Gå til innhold

Muslimer lures til å spise svin

Anbefalte innlegg

Å kalle en burger for "beefy" er jo helt klart bare et reklametriks. Produsenten kan forsåvidt kalle burgeren sin for "beefy burger og samtidig ikke bruke ett eneste gram med oksekjøtt da ordet "beefy" strengt tatt ikke har noe med oksekjøtt å gjøre i det hele tatt.

Uansett synes jeg det høres snodig ut dersom noen har blitt forgiftet som en følge av dette. Dersom noen har blitt forgiftet så er jo dette en sak for hæringsmiddeltilsynet og jeg vil anbefale de fornærmede å ta kontakt der. Riktig tilberedt svinekjøtt er som kjent ikke giftig som menneskemat uansett hva man selv måtte tro. :hrm:

Edit: Ser at Jblack postet samme forklaring av "beefy"...

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, utifra det jeg leste fra artikkelen fra dagbladet og det jeg har lest fra tråden her så var det ikke noe som tilsa at det KUN var storfekjøtt i burgeren, og dermed blir ingen "lurt" til å spise svinekjøtt. Om dette er så ekstremt viktig så mener jeg muslimene bør spørre selger om det er noe som helst svinekjøtt i burgeren, om det er NOE SOM HELST TVIL!

Personlig så forstår jeg virkelig ikke hva det store problemet er med å spise svinekjøtt, men det er no så, men OM faktisk saken var at de ble lurt til å spise svinekjøtt (om f.eks. evt. reklame sa "0% svinekjøtt, 100% rent storfekjøtt" eller noe i den duren), noe den ikke var, så hadde saken vært en annen.

Jeg kan godt respektere at muslimer ikke vil spise svinekjøtt, men i dette tilfellet så var det KJØPER som gjorde en feil (misforstod hva en "Beefy Burger" var (forklaring ble gitt av JBlack i denne tråden)). Kjøperen i dette tilfelle burde ha spurt selger hva burgeren inneholdt da navnet ikke sa noe om hva den inneholdt (bortsett fra at hovedingrediensen var storfekjøtt).

Norge er ikke et "muslimsk" land, derfor må de være litt på vakt når de kjøper mat om denne skikken er viktig for dem.

Lenke til kommentar
Litt Off-topic men bare et akademisk spm:

Får/kan man kjøpe svinekoteletter i muslimske land ? Tenker på vestlige turister osv..

Ja, men dette varierer fra land til land. I Tyrkia kan man kjøpe svinekjøtt og alkohol. Veldig mange tyrkere spiser svin og drikker alkohol selv om de er muslimer. De synes antagelig denne regelen er latterlig og gir derfor blaffen i den.

Dette kan sammenlignes med at svært få kristne i Norge tror at jorden ble skapt på 6 dager eller at kvinnen ble skapt av et av ribbenene til den første mannen. Men det er jo morsomt hvis man tenker på at det en gang har sittet en mann og funnet opp alt dette fjaset. Det som ikke er morsomt er at store deler av jordens befolkning følger disse reglene.

Edit: i Iran tror jeg du skal lete lenge for å finne selv den minste kotelett.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Interessant at de som vanligvis hyler mest om individuell frihet her på forumet nå godter seg over at muslimer "lures" til å spise svinekjøtt. :hmm:

Vi som snakker om individuell frihet, snakker også om individuelt ansvar.

Og jeg kan ikke se at noen her 'godter' seg over noe som helst.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Men firmaer som lager sjokolade merker pakkene sine slik at kunden vet at det er nøtter i den (eller spor av nøtter fra bruk av de samme formene.) Når min far som hadde cøliaki skulle kjøpe leverpostei og lignende var forpakningen tydelig merket med om de inneholdt gluten. Og så videre.

Du kan ikke sammenligne dette direkte, da det du nevner er direkte helseskadelig for konsumenten.

Og den største forskjellen på Cognac og Brandy er produksjonsstedet.. ;-)

Men jeg er enig om at hvis man spiser noe man i utgangspunktet ikke kan fordra, så kan man få symptomer på vemmelse, og dermed bli syk. Og for muslimer er det forbudt å spise svinekjøtt. Så der blir jo den psykiske reaksjonen ganske stor.

For egen del spiser jeg nesten det meste på 4 føtter, som har finner eller vinger

:D

Men jeg ønsker selvsagt å få vite hva det er jeg pakker i meg. Slike ting ønske man jo å kontrollere selv!

Lenke til kommentar
For egen del spiser jeg nesten det meste på 4 føtter, som har finner eller vinger

Den må du forklare :hmm:

Vel... ikke det at det som jeg spiser har alle disse beskrivelsene samtidig. Da hadde jo det dyret måtte komme rett fra mytologien :-P

Men som gift med ei fra Kina, så kan man jo trygt si at jeg har et variert kosthold...

Lenke til kommentar

Den må du forklare :hmm:

Vel... ikke det at det som jeg spiser har alle disse beskrivelsene samtidig. Da hadde jo det dyret måtte komme rett fra mytologien :-P

Men som gift med ei fra Kina, så kan man jo trygt si at jeg har et variert kosthold...

Jeg antar du siktet til reglene i koranen.

Haram karakteriserer den maten som muslimer ikke kan spise. Dyr som er forbudt som mat er for eksempel firbente dyr som spiser andre firbente dyr (tiger - i Norge vil vel også ulv være forbudt), dyr som brukes til transport (hester og kameler), og dyr som slikker vann - som hunder og katter.

Fisk og sjødyr er halal for sunni-muslimer, mens shia-islam har forbud mot sjødyr som ikke har finner og skjell, f.eks. reker.

Lenke til kommentar
Det var som med pappa... Han likte ikke H-Melk! Derfor helte mamma H-Melk over i en Lett Melk kartong uten at han visste det! Han merket ikke forskjell!

Dette er vel bare beviset muslimene trenger for å skjønne at det ikke ER så farlig allikevel..?

Moren din er dust da og det er folka på Harveys sportsbar også.

Dette er resultatet av ditt usaklige innlegg...

Lenke til kommentar
Det var som med pappa... Han likte ikke H-Melk! Derfor helte mamma H-Melk over i en Lett Melk kartong uten at han visste det! Han merket ikke forskjell!

Dette er vel bare beviset muslimene trenger for å skjønne at det ikke ER så farlig allikevel..?

Jeg tror nok muslimer skjønner at svinekjøtt ikke er farlig, rent medisinsk. De ser jo alle andre folkegrupper spise det. Men det er altså ikke tillatt etter deres religion, og da hjelper det nok ikke om man ikke blir syk av det.

Og jeg kan ikke se at noen her 'godter' seg over noe som helst.

"Godter seg" er vel ikke det riktige uttrykket, men de to første innleggene i tråden var vel preget av en smule harselas over emnet...

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvordan ville den jevne bruker her inne reagert på å i ettertid ha funnet ut at det siste kjøttmåltidet konsumert ute inneholdt rottekjøtt, ispedd grillet hund? Følt dere krenket? Burde dét vært opplyst om?

Om det kjøttet smakte utsøkt, og ikke var giftig, så hadde jeg absolutt ikke hatt noen problemer med å ha spist det. Gjelder kanskje ikke flertallet her, men et sted må da grensen gå. Men jeg synes det der ble litt feil å se det:

Om jeg drar til Kina, der jeg vet at man spiser hund, så kan jeg godt stille spørsmålet "er det hund i denne burgeren?", dersom jeg har et moralsk problem med å konsumere hundekjøtt. På samme måte synes jeg muslimer som synes det er forferdelig å spise gris burde kunne spørre "er det gris i denne burgeren?", siden vi i Norge har spist grisekjøtt uten problemer i århundrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...