Gå til innhold

Orginalbildene store, mindre etter paintredigering


Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har i helgen tatt noen bilder med mitt Sony CS P-72, og jeg synes bildene blir litt store (800 kb).. Når jeg åpner i paint og lagrer igjen som jpg, blir filen betydelig mye mindre (220 kb) uten at jeg kan se at kvaliteten er noe dårligere..

 

Dere kan jo sammenligne litt selv:

Før: http://img182.imageshack.us/my.php?image=picture0014im.jpg

Etter: http://img182.imageshack.us/my.php?image=picture0010bw.jpg

 

Hvorfor blir det så stor forskjell? Må jeg virkelig redigere alle bildene jeg har tatt for at de skal ta mindre plass? Noen program som gjør dette enklere? :ermm:

 

Bry dere forresten ikke om det dårlige motivet :p

Takk på forhånd :)

Endret av Ciwie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg er enig i at 800kb er "for store filer", og vil ikke akkurat anbefale ytterligere komprimering av disse. Men du har sikkert dine grunner, lagring for web etc?

 

I alle fall, hvis du vil minske størrelsen på mange bilder på en gang har Irfanview (gratisprogram) en ypperlig batchfunksjon for slikt.

Bare pass på å ikke overskrive orginalene, men lagre i en ny folder.

 

Grunnen til størrelsesforskjellen er som eito sier at Paint komprimerer bildene ytterligere. Du mister detaljer her som ikke kan gjenopprettes. Derfor er det lurt å ta vare på orginalene i tillegg.

 

Men igjen, bildefiler på 800kb er ikke store, snarere små

Lenke til kommentar

Selv om det er nevnt, vil jeg bare gjennta....

 

Regel nr 1 ved digital bilderedigering: ALDRI, ALDRI, ALDRI gjør endringer på orginalen!!

 

Tips nr 1: Ta alltid bilder i høyeste oppløsning på kamera, dette fordi du da har mulighet til å lage store utsrkifter av potensielle blinkskudd, og/eller ta utsnitt av bildene og beholde en viss kvalitet. Lagring er idag billig, enten det er minnekort eller disk til pc.

 

Tips nr 2: Angående filnavn ved redigering, behold alltid nr på den originale filen, feks mine filer ser slik ut i utgangspunktet IMG_2345.jpg da kaller jeg den redigerte versjonen feks Oslo_2345.jpg da finner jeg alltid igjen originalen om jeg vil gjøre noe anderledes eller lærer meg bedre bilderedigering senere.

Lenke til kommentar

Synes det ble ganske stor forskjell, jeg. Tok meg friheten til å klippe ut en detalj og blåste den opp til dobbel størrelse. Se på konturene i bildet, så ser man kvalitetsforringelsen. Dette er bildestøy som kommer av for hard komprimering:

compressedsample.jpg

 

Tror alle kan se at kvaliteten blir dårligere her.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Takk, mange bra svar her :) Er bare det at når jeg skal sende noen bilder på 37mb til 20stk på msnlista, tar det sin tid.. :p

Hvis du bare skal vise bildene til venner og kjente så gjør det ingen ting om du lagrer filene mindre (bare ikke overskriv orginalene).

 

Passende størrelse til dette kan være 1024x768 og ca 200kB eller hvis du vil ha enda mindre filer 800x600 i 100-150kB. Og husk å ikke endre orginalfilene.

 

 

 

 

Og en ting til: Ikke forandre på orginalfilene :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...