Gå til innhold

Muslimer lures til å spise svin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde egentlig vært interessant å vite hva som hadde skjedd dersom denne saken hadde blitt offisiellt behandlet som "villedende navn/merking av mat". Det finnes jo regler for diverse ting når det gjelder matnavn. Personlig ser jeg ingenting galt i deres valg av navn, men har også forståelse for at mange mener at det er forvirrende evt. misledende.

Jeg vet ikke hva som er motivasjonen bak navnet "beefy burger" men jeg tror vi alle er enige at det ikke er for å lure intetanende muslimer til å begå "synder". Ei heller for å tvinge arbeiderne deres til å være slemme mot deres "muslimske brødre".

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ingenting galt i deres valg av navn, men har også forståelse for at mange mener at det er forvirrende evt. misledende.

Jeg vet ikke hva som er motivasjonen bak navnet "beefy burger" men jeg tror vi alle er enige at det ikke er for å lure intetanende muslimer til å begå "synder". Ei heller for å tvinge arbeiderne deres til å være slemme mot deres "muslimske brødre".

Nja! Navnet er misledende for de som ikke vet hva ordet 'beefy' betyr. Men de bør i hvert fall ikke klage før de har sjekket betydningen av det. Og om man skulle anta noe om man ikke vet den eksakte betydningen, så burde man anta at 'beefy' betyr storfekjøttaktig eller noe lignende. Det gjør det rimelig dumt å klage!

Lenke til kommentar

Du har fått med deg at "beefy" betyr noe sånt som "kjøtt-aktig"? Og at "ham" er svinekjøtt?

Hva i alle dager har ordet "ham" med saken å gjøre?

 

Dette ble forklart tydelig en side eller to tilbake... Hamburger stammer fra Hamburger steak altså byen _Hamburg i Tyskland_.

 

Jeg står fremdeles på det jeg sier, er det annen kjøttype enn storfe, så er det tydelig merket i 99% av tilfellene og dette gjør noe med folks forventninger til et produkt.

Lenke til kommentar
Dette ble forklart tydelig en side eller to tilbake... Hamburger stammer fra Hamburger steak altså byen _Hamburg i Tyskland_.

 

Jeg står fremdeles på det jeg sier, er det annen kjøttype enn storfe, så er det tydelig merket i 99% av tilfellene og dette gjør noe med folks forventninger til et produkt.

Her finner man hele historien til hamburger:

http://www.google.com/search?sourceid=navc...ry+of+hamburger :)

Lenke til kommentar

...og jeg lures til å spise dyr som har blitt slaktet på religiøst vis uten å ha visst om det, enda jeg er imot alt som har med religion å gjøre. Så de religiøse er tydeligvis ikke de eneste som har blitt lurt her ang. denne saken, alle har vel mere eller mindre ikke blitt tatt hensyn til her i alle retninger tro/ikke tro pga feil/mangel på innsikt om konsekvens for sluttforbrukerne i enkelte tilfeller her.

 

Du hører ikke meg skrike ut til hele verden om det av den grunn, tar meg selv så utrolig alvorlig og selvhøytidelig at det ikke er måte på.

 

 

Shit happens, deal with it.

Lenke til kommentar
Dette ble forklart tydelig en side eller to tilbake... Hamburger stammer fra Hamburger steak altså byen _Hamburg i Tyskland_.

Jo takk, det vet vi. Men vet alle det? Dere som henger dere så opp i "beefy", hvorfor henger dere ikke dere opp i at "hamburger" ikke inneholder svinekjøtt som navnet skulle tilsi? :thumbdown:

 

Jeg står fremdeles på det jeg sier, er det annen kjøttype enn storfe, så er det tydelig merket i 99% av tilfellene og dette gjør noe med folks forventninger til et produkt.

Hva i all verden er det du snakker om? Hvis noe inneholder noe annet enn storfe så er det tydelig merket? Hvor?

 

Hva med halal-kjøtt? Er det tydelig merket når kjøttet kommer fra et dyr som er halal-slaktet?

Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du snakker om? Hvis noe inneholder noe annet enn storfe så er det tydelig merket? Hvor?

_Kylling_burger, _lakse_burger osv... Har enda til gode å se en svineburger.

 

Halalkjøtt blir ikke merket nei (blir merket hvis det blir solgt spesifikt som dette), og det er av økonomiske hensyn. Halalkjøtt er ikke en annen kjøtttype og derfor spiller det ikke noen rolle for andre enn muslimer (dyrene blir slaktet på så godt som samme måten, bare at det er en muslim som sier en lite frase og utfører selve slaktingen).

 

Det "ham"-eksempelet blir bare tåpeligheter fra din side, da det har _absolutt_ ingenting med saken å gjøre. Navnet tilsier ingenting ettersom det er snakk om byen Hamburg og man kan ikke trekke ordet "ham" ut av det i noen som helst sammenheng.

 

Burger er ikke et ord i seg selv, men bare en forkorting av hamburger.

 

Beef og beefy har tross alt noe med hverandre å gjøre, ettersom førstnevnte er opphavet til sistnevnte.

Lenke til kommentar
Halalkjøtt blir ikke merket nei (blir merket hvis det blir solgt spesifikt som dette), og det er av økonomiske hensyn. Halalkjøtt er ikke en annen kjøtttype og derfor spiller det ikke noen rolle for andre enn muslimer (dyrene blir slaktet på så godt som samme måten, bare at det er en muslim som sier en lite frase og utfører selve slaktingen).

Tenk om jeg ikke vil ha slikt kjøtt som muslimene har tuklet med religiøst, da. Kan muslimene si at de vil ha merket kjøtt kan jeg det og. :ermm: Det er like grovt å ikke opplyse om at kjøtt er halalslakt som det er å ikke opplyse om en liten prosent mat annet enn den maten som det opprinnelig var i akkurat den matretten... Muslimene innser bare ikke hvor godt samfunnet faktisk har blitt tilrettelagt for dem... Fanatiskreligiøse egoister!

 

Om ordet 'beef' er opphavet til 'beefy' vet jeg ikke, men det betyr fortsatt _ikke_ det samme. Skulle man anta noe av ordet 'beefy' måtte det bli noe slik som 'storfekjøttaktig'. Når du får noe som er storfekjøttaktig, vil jeg påstå at du er heldig dersom du får svinekjøtt... :roll:

Lenke til kommentar
halalkjøtt blir faktisk ikke alltid merket.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1077733.ece

Så "jeg og mine ikke-muslimske brødre" blir altså uvitende forgiftet regelmessig av halal mat??

Om din religion/tro/livssyn ikke godtar halal mat så kan du sikkert påstå det.

 

Edit: en religion som kan påstå a de blir "forgiftet" er kristendommen

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Så "jeg og mine ikke-muslimske brødre" blir altså uvitende forgiftet regelmessig av halal mat??

Ja, hvis din religion tilsier at kjøtt ikke skal være halalslaktet, så blir du det. Hvis det er tilfellet burde du melde fra til kjøttprodusenter og få denne religionen registrert.

 

KaYcH:

 

Personlig så er jeg ikke religiøs i det hele tatt og for meg er det derfor umulig at noen kan ha "tuklet" med mat religiøst all den tid religiøs bare er en fiktiv greie.

 

Uansett var det snakk om svinekjøtt vs storfekjøtt i burgere og ikke noenting om hala, ikke-halal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...