Kris R Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg skal lage kabelnettverk fra kjelleren og opp til øverste etasje. Jeg har to valg: 1. Strekke kabelen opp trappen, noe som vil være vanskelig, se forferdelig stygt ut og koste mye. 2. Strekke kabelen ut gjennom ytterveggen, rett opp 2 meter og inn veggen igjen til den andre pc'en. Jeg har kommet fram til at nr.2 er det beste valget, men har et spørsmål. Tåler nettverkskabler kulde(max -20), regn og skiftende værforhold? Kan jeg beskytte kablene på en eller annen måte? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Har du stående eller ligende panel ute vis stående kan du legge kabelen under panel bare riv av 1 eller 2 bord overliggere så kan kabelen ligge der under Lenke til kommentar
miXer Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Dersom du legger en STP CAT6 kabel, i f.eks en vannslange så holder dette toppers. Lenke til kommentar
keiz Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Vannslange faktisk...hoho Legg den i et vanlig hvitt trekkrør som du fester utpå veggen...denne kan du selvfølgelig male i husets farge....Tror det skal funke rimelig greit.. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det som evt skulle kunne skade en kabel strukket utendørs er UV og varme. Dersom du ikke har den på sørveggen skulle kabelen ha det greit. Pass imidlertid på at du ikke gjør noe dumt i forhold til isolasjon og dampsperrer... M. (Jeg har hatt en telefonkabel for innendørs bruk liggende langs østveggen i en drøss med år, den var fortsatt helt fin da jeg pelte den vekk fordi jeg la om hele telefonsystemet i huset, bare relativt stiv med fjaksen strøk maling på...) Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Jeg har stående, men det blir neppe aktuellt å gjøre noe med selve panelet. Hvor kan jeg finne trekkrør? På Google fant jeg bare store trekkrør til fiberbredbånd og slikt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Alt som kreves er at du enten bruker et rør som elektrikere har, eller at du fester en mini-kanal langs veggen. Hehe, gummislange! Tror det vil funke meget bra om du ikke har mini-kanal eller elektrorør! Lenke til kommentar
miXer Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Vannslange faktisk...hoho Legg den i et vanlig hvitt trekkrør som du fester utpå veggen...denne kan du selvfølgelig male i husets farge....Tror det skal funke rimelig greit.. Bare å kutte opp den biten du trenger av en vannslage. Dette gjør susen! Tro meg!! Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Fx her: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=362080000 M. Edit, stokke html riktig... Endret 26. september 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Fx her:http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=362080000 Det er faktisk en forskrift som sier at slike skal brukes fordi det er ikke lov å legge kabel uten noe som helst beskyttelse, ei er det heller lov til å spikre ren kabel på vegg. Selv ville jeg valgt gummislange da dette er det beste og billigste alternativet! Om du har gummislange fra før da selvfølgelig. Men om du har 60 kr så får du jo også 10 m flexirør som linken ovenfor som mysjkin henviser til. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 gummislange/haveslange - som flere andre har foreslått - er helt topp. ikke er det dyrt heller. Lenke til kommentar
Stian B. Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Hei, Det fineste ville vore å tatt av det stående bordet,lagt et 2,5m K-rør 16mm (fås kjøpt hos en elektriker feks) fra den ene til den andre etasje.Så kan du bare trekke datakabelen mellom etasjene.Skjult å fint. Eller enklere,bare legge den åpent på utsiden,klamret med noen klammer som ikke klemmer datakabelen noe særlig.Skal egentlig ikke klamres,grunnet kan deformere kabelen,som ikke er bra for datakabel. Å få kjøpt datakabel eller rør hos elektriker i den lengden du ønsker,skal ikke være noe problem,av egen erfaring. Endret 1. oktober 2005 av Stian B. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Normalt når eg skal trekke kablar går eg innandørs, du er heilt sikker på at det ikkje går? Korleis det blir dyrt kan eg ikkje heilt sjå for meg, du borar hol her og der, legg den så sjult som mogleg og trekker den opp. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Hva med å ringe til en lokal elektrikker/svakstrømsfirma og spørre om du kan kjøpe noen meter utvendig cat-5/6 kabel? Eventuellt om du har en leverandør i nærheten som selger i meter. Da får du en kabel som tåler kulde osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå