Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentels IP Telefoni


Gef

Anbefalte innlegg

Min familie har tenkt oss IP telefon og siden vi har abonnement hos Nextgetnel, tenker vi oss å satse videre hos dem.

 

Hvordan fungerer IP telefoni fra Nextgentel? Setter stor pris på om dere deler deres erfaringer. Er det kanskje lurt å vente litt med å skaffe oss noe slikt?

 

Bruker telefonen endel til utenlandssamtaler, så dette er litt viktig.

 

Er det noen andre dere kan anbefale som kanskje er bedre?

 

Vi tenker best mulig, til en god pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nextphone er ikke særlig prisgunstig, selv om de prøver å gjøre livet surt for dem som velger andre leverandører med 60,- ekstra i måneden.

 

-Telio er jo meget godt og prisgunstig ved MYE ringing, og mye utenlands-samtaler.

-TeleVoiP har en meget god pris-struktur for de som ringer lite.

Lenke til kommentar
Min familie har tenkt oss IP telefon og siden vi har abonnement hos Nextgetnel, tenker vi oss å satse videre hos dem.

 

Hvordan fungerer IP telefoni fra Nextgentel? Setter stor pris på om dere deler deres erfaringer. Er det kanskje lurt å vente litt med å skaffe oss noe slikt?

 

Bruker telefonen endel til utenlandssamtaler, så dette er litt viktig.

 

Er det noen andre dere kan anbefale som kanskje er bedre?

 

Vi tenker best mulig, til en god pris.

Er litt usikker på NGT sin IP-telefoni og sånt.

 

Har Telio jeg, og er meget fornøyd! Siden prisen det er viktig for dere, anbefaler jeg Telio sterkt! :thumbup:

 

Sjekk nettsiden her.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så god erfaring med NextPhone. Har skurret endel, og hvis det har vært strømbrudd kommer ikke modemet opp uten en restart (det starter raskere enn Netopia-routeren som skal gi IP-adresse). Jeg har bl.a. web-server gående på linjen, det kan jo være noe av årsaken til at det periodevis skurrer - men jeg er altså absolutt ikke fornøyd. Har Charlie-3000.

Nå siste måneden har det blitt problemer med NGT-linjen, det har blitt lengre linje til NGT-sentral og linjehastigheten er altfor lav til at IP-telefon er noe gost alternativ. Jeg må skifte ISP.

Endret av IngerK
Lenke til kommentar

De to andre leverandørene som nevnes her har èn stor svakhet for de som bruker linja litt. De mangler QOS. Jeg bruker NextPhone, og hadde i utgangspunktet ikke QOS aktivert. Straks jeg belastet linja en del forsvant alle muligheter for en konstruktiv samtale. Det samme gjelder alle andre leverandører. Etter at QOS (ser ut som om det er deaktivert som default) ble aktivert har jeg ikke hatt noen problemer. Talekvaliteten er ikke helt på høyde med fasttelefonen, men det er langt over akeptabelt for meg.

 

Kona bruker telefonen en del mer enn meg og har opplevd et par unormale termineringer, og hørt de i andre enden har klaget litt over støy. Det er seff min feil, og jeg får masse kjeft hver gang det skjer. Pass derfor på at du ikke har noen som ikke er villige til å fire en millimeter på krav om kvalitet, ellers sitter du garantert med gretne familiemedlemmer en gang iblant :)

 

Sjefen min har forresten også NextPhone. Han byttet fra Telio pga at han bruker linja aktivt, og opplevde ofte at talekvaliteten ble begredelig. Etter byttet har han vært strålende fornøyd, og ikke rapportert om uregelmessigheter.

 

Edit; IngerK: har du fått QOS aktivert av kundeservice?

Endret av enden
Lenke til kommentar

TeleVoip har også mulighet for qos.

 

Hvis man plasserer grandstream-adapteret mellom modem og ruter, vil det styre båndbredden slik at tale blir overaskende bra.

 

Alternativt selger de også en multiboks (modem/adapter/ruret i samme boks) som skal være svært god på qos.

Lenke til kommentar
Edit; IngerK: har du fått QOS aktivert av kundeservice?

Det vet jeg sant og si ikke - tror ikke det? men nå må jeg som sagt skaffe ny ISP da hastigheten min er droppet til 150-300Kbps. Så NGT + Nextphone blir uaktuellt. Det har tatt NGT 5-6 uker å finne ut at jeg ikke kan kobles til annen sentral slik de lovet, og de har ikke lenger noe å tilby meg. Etter 4år som kunde er jeg nå også sterkt misfornøyd med kundeservicen deres, bl.a. har jeg brukt flere timer på ventetid på kundeservice siste måneden...

Lenke til kommentar

Ok, greit å vite litt om dette.

 

Linjen her hjemme brukes kontinuerlig, enten til nedlasting eller spilling. Greit nok at kvaliteten senkes litt over samtaler innenlands, men det blir vel værre med utenlandssamtaler?

 

Kan noen forklare kort hva QOS er?

Lenke til kommentar

Jeg har nextphone med 2 linjer fra ngt. Jeg er er ganske fornøyd med den. På førsten skjedde det mye rart, som for eksempel brudd i samtalen, skurring og vankselig å komme seg gjennom. Men i det siste har de problemene forsvunnet og jeg har ingenting å klage over kvaliteten på samtalen. Har forresten også bravo. Det som er bra med nextphone er at man får litt ekstra boost i linja når man ikke bruker den. Det betyr litt ekstra fart :thumbup:

Lenke til kommentar

IngerK - Det du sier er akkurat det samme som har skjedd meg :-/ - *hat*

 

Kjører fortsatt Iptelefoni fra Telio og det fungerer greit selv om jeg jobber hjemmefra så den tar ikke så mye av linja. Problemet oppstår vel heller når man setter i gang masse nedlasting osv, noe jeg ikke føler så veldig sterkt for etter at jeg mistet Delta4200 linja og sitter med en crappy 200k linje.

 

Problemet er at alt er så dyrt i forhold - men man betaler vel for det man får her også...

Lenke til kommentar

En enkel måte å få valuta for straffegebyret når du sier opp telefonen:

 

Ta Telenor analog mini til kr 89 pr måned med 1 års binding. Da koster det 200 kroner å konvertere fra ISDN. Bruk det til Alarm, faks og som reservelinje. Det koster litt ekstra å ringe, men det gjør du vanlig vis med IPtelefonen.

 

Med feks. TeleVoip sin Grandstream adapter kan du koble analoglinjen til og du får innkommende telefoner på samme apparat som IPtelefonen. For å ringe med analoglinjen slår du *00 og får analog summetone. (denne koden kan endres for å hindre barn, etc i å bruke analoglinjen).

Lenke til kommentar

Her hatt nextphone i 6mnd og har nettopp sakt det opp, det er ikke billig, mange problemer med at modemet detter ut og må restartes dette finne du jo ikke ut før du skal ringe selv, og da kan du jo gjerne gått glipp av en del samtaler du gjerne ventet på. Dette er ikke brukende.

 

Mvh Eks Nextphone kunde

 

ApeacE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...