Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hafslund med 10MB fiber i Oslo?

Anbefalte innlegg

hafslund-2.0_02.giffiber.jpg

Strømnettselskaper er kjipe pengesluk over hele landet, men de

har nå ihvertfall forutsetninger over alle andre til å levere også

bredbånd i tillegg til strøm (f.eks Lyse).

Og da gjerne i form av fiber som jo er overlegent det meste.

Hafslund har i disse dager et pilotprosjekt gående med levering av

fibernett til private brukere. Det skal være ADSL priser her.

Kommer vel til å koste noe a`la adsl2 løsninger.

Meld interesse her (N.B: ikke en bestilling slik url indikerer)!

http://www.hafslund.no/privat/bestilling/fiber/

Om de ser stor respons her så er de mer giret på å bygge ut.

Selskaper er forsiktige med å bygge ut, men lukter de interesse og

dermed penger så er det en mye enklere avgjørelse for de.

Post gjerne samme innlegget på andre forumer dere er på.

Så ser de enda mer interesse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare ikke flere enn Lyse kommer på at de skal grave opp gatene hjemme. Nå har både Lyse og UPC vært utom seg de siste årene og asfalten begynner mer å likne på ett lappeteppe enn noe annet. Heldigvis gjorde de folkene Lyse leide inn for jobben en noe bedre jobb, så gaten er ikke fullt så ille som den kunne vært. Heldigvis har vil heller ikke noe problem med telehiv i Stavanger, noe jeg regner med kunne vært dødsstøtet til lappejobbene.

Ellers er det topp at det kommer reel konkurranse til teleselskapene på bredbånd, konkurranse gir gode produkter og gode priser.

Lenke til kommentar
Og da gjerne i form av fiber som jo er overlegent det meste.

Hafslund har i disse dager et pilotprosjekt gående med levering av

fibernett til private brukere. Det skal være ADSL priser her.

Kommer vel til å koste noe a`la adsl2 løsninger.

xDSL ser ut til og møte veggen, og folks behov og ønsker til tjenester øker og da er jo tiden inne til og satse på fiber. I Oslo burde det væe greit og bygge ut hvis du ser bort fra at kabel-tv er utbrett og man kan ikke automatisk anta at mange vil kjøpe TV-tjenester, noen områder så har vel kanskje div kabelselskaper eksklusive avtaler med borettslag o.l som kan skape problemer. Vil tro at man vil prøve seg med fiberkabler i kloakken som et alternativ til graving endel steder.

Lenke til kommentar
Vil tro at man vil prøve seg med fiberkabler i kloakken som et alternativ til graving endel steder.

Nå avhenger vel dette av type kloakk, men dersom man benytter samme metode for å rense kloakkledningene i hele landet som man gjør i Stavanger(noe jeg regner med), så ville jeg neppe risikert å legge fiber der. Nå er vel uansett Stavanger og resten av jæren en relativt billig region å grave ned kabler i slik jeg har forstått det, mens man i store deler av resten av landet må grave veldig dypt for å unngå frost/tele om vinteren, så er ikke det den helt store bekymringen her. Dvs det er mulig man andre steder også legger opp kloakken på en annen måte og/eller er villig til å ta sjansen på å legge dette i kloakken.

Noe annet jeg registrerte siste gangen var at Lyse brukte "doble" trekkrør(i mangel på bedre ord), men kun benyttet ene løpet, så det er mulig man sikrer seg litt her ved å legge ned muligheter til å kunne trekke flere ledninger senere uten å måtte grave.. Så det er vel kanskje en mulighet for at dette er gjort andre steder før og at eierne kan selge denne ekstra kapasiteten?

Lenke til kommentar
Nå avhenger vel dette av type kloakk, men dersom man benytter samme metode for å rense kloakkledningene i hele landet som man gjør i Stavanger(noe jeg regner med), så ville jeg neppe risikert å legge fiber der.

Det er jo Oslo renholdsverk som har lansert tanker rundt dette så antagelig finnes det løsninger på dette problemet.

Lenke til kommentar
Nå avhenger vel dette av type kloakk, men dersom man benytter samme metode for å rense kloakkledningene i hele landet som man gjør i Stavanger(noe jeg regner med), så ville jeg neppe risikert å legge fiber der.

Det er jo Oslo renholdsverk som har lansert tanker rundt dette så antagelig finnes det løsninger på dette problemet.

Jo, det gjør det helt sikkert. Nå kommer det vel litt an på hvilke kloakkledninger vi snakker om, det er ganske stor forskjell på dimensjonene på dem som går inn i "smågater" og hovedrørledningene. Men bare ved å bruke hovedrørledningene(dersom det er enklest), så sparer man seg sikkert for ganske mye graving... og reduserer dermed kostnadene betydelig, det dyre er neppe å grave i folks hager etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...