Gå til innhold

Coppermine photoalbum - hjelp

Anbefalte innlegg

Siste nødskrik om hjelp nå. Jeg trenger litt hjelp til å få legge opp Coppermine på internet. Noen som kan fortelle meg enkelt hvordan jeg gjør det?

*I tilfelle, finst det bedre photoalbum så ikke er avansert?

Det er veldig viktig at noen kan hjelpe meg. Svært takknemmelig:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siste nødskrik om hjelp nå. Jeg trenger litt hjelp til å få legge opp Coppermine på internet.

Laster det ned, pakker ut, og laster opp. Med FTP, mest sannsynlig. Har du brukt FTP før? En klient mot en server?

That's about it.

Jeg bruker smartftp. Og har prøvd å følge denne oppskrifta:

Download Coppermine

Unzip it to your harddrive

Upload the stuff to your server

chmod the folders "include" and "albums" for the script (the webserver, that is) to have read/write access

point your browser to http://www.yoursite.com/coppermine/install.php and follow the directions of the install file (basically the mySQL-tables will be created there and the config table will be filled with default values)

after successfull installation, delete install.php from your webserver

point your browser to http://www.yoursite.com/coppermine/ , log in as admin, admin mode and do the config job (customizing your coppermine)

Play around, toy a little, test if everything works

Publish your site by linking it (e.g. from your homepage)

Men det stopper her:

-point your browser to http://www.yoursite.com/coppermine/install.php and follow the directions of the install file (basically the mySQL-tables will be created there and the config table will be filled with default values)

Hva er det jeg kunne jort feil? Når jeg la opp cutenews fikk jeg ikke noen problemer... Det som kommer opp er at siden ikke kan visen, som om den ikke er der i det hele tatt.

Så? :hmm:

Lenke til kommentar
Hva er det jeg kunne jort feil? Når jeg la opp cutenews fikk jeg ikke noen problemer... Det som kommer opp er at siden ikke kan visen, som om den ikke er der i det hele tatt.

Da er ikke filen der. Er du sikker på du har skrevet mappen korrekt? At banen er helt nøyaktig det samme som på serveren?

Du har vel ikke lastet opp Coppermine-mappen i en annen mappe? Store/små bokstaver i orden?

Har du lastet den opp til /coppermine/coppermine ?

Lenke til kommentar

Da er ikke filen der. Er du sikker på du har skrevet mappen korrekt? At banen er helt nøyaktig det samme som på serveren?

Du har vel ikke lastet opp Coppermine-mappen i en annen mappe? Store/små bokstaver i orden?

Har du lastet den opp til /coppermine/coppermine ?

Jeg lastet det ned. Da kom det ned en zippet mappe med en mappe inni.

Den mappen som låg inni den zippa mappa kopierte jeg rett inn på smart.ftp. Altså den ligger ikke under noen andre mapper.

Men den mappen som ligger der inne heter; cpg141 da... for det er det samme navnet som mappen var fra før.

Legger ved et bilde med eksempel på hvordan det ser ut nå.

:hmm:

post-76-1127827052_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Okey, så nå ligger alt under mappen /coppermine, altså.

Det kan virke som noe rettighetsgreier. Prøv å gå inn i SmartFTP og sette rettighetene til 777 (ja, det er ikke nødvendig, men det er lettere å sjekke feil) på mappen /coppermine/include med undermapper.

Det var nok det som var feilien...

Men så er det installasjonen... hva skal jeg sette inn her?

I de tomme rutene?

Jeg får opp dette;

ERROR

"Could not create a mySQL connection, please check the SQL values entered

MySQL error was : Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)

--------------------------------------------------------------------------------

The installer can not find the 'www.orskogfjellet.no/coppermine/images/' directory you have specified for ImageMagick or it does not have permission to access it. Check that your typing is correct and that you have access to the specified directory."

post-76-1127852932_thumb.jpg

Endret av Smikken
Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å bruke kontrollpanelet ditt (sett at du har et) for å lage en database og eventuelt en bruker til denne samt passord. Ofte er det slik at du kun har en bruker og et passord til alle databsene. Bruk da disse. (slik info finner du garantert på nettsidene til webhosten din).

Deretter finner du også ut hvilken host du skal bruke. Dette trenger ikke være localhost, men du kan jo prøve på det.

Så skjer resten av seg selv.

Lenke til kommentar
Har du tilgang til en MySQL server?

Veit du i det heile tatt kva MySQL er?

Nei, for å være heilt ærlig så vet jeg ikke i det hele tatt hva jeg skal gjøre.

Kan noen vise meg punktvis? Eller forklare det?

-Takk

Vi du sier hvem som hoster (hvem du har wegbhotell hos) sida di kan jeg si veldig mye mer.

ftp.domeneshop.no

Meir?

Lenke til kommentar

-Takk

Vi du sier hvem som hoster (hvem du har wegbhotell hos) sida di kan jeg si veldig mye mer.

ftp.domeneshop.no

Meir?

Da foreslår jeg at du bruker to sek på å lese dette.

Lenke til kommentar

-Takk

ftp.domeneshop.no

Meir?

Da foreslår jeg at du bruker to sek på å lese dette.

Flott, har fått aktivert den nå. Skal få passord og slikt på e-mail innen 2 timer.

Men der står da alt jeg skal fylle inn? Og etter det kommer alt til å gå av seg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...