Snillingen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hadde det smakt godt og ikke vært fordervet/forgiftet hadde jeg gidd katta Det er bare en måte å finne ut om katta smaker godt. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hadde det smakt godt og ikke vært fordervet/forgiftet hadde jeg gidd katta Det er bare en måte å finne ut om katta smaker godt. Bare ikke noen gnager på katten min så går det bra Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Om det kjøttet smakte utsøkt, og ikke var giftig, så hadde jeg absolutt ikke hatt noen problemer med å ha spist det. Gjelder kanskje ikke flertallet her, men et sted må da grensen gå. Men jeg synes det der ble litt feil å se det: Om jeg drar til Kina, der jeg vet at man spiser hund, så kan jeg godt stille spørsmålet "er det hund i denne burgeren?", dersom jeg har et moralsk problem med å konsumere hundekjøtt. På samme måte synes jeg muslimer som synes det er forferdelig å spise gris burde kunne spørre "er det gris i denne burgeren?", siden vi i Norge har spist grisekjøtt uten problemer i århundrer. Visste du at disse ofte er norske statsborgere og ikke er her på turistvisum? Endret 26. september 2005 av PureTamil Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Visste du at disse ofte er norske statsborgere og ikke er her på turistvisum? Det er jo ganske tragisk dersom det faktisk er norske statsborgere som ennå ikke har funnet ut at svinekjøtt er like vanlig som feks. storfekjøtt her i landet! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Om de så er nordpolske statsborgere så kunne jeg ikke brydd meg mindre. De har en særinteresse, men den går på følelser fremfor rent fysiske (og ganske vanlige) problemer, og dermed kan de godt ofre på seg å spørre. Hva koster det dem egentlig å spørre? Hva man kjøper i dagligvarebutikken bør kanskje merkes, men der går også grensa. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Om de så er nordpolske statsborgere så kunne jeg ikke brydd meg mindre. De har en særinteresse, men den går på følelser fremfor rent fysiske (og ganske vanlige) problemer, og dermed kan de godt ofre på seg å spørre. Hva koster det dem egentlig å spørre? Hva man kjøper i dagligvarebutikken bør kanskje merkes, men der går også grensa. Nå er jo det aller meste av det vi spiser basert mye på rene følelser og enhver må jo få kunne velge hva som skal spises, uansett hvor merkelig grunnen er. Alle matvarer som selges i dagligvareforretninger er også påbudt å ha en vardeklarasjon som angir hva produktet inneholder. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Nå er jo det aller meste av det vi spiser basert mye på rene følelser og enhver må jo få kunne velge hva som skal spises, uansett hvor merkelig grunnen er. Alle matvarer som selges i dagligvareforretninger er også påbudt å ha en vardeklarasjon som angir hva produktet inneholder. Det er korrekt. Men om man f.eks. spiser på restaurant må man kunne godta å måtte spørre. Det kreves da ikke mer enn ca. 5 ord per måltid, og den treningen av stemmebåndene tror jeg alle overlever. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det er egentlig veldig enkelt. Har man et særbehov, så undersøker man. Får eller finner man ikke opplysningene man trenger, så lar man vær å spise, eller spiser på egen risiko. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Men her er det faktisk så enkelt at en hamburger i 99% av tilfellene ikke inneholder svinekjøtt. Som tom sa, en hamburger er per def storfe og bare storfe. Når jeg kjøper brød i butikken forventer jeg ikke at de har blandet ekskrementer i brøddeigen for å få den til å heve bedre. Derfor spør jeg heller ikke. Endret 26. september 2005 av PureTamil Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Når jeg kjøper brød i butikken forventer jeg ikke at de har blandet ekskrementer i brøddeigen for å få den til å heve bedre. Derfor spør jeg heller ikke. Det må være den dårligste sammenligningen jeg noen gang har hørt... Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Men her er det faktisk så enkelt at en hamburger i 99% av tilfellene ikke inneholder svinekjøtt. Som tom sa, en hamburger er per def storfe og bare storfe. Men så kalte de det heller ikke for "hamburger". Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det må være den dårligste sammenligningen jeg noen gang har hørt... Så var det tornen og bjelken da. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Når jeg drar til utlandet retter jeg meg etter den lokale kulturen og reglene der. Dette hadde jeg også tatt med i betraktningen hvis jeg vurderte å flytte til et annet land. Jeg ville skjemtes hvis en nordmann hadde dratt til et annet land og forlangt at innbyggerne skulle rette seg etter hans ønsker. (Personlig får jeg frynsninger på ryggen av hvordan en del norske pensjonister har dannet egne ”gettoer” i Spania.) "I can't eat that." Reply: "Oh, give it a try. When in Rome, do as the Romans do." When in Rome, do as the Romans do Endret 26. september 2005 av Dr.Ittsekk Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det må være den dårligste sammenligningen jeg noen gang har hørt... Så var det tornen og bjelken da. Sammenligningen var totalt latterlig, det tror jeg de fleste her skjønner. Men uansett, som nevnt flere ganger var det ikke hamburger det her var snakk om men "Beefy burger". Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Denne saken er egentlig ganske så ukomplisert, og enkel å løse. Det skal små endringer til før alle blir glade og fornøyde. Burgersjappa kan enkelt og greit merke av de burgerne som inneholder annet en storfe-kjøtt. På den måten vet muslimene som spiser der, hvilke burgere de kan proppe i seg med god samvittighet. Joda, muslimer får ingen fysiske lidelser eller sykdommer av å spise svinekjøtt, men nå må man huske på at mange muslimer faktisk er veldig nøye på dette her med å ikke spise svinekjøtt. Da er det greit om det står en liten notis, om at følgende retter innholder svin. En mulighet er jo at de faktisk spør om den respektive matretten inneholder svinekjøtt. Det koster dem jo trossalt bare noen få sekunder. For min del synes jeg godt at restauranter og kafeer kunne merket matrettene så man kunne se hva man proppet i seg. Man vet jo faktisk ikke hva man får i seg. Snorre Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Katt og hund ... normale retter i noen land, men usmaklig for de fleste av oss her i Norge. Det finnes ingen grunner til at vi kunne bruke dem til mat også her, men vi har valgt å ikke gjøre det pga sentimentale grunner. Det samme burde vi kunne unne muslimer for deres kulturelle og regliøse valg, i stedet for å nøste opp om "hverdagsrasismen". Muslimer i norge er dessverre blitt Norges nye "niggere". Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Sammenligningen var totalt latterlig, det tror jeg de fleste her skjønner. Men uansett, som nevnt flere ganger var det ikke hamburger det her var snakk om men "Beefy burger". Fremfor å bare slenge ut enkle utsagn kan du kanskje forklare meg hvorfor sammenligningen var så latterlig? Det finnes garantert kulturer der de tilsetter ufyselige ting (etter norsk standard) til maten for at den skal få ønskede karakteristika. Forresten; "beef" er i hvert fall et sterkt indisium for storfekjøtt i mine ører. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Denne saken er egentlig ganske så ukomplisert, og enkel å løse. Det skal små endringer til før alle blir glade og fornøyde. Burgersjappa kan enkelt og greit merke av de burgerne som inneholder annet en storfe-kjøtt. På den måten vet muslimene som spiser der, hvilke burgere de kan proppe i seg med god samvittighet. Jeg kan ikke se noe grunn til at de skal bruke penger for å fremheve at et produkt som de ikke kaller hamburger ikke er en hamburger. Det er ikke sjappa som har gjort noe galt her. Syndebukken er den tidligere annsatte som henger ut sjappa i riksdekkende aviser, og jeg synes det er meget rart folk sympatiserer med dette. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 For jeg handler dette først og fremst om at dagbladet utnytter en svak gruppe mennesker ved å trykke sensasjonspregede artikler. Journalistene som skrev den må jo ha vært fullstendig klar over at muslimer som klager selger som hakka møkk. Det synes derfor på meg som de har gjort sitt ytterste for å vinkle artikkelen som muslim vs. nordmann. Når det er sagt bør denne prkåte muslimske kokken ta sin del av skylda. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Rart hvordan enkelte blir så fort "amper" av at innvandrere ytrer meninger som strider med norske normer. Eller, egentlig så reagerer muslimen det her er snakk om som nordmenn flest, føler man seg misledet om innholdet i en vare så reagerer mann. Enten man er norsk eller muslim. Men her er det altså en mulsim som reagerer og det blir full oppstandelse. Forunderlig. Ellers en høyst informativ tråd om hamburger og alt som ikke kan kalle seg hamburger. Er veldig enig med både Geir og JBlack i denne diskusjonen her. Man må være serviceinnstilt, men samtidig bør hver og en av oss ta et visst ansvar. Slik faktaene jeg har fått inntrykk av her tilsier, så er det rart at det i det hele tatt blir en sak i Dagbladet. For det virker egentlig ikke som om noen er blitt særlig lurt. Men så er det jo Dagbladet også da.... Men som nevnt, jeg tror dette egentlig er blitt en diskusjon(og sak) fordi en muslim kom med en slik ytring. Bare en antagelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå