Gå til innhold

Problemer med blåskjerm Gigabyte Nforce4

zaico

Anbefalte innlegg

Heisann

Har i den senere tid vært plaget med blåskjerm i tide og utide. Det kan virke som om det er en eller fler ide-kontrollere det er noe galt med (Gigabyte Nforce4 kort).

Får ofte blåskjerm når jeg søker på diskene, og eller trykker på noen av filene som ligger på noen av ide-diskene. Det virker som det er kun idediskene dette gjelder.

En annen merkelig ting er at noen ganger når jeg skrur på maskina, så bruker den 2-3 minutter på å finne diskene i oppstarten, for så å krasje til blåskjerm før Windows begynner å laste. Jeg prøvde også å formatere en av diskene i kveld, da fikk jeg blåskjerm medengang den var ferdig formatert, etter en omstart prøvde jeg hurtigformatering med samme resultat. Jeg vet at diskene fungerer, fordi jeg har prøvd å ta ut en og en, og prøvd alle alene for å forsikre meg dette.

Kan det være noen jumper-settings som ikke er helt rett, evt en bios-oppdatering som kan hjelpe meg, eller noe annet? Eller sitter jeg rett og slett på et defekt hovedkort?

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller sitter jeg rett og slett på et defekt hovedkort?

:cry:

Kan jo være, men når det gjelder blåskjerm så har de gjerne en stop-melding. Hvis du har disablet automatisk gjenoppretting/ restart, så kan du notere meldingen og søke. F.eks. den første og siste.

Sjekk Bios history. Skriv hele maskinoppsettet (inkl. ram), hvilke hdd'er som er plassert hvor og noe relevant om bios-innstillinger (ikke overklokket?).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye forskning fram og tilbake, har jeg funnet ut en ting.

Om jeg disabler Ide-preftech mode i bios, krasjer ikke maskina til blåskjerm, men da er ide-diskene uendelig trege. Når man kopierer noe til de, kopierer det i 1 sek, hele maskina fryser i 1 sek, kopierer i 1 sek osv.

Har også lagt inn de nye nforce driverne, uten at det hjalp.

Noen som har noe peiling hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Ser du i enhetsbehandling om diskene går i PIO-modus?

Begge diskene har transfer mode: PIO mode! Hva har dette å si, skal jeg prøve å deaktivere?

Etter en rask speed check i enhetsbehandlinga finner jeg ut at, S-ata disken har teoretisk hastighet på 150, burshastighet på 86, og susteined speed på 62,9! Mens ide-diskene har teoretisk hastighet på teoretisk hastighet på 16 og susteined speed på 6.1 og burstspeed på 6.3 (de gangene den i det hele tatt måler burst speed)

Her var det veldig stor forskjell mellom p-ata og s-ata diskene, dette kan umulig være rett!

Begge p-ata diskene står på secondary channel!

Endret av zaico
Lenke til kommentar
og rambrikkene fungerer som bare det, ingen problemer under memtest!

Hei,

På hvilken måte sjekket du med MemTest?

Mvh

Kimmer

Minnebrikkene er ikke problemet, tester jeg maskina uten p-ata diskene så fungerer alt som det skal! Og alt har fungert helt fint tidligere!

Lenke til kommentar

kan godt være at din PATA kabel ikke er helt ok. Prøv å sett inn en ny kabel til harddiskene dine, og se om ikke det løser problemet, samt installer nvidia sine nyeste drivere 6.66

Blåskjerm i Win xp er mest vanlig pga. dårlige ram brikker, for lite strøm fra psu og problemer med drivere. Hva er spec's på PSU'et ditt?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har hatt samme problem. Jeg har 3 stk 300 gig S-ata disker i min maskin, etter litt etterforskning har jeg kommet frem til at det er s-ata kablen som sitter dårligt. Jeg byttet derfor til en kabel, med både s-ata, og power i samme kontakt.Dette ser ut til å ha løst problemet. De s-ata kablene som følger med hovedkortet mitt tror jeg er utsatt for vibrasjoner fra harddisken, og dette medfører at disken mister kontakt men s-ata kontrolleren

Lenke til kommentar

Les nå for all del hele tråden før dere kommer med vink i alle rettninger! Som nevnt i første post så fungerer S-ata disken helt fint! Mens det er p-ata diskene som ikke fungerer som de skal. Som sagt er dette et problem som er kommet i den senere tid, så

PSU er stor nok (Forton/Source) 350W. Maskinen fungerer helt fint til jeg begynner å kopiere fra/til p-ata diskene.

Som også nevnt tidligere i tråden så raporterer hendelsesloggen følgende når maskina gåt i blåskjerm: "Driveren oppdaget en feil på styreren på \Device\Harddisk0\D."

Men om jeg deaktiverer IDE-preftech mode så krasjer ikke maskina til blåskjerm, men p-ata diskene jobber grisesakte.

Og ja, har selvsagt testet begge de intigrerte kontrollerne, og selvfølgelig også en annen kabel!

Har testet med både de medfølgende nforce driverne, samt de nyeste 6.66!

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Begge diskene har transfer mode: PIO mode! Hva har dette å si, skal jeg prøve å deaktivere?

Etter en rask speed check i enhetsbehandlinga finner jeg ut at, S-ata disken har teoretisk hastighet på 150, burshastighet på 86, og susteined speed på 62,9! Mens ide-diskene har teoretisk hastighet på teoretisk hastighet på 16 og susteined speed på 6.1 og burstspeed på 6.3 (de gangene den i det hele tatt måler burst speed)

Her var det veldig stor forskjell mellom p-ata og s-ata diskene, dette kan umulig være rett!

Diskene skal vel stå på DMA mode. Prosessoren sliter ved PIO mode. Det er derfor det går så tregt.

Har du prøvd å bruke en og en disk? Mulig den ene disken din er defekt.

Lenke til kommentar

Diskene skal vel stå på DMA mode. Prosessoren sliter ved PIO mode. Det er derfor det går så tregt.

Har du prøvd å bruke en og en disk? Mulig den ene disken din er defekt.

Du er offisielt min helt :D Etter diskene ble satt i dma mode, så fungerer alt som det skal! MEN er det riktig at PIO-modus skal forårsake blåskjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...