Hoppesagåsa Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg har akkurat installert fluxbox på min Redhat 7.3. Det gikk knirkefritt. Men jeg har problemer med å få konfigurert de rette filene slik at jeg får lagt til flushbox i valgmenyen i login-vinduet. Og ikke får jeg startet opp flushbox på noen måte heller. Jeg har kikka rundt på nettet men finner ingen gode oppskrifter. Kan noen hjelpe meg? Jeg orker ikke mer KDE, den er for treig. Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 lag en fil som heter .initrc i din hjemmekatalog. og skriv (i fila): exec fluxbox mvh Oskar Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 gå til /etc/X11/xinit/ der finner du masse xintirc.* filer "xinitrc" er linka til xinitrc.gnome vis du bruker gnome da... eller xinitrc.kde vis du bruka KDE det du gjer er: rm xinitrc ln -s xinitrc.fluxbox xinitrc bytte tilbake til gnome...? rm xinitrc ln -s xinitrc.gnome xinitrc Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 09:28, Hoppesagåsa skrev:Men jeg har problemer med å få konfigurert de rette filene slik at jeg får lagt til flushbox i valgmenyen i login-vinduet. Hvis du bruker kdm, altså kde's login-vindu, kan du gjøre slik: - Start kde, gå inn i kontrollpanelet - Velg System -> Login Manager -> Sessions - Nede til høyre står en liste over windowmanagere i menyen - Legg til din egen windowmanager (må matche filnavnet til binarien, f.eks fluxbox, windowmaker osv.) That's all :smile: Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Nå har jeg testet forslaget til Oskar (Antar at det skulle være .xinitrc) og til zadaz. Ingen av dem fungerte. Så var det ditt forslag Langbein. Det så jo glimrende ut, men jeg har ingen Login Manager under System! Om jeg bruker kdm aner jeg ikke. Jeg bruker det innloggingsvinduet som var der pr. default når jeg installerte Redhat. Jeg er forøvrig alltid logget inn som root. Jeg var derfor litt i tvil om hvor jeg skulle legge .xinitrc. Jeg prøvde både under /home og under /root uten at det ga noe utslag. SISTE NYTT: Jeg fant Login Manager! Den lå under Preferences. Så nå får vi se hvordan det går. [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-16 16:15 ] Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Langbein, det fungerte ikke. Nå har jeg gjort tilbake alle innstillinger slik de er pr.default og deretter gjort som du sa. Når jeg velger fluxbox fra menyen i login-vinduet, så havner jeg rett inn i KDE. Hvordan kan Login Manager vite hvor binary'en ligger? [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-16 17:46 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 17:43, Hoppesagåsa skrev:Langbein, det fungerte ikke. Nå har jeg gjort tilbake alle innstillinger slik de er pr.default og deretter gjort som du sa. Når jeg velger fluxbox fra menyen i login-vinduet, så havner jeg rett inn i KDE. Hvordan kan Login Manager vite hvor binary'en ligger? Jeg har nå gjort det på denne måten selv ihvertfall, ikke med fluxbox men det spiller jo ingen rolle. Du er sikker på at du skrev inn nøyaktiv navnet på binarien til fluxbox? Kanskje fila må ligge et bestemt sted, hos meg ligger windowmanager-binaries i /usr/X11R6/bin/, f.eks: /usr/X11R6/bin/kde /usr/X11R6/bin/windowmaker Så lenge fluxbox fila ligger i path'en din trodde jeg ikke det hadde noe å si hvilken katalog den er i, men hvis den ligger et annet sted kan du jo prøvde: ln -s 'din fluxbox-binary' /usr/X11R6/bin/fluxbox Og for sikkerhets skyld: chmod ugo+rx /usr/X11R6/bin/fluxbox Nå har ikke jeg redhat tilgjengelig for øyeblikket, men det burde være nogenlunde likt der som i andre distroer. Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 vess du bruker kdm så lages en .xinitrc i home-diret... og da gjelder den og bare DEN ;D BTW.. KDM suger Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Neida, det funka ikke det heller nå. Jeg gjorde følgende: 1. ln -s /usr/local/bin/fluxbox /usr/X11R6/bin/fluxbox 2. chmod ugo+rx /usr/X11R6/bin/fluxbox Men...fremdeles KDE som dukker opp når jeg velger fluxbox under innlogging. Jeg fant forøvrig denne linja i /etc/X11/xdm/kdmrc etter at jeg la til fluxbox i Login Manager: SessionTypes=default,kde,failsafe,gnome,fluxbox, Betyr det at jeg kjører xdm og ikke kdm? Forøvrig har jeg ikke peil på hva kdm og xdm er for noe. Forøvrig har jeg ingen .xinitrc på maskinen, bortsett fra den jeg prøvde å lage selv (som jeg har fjerna igjen). Jeg har også prøvd metoden som ble beskrevet på sidene til fluxbox: The first step is to find the executable for Fluxbox. For me, this is /usr/local/bin/fluxbox, but your directory placement may be different. Now you need to edit (or create) a file in your home directory called .xinitrc. Now you just added the following line: exec /usr/local/bin/fluxbox Change the /usr/local/bin/fluxbox to where ever your fluxbox executable is. Once that is done, save it and close whatever program you used to edit it (hopefully vim :wink:. Now you need to run the following commands: $ chmod 700 .xinitrc $ mkdir .fluxbox The last command makes the directory where your fluxbox settings will be stored. If you don't create it, when you exit fluxbox and restart, you will lose all your settings (the directory is not auto-created unfortunately). Dere kan selv se på http://fluxbox.sourceforge.net/docs/newdoc...ng.php#firstrun . Jeg har gjort alt på denne siden borsett fra det aller siste under FIRST RUN nederst på siden. [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-16 19:58 ] Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Da har jeg fått fluxbox til å funke omsider! Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg da, men allikevel. Lagde en .xinitrc og starter deretter maskinen opp i level 3. Derifra kjører jeg startx....et voilà! Eneste problemet nå er at XMMS ikke funker...blah. Men det bør jeg vel lage en ny tråd om dersom jeg ikke finner ut av det selv. Tusen takk for all den raske hjelpen idag! Dere får lønn i himmelen. [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-16 21:21 ] Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 chmod 777 /dev/dsp chmod 777 /dev/mixer og... *tenke* bytt plugin sak i xmms fra OSS til esound... det funka for meg ;D Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Takker og bukker! Men jeg måtte faktisk stille om fra aRts til OSS. Hvis noen nå forteller meg hvordan jeg skifter theme,så skal jeg slutte å mase på ei stund. Jeg har så langt ikke funnet noe god dokumentasjon på det. Ellers virker jo Fluxbox helt genial. Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 13:13, Hoppesagåsa skrev:Takker og bukker! Men jeg måtte faktisk stille om fra aRts til OSS. Hvis noen nå forteller meg hvordan jeg skifter theme,så skal jeg slutte å mase på ei stund. Jeg har så langt ikke funnet noe god dokumentasjon på det.Ellers virker jo Fluxbox helt genial. du laster bare ned xmms theme (winamp theme skal også funke) og legger det i /home/"user/.xmms/theme noe slik... sitter heime på XP boxen min nu ;D Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 13:13, Hoppesagåsa skrev:Takker og bukker! Men jeg måtte faktisk stille om fra aRts til OSS. Hvis noen nå forteller meg hvordan jeg skifter theme,så skal jeg slutte å mase på ei stund. Jeg har så langt ikke funnet noe god dokumentasjon på det.Ellers virker jo Fluxbox helt genial. du laster bare ned xmms theme (winamp theme skal også funke) og legger det i /home/"user/.xmms/theme noe slik... sitter heime på XP boxen min nu ;D Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Joda, den kan jeg. Jeg tenkte på themes til fluxbox, men det problemet er allerede løst. Sitter å kikker på konfigurasjonsfilene nå. Alt er jo nesten selvforklarende. Må bare si meg fornøyd med fluxbox. Kjapp er den også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå