ikke det jeg ønsker å diskutere i denne tråden, så du må gjerne fortsette i en annen tråd. Jeg ønsker ikke å diskutere dette generelt, hvis du har oppfattet meg slik, men jeg ønsker å diskutere dette tilfellet spesielt.

Hvis jeg oppfatter deg rett, så har du mer kunnskap om islam enn meg, og du nevnte tidligere at muslimene mente at svinekjøtt var giftig. Er dette virkelighet? At Svinekjøtt er giftig? Nei! Det var det jeg mente at ikke var virkelig!

Poenget mitt var at man ikke kan bevise det, men heller ikke kan motbevise det. Jeg kom med akkurat den samme påstanden som deg, bare motsatt siden du ikke kunne bevise at guden finnes. Jeg respekterer at de har en annen tro enn meg, og jeg respekterer at de tror på den så lenge den ikke angår meg. Det at folk tror på forskjellige ting er en del av virkeligheten, men det folk tror er ikke nødvendigvis virkelig. Vi bør basere samfunnet på det vi vet at er rett, og ikke det noen tror at er rett.

Samfunnet baseres ikke på det man vet er rett alltid. Det er en grunn til at det finnes så mange politiske partier. At det man tror ikke nødvendigvis er virkelig stemmer, men det betyr ikke at det man tror er feil. Derfor kan man ikke kreve at muslimene skal skill religion og virkeligheten siden det kan hende at begge deler er virkeligheten.

Vi vet ikke hva som er rett når det gjelder politisk oppfatning i helheter (kommunisme, kapitalisme, etc.), og dette har lite med temaet å gjøre. Jeg sa ikke at samfunnet _alltid_ baseres på det man vet er rett, for det er ikke alltid at man vet. Men det er faktisk bevist at svinekjøtt ikke er giftig. I dette tilfellet er det feil at både religion og virkelighet er virkelig, for svinekjøtt er _ikke_ giftig. Enten er det virkeligheten som ikke er virkelig (!) eller så er det religionen som ikke er virkelig.

Jeg respekterer det, men de bør fortsatt skille på tro og virkelighet. Det er synd at det ikke er flere som kan det! Dine uttalelser er like bombastiske som mine!

Du er 16 år og har trolig ikke lest Koranen hvordan kan du da si at muslimene må skille religionen og virkeligheten? Om du ikke vet om Gud finnes så bør du respektere det ved å ikke be dem om å skille religion og virkeligheten. Og hva er bombastisk med sitatet?

I dette tilfellet må de faktisk det! Svinekjøtt kan ikke både være giftig og ikke! Vi har beviser for at svinekjøtt ikke er giftig i den verdenen som ikke er deres trosverden, men i deres trosverden er kun deres egen tro bevis.

Men over til noe annet:

Også burgerne til McDonalds, Burger King, Malik's og Jafs ble testet. Disse inneholdt ikke et eneste gram svinekjøtt.

Har alle disse stedene burgere som heter okseburger/storfeburger eller noe annet som indikerer at det er storfekjøtt i burgeren? Jeg tror ikke det! Der kalles vel det meste hamburger?

Definition

ham (MEAT)

noun [C or U]

pig's meat from the leg or shoulder, preserved with salt or smoke

'Ham' er skinke av svin. Hvis man får servert oksekjøtt i en hamburger, så kan man vel klage på det? Hvis hele burgeren da er storfekjøtt, er dette et større problem enn det i artikkelen, men det har ikke kommet i media siden det ikke er kua som er et "urent" dyr. Hadde det vært motsatt, at kua hadde vært et "urent" dyr, og grisen ikke, så hadde det nok kommet fram i mediene ganske fort.

Legg merke til at jeg ikke er sikker på om McDonalds, Burger King, etc. har egne storfeburgere eller ikke. Er det noen som vet dette sikkert? Om de burgerne de kaller 'hamburgere' inneholder storfekjøtt eller om det er svinekjøtt.

Og en ting til: Når man betaler for oksekjøtt, er man da garantert å få det fra okse? Jeg mener, kua smaker da ganske likt, gjør den ikke? Og dessuten er ikke kveg de eneste dyrene man kaller ku og okse. Man kunne like godt ha fått elgkjøtt som kvegkjøtt...

Og en ting som er blitt nevnt, men som fortsatt er relevant: Burgerne som ble servert ble kalt "beefy burgers", og ikke "beef burgers".

Definition

beef (MEAT)

noun

1 the flesh of cattle which is eaten:

The spaghetti sauce is made with UK minced/US ground beef.

People in England often have roast beef and Yorkshire pudding for lunch on Sundays.

He is a beef cattle farmer.

2 MAINLY UK INFORMAL strength, power or force:

He said that the newly published government report didn't have much beef in it.

Push harder! Put some beef into it!

beefy

adjective INFORMAL

1 describes someone who looks strong, heavy and powerful:

a beefy footballer

2 powerful and effective:

I want to buy myself a beefier computer.

Lenke til kommentar
Men over til noe annet:

Også burgerne til McDonalds, Burger King, Malik's og Jafs ble testet. Disse inneholdt ikke et eneste gram svinekjøtt.

Har alle disse stedene burgere som heter okseburger/storfeburger eller noe annet som indikerer at det er storfekjøtt i burgeren? Jeg tror ikke det! Der kalles vel det meste hamburger?

Definition

ham (MEAT)

noun [C or U]

pig's meat from the leg or shoulder, preserved with salt or smoke

'Ham' er skinke av svin. Hvis man får servert oksekjøtt i en hamburger, så kan man vel klage på det? Hvis hele burgeren da er storfekjøtt, er dette et større problem enn det i artikkelen, men det har ikke kommet i media siden det ikke er kua som er et "urent" dyr. Hadde det vært motsatt, at kua hadde vært et "urent" dyr, og grisen ikke, så hadde det nok kommet fram i mediene ganske fort.

Legg merke til at jeg ikke er sikker på om McDonalds, Burger King, etc. har egne storfeburgere eller ikke. Er det noen som vet dette sikkert? Om de burgerne de kaller 'hamburgere' inneholder storfekjøtt eller om det er svinekjøtt.

For ordens skyld, så vi ikke sporer helt av: Uttrykket "hamburger" har ingen verdens ting med det engelske ordet "ham" for skinke å gjøre. Det stammer fra den tyske byen Hamburg, som heller ikke har noe med skinke å gjøre. Og alle tradisjonelle burgere fra MacDonalds og Burger King har vært storfekjøtt. Svineburgere har jeg aldi hørt om tror jeg. Derimot har jeg sett Kylligburgere, Buffalo Burgers og mange andre. Men da med typen kjøtt som del av navnet.

Lenke til kommentar
De må gjerne tro at gud er virkelig

du viser ikke det når du kommer med uttalelsen:

Muslimene må også kunne skille på religion og virkelighet!

For å formulere det litt annerledes: De må gjerne tro hva de vil, men de må kunne skille på det de velger å tro og det samfunnet vi lever i.

De må gjerne tro at guden deres hjelper dem ut av problemer, men de må skille litt. De kan ikke gå inn på en restaurant, bestille middag, og deretter si: "Guden min betaler!" I tilfellet i artikkelen skiller de ikke. Der blir det påstått at maten de fikk var giftig, selv om den egentlig ikke var det. Dessuten har dette med ordbruken å gjøre. Det høres veldig dramatisk ut når de sier de har blitt forgiftet. Hadde de heller sagt at de hadde blitt servert "muslimsk urent" kjøtt, så hadde det vært greit.

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
De må gjerne tro at gud er virkelig

du viser ikke det når du kommer med uttalelsen:

Muslimene må også kunne skille på religion og virkelighet!

For å formulere det litt annerledes: De må gjerne tro hva de vil, men de må kunne skille på det de velger å tro og det samfunnet vi lever i.

De må gjerne tro at guden deres hjelper dem ut av problemer, men de må skille litt. De kan ikke gå inn på en restaurant, bestille middag, og deretter si: "Guden min betaler!" I tilfellet i artikkelen skiller de ikke. Der blir det påstått at maten de fikk var giftig, selv om den egentlig ikke var det. Dessuten har dette med ordbruken å gjøre. Det høres veldig dramatisk ut når de sier de har blitt forgiftet. Hadde de heller sagt at de hadde blitt servert "muslimsk urent" kjøtt, så hadde det vært greit

endelig er jeg enig

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
For ordens skyld, så vi ikke sporer helt av: Uttrykket "hamburger" har ingen verdens ting med det engelske ordet "ham" for skinke å gjøre. Det stammer fra den tyske byen Hamburg, som heller ikke har noe med skinke å gjøre. Og alle tradisjonelle burgere fra MacDonalds og Burger King har vært storfekjøtt. Svineburgere har jeg aldi hørt om tror jeg. Derimot har jeg sett Kylligburgere, Buffalo Burgers og mange andre. Men da med typen kjøtt som del av navnet.

Ojsann! Jeg har hørt at det oppsto i USA, jeg. Får vel sjekke ut hamburgerens historie, da! Min feil! :blush:

Lenke til kommentar

Ojsann! Jeg har hørt at det oppsto i USA, jeg. Får vel sjekke ut hamburgerens historie, da! Min feil! :blush:

Hamburgeren "kommer" fra Hamburg, retten ble tatt med til USA av tyske immigranter (het opprinnelig Hamburger steak). Så godt som alle burgere du får på alt fra ditt lokale gatekjøkken til McDonald's er av reint storfekjøtt og jeg har heller aldri hørt om svineburger.

edit:

Forresten KaYcH... tror du hadde merket om noen hadde puttet svinekjøtt på burgeren din ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Right... denne tråden har tatt en dreining til det enda mer absurde enn sist jeg postet, og enda lengre fra kjernen av spørsmålet, hvor lange innlegg dedikeres til å diskutere giftigheten av svin, når en hver som forsøker tolke utsagn på beste måte vil forstå det er snakk om å få i seg uren mat etter religion og derav en religiøs forgiftning, og ikke i betydningen svinne hen å dø.

Denne tråden har best av å dø, jeg tror de fleste synspunkt er kommet frem, om en da ikke ønsker fortsette en latterlig diskusjon om "forgiftning", motivert av alt annet enn "good faith".

Lenke til kommentar
... tror du hadde merket om noen hadde puttet svinekjøtt på burgeren din ;)

Det finnes ørten forskjellige typer av blandingsprodukter på markeder, hvis man leser varedeklarasjoner på pakkene så får man seg en liten overraskelse av og til...

Jepp ! Tråden har vel utspillt sin rolle.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det finnes ørten forskjellige typer av blandingsprodukter på markeder, hvis man leser varedeklarasjoner på pakkene så får man seg en liten overraskelse av og til...

Hvis jeg lager eller kjøper burger så er det bare med 100% storfekjøtt (ja, jeg leser på pakkene hvis det er uklart). Til og med McDonald's har 100% storfekjøtt heh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...