Gå til innhold

Tilkoblingsmuligheter på PS3 og XboX360

Stigma

Anbefalte innlegg

Hey,

Jeg har ikke fulgt med på alle nyhetene rundt de to konsollene, men jeg regner med en del her på forumet har full kontroll på de to. Derfor lurer jeg på om noen kan svare meg på følgende:

Hvilke tilkoblingsmuligheter kommer XboX360 og PS3 til å ha inn mot HDTV'er? Jeg har vanskelig for å tro at det fremdeles kommer til å basere seg på kun composite slik som "alle" konsoller til dags dato. Jeg har en finfin HDTV-kapabel monitor som bare har DVI og VGA input. Kommer det å være mulig å koble disse konsollene til der?

Evt. hvilke overganger finnes det fra f.eks. S-video og composite over til VGA eller DVI kontakter? Jeg har ikke vært borti noe sånt før, men ser ikke bortifra at det kan finnes. Kanskje noen kanj svare meg på det også =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stigma, det er ikke mulig å kjøre HDTV oppløste signaler over Kompositt / S-Video. Derfor er det ikke noe særlig vits å konvertere CVBS / S-Video til Komponent / VGA / DVI. Det finnes men kvaliteten på bildet blir relativt lav.

Til Xbox 360 kommer det som nevt tidligere i denne tråden Komponent kabel med som standard (I hvertfall på den dyre utgaven) med VGA kabel som tilbehør. Det er meget synd at det ikke kommer en digital HDTV utgang med det samme. Selv om jeg er ganske sikker på at muligheten er der, så dumme kan MS ikke være at de bare har analoge utganger. Hvis det kommer en digital, så regner jeg med at denne kommer til å være beskyttet med HDCP. Derfor trenger du en relativt ny flatskjerm (ofte fungerer det ikke med monitor som bare har VGA / DVI) for å kunne vise bildet.

Lenke til kommentar

Men man har alltid utstyr slik som dette da, for å koble på til utstyr som ikek støtter idiotiske krypteringsmetoder: http://www.engadget.com/entry/1234000230050640/

Bare et raskt søk, det finnes sikkert noe billigere...

-Stigma

PS: Jeg trodde kompositt og komponent var det samme? Tydeligvis ikke. Hvilken av de to er det som brukes på dagens PS2 da, som har 2 kabler for lyd og ett for bilde?

Lenke til kommentar
PS: Jeg trodde kompositt og komponent var det samme? Tydeligvis ikke. Hvilken av de to er det som brukes på dagens PS2 da, som har 2 kabler for lyd og ett for bilde?

Gul, hvit og rød er mange som bruker.

Da er gul kompositt signal. Dårligste bilde man kan få fra en konsoll.

Har man tilgang på komponent snakker vi om en dobling i bedring av bildet.

Bare en RGB-scart (red green blue) gir et sinnsykt mye skarpere og bedre bilde enn kompositt.

Lenke til kommentar
Gul, hvit og rød er mange som bruker.

Da er gul kompositt signal. Dårligste bilde man kan få fra en konsoll.

Har man tilgang på komponent snakker vi om en dobling i bedring av bildet.

Bare en RGB-scart (red green blue) gir et sinnsykt mye skarpere og bedre bilde enn kompositt.

Ok, hvilke fysiske kontakter er det som brukes på komponent kabler da? Kun overgang inn til scart?

-Stigma

Lenke til kommentar

Komponentkabele har 3 rca (phono) plugger som er rød, grønn og blå.

Man kan ikke bruke en scart adapter på den.

Hvis tv-en din har mulighet for s-video, så vil du faktisk oppleve en god forbedring av bildet fra kompositt til s-video.

Forskjellen i disse kablene er at:

Kompositt er EN leding hvor alt blandes. Farger, lys og kontrast bli en smørje.

S-video skiller lyssignalet fra fargesignalene = allerede mye bedre.

RGB scart og komponent har en ledning for hver farge (rød grønn blå).

Tv-en må nemlig sile ut fargene hver for seg før den tegner bildet. Hvis da alt kommer i en smørje via kompositt blir bildet der etter.

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=18038

Lenke til kommentar
Men man har alltid utstyr slik som dette da, for å koble på til utstyr som ikek støtter idiotiske krypteringsmetoder: http://www.engadget.com/entry/1234000230050640/

Bare et raskt søk, det finnes sikkert noe billigere...

-Stigma

Ja det er en fin gadget, men vil man konvertere bildet til analog RGB og tilbake til DVI? Koster like mye som en ny xbox 360 (ca 3200 nok).

Da kunne man jo like gjerne hentet ut RGB signalene direkte fra xbox 360... (nå gir denne boksen sikkert bedre bilde enn RGB fra konsollen siden konverteringen skjer utenfor den støyende datamaskinen, og så er den analoge signalveien mye kortere.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte meg for et par dager en HD-ready Philips LCD TV. På den er det alle slags mulige innganger, inkl. s-video, DVI og scart.

Jeg har tenkt å kjøpe den dyreste Xbox-versjonen som har "Xbox 360™ Component HD AV-kabel med SCART-adapter"

Kan jeg spille Xbox 360 spill og spille av DVD'er i HD-kvalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...