Eddie123 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Heisann. Vurderer å bygge en Media PC, uten de helt store spesifikasjonene. Er ikke helt sikker på hva det blir enda, men antagelig en Pentium 2 eller noe sånt. Trenger da et operativsystem. Trenger noe som fungerer litt likt med Windows XP media Center edition, men som helst er gratis, og som ikke krever like mye ressurser som XP. Noen som har noen tips, om feks Linux baserte sådanne ? Takk. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Bruker selv GeexBox på en P-II 300mhz med en GeForce2. Fungerer strålende. GeexBox er ca 8mb og kan kjøres fra CD/USB. http://geexbox.org/en/index.html Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Diverse system eg har høyrd om men aldri prøvd: Freevo MythTV KnoppMyth (LiveCD?) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Diverse system eg har høyrd om men aldri prøvd: Freevo MythTV KnoppMyth (LiveCD?) Live koding/dekoding av TV-signaler krever... kremt... litt. mer. Men for å høre musikk, flotters. DVD vet jeg ikke om den greier, men Xvid etc. burde gå fett. Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Dekoding tar skjermkortet seg av, CPU har ikke så mye å si. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Egentlig er vel alle linux-distroer velegnet. En kamerat av meg bruker en FreeBSD-boks som multimediemaskin. Han har fått til tv-out, blant annet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Mye bedre å bruke en spesialdesignet distro. Hvorfor installerer og custombygge sin egen distro når det finnes distroer fra 5mb som fungerer ypperlig til sitt bruk? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Dekoding tar skjermkortet seg av, CPU har ikke så mye å si. Ikke mitt ser det ut til. Men: Hvorfor er det da vits med DeCSS etc? Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Ja, hvorfor finne opp kruttet på nytt, derfor er jeg mest interesert i et HTPC system som inneholder alt, ikke et system der jeg først må installere Linux, og så installere et HTPC frontend oppå der igjen. Systemet mitt skal først og fremst brukes til avspilling av DiVX og XVID, spilling av MP3, og fotoalbum, etc, men ikke til å se TV på. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Dekoding tar skjermkortet seg av, CPU har ikke så mye å si. Ikke mitt ser det ut til. Men: Hvorfor er det da vits med DeCSS etc? Da gjør du noe feil, eller har et dårlig skjermkort. Hva har DeCSS med dette å gjøre? EDIT: jeg snakker om dekoding av film (MPEG* osv) Endret 27. september 2005 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ja, hvorfor finne opp kruttet på nytt, derfor er jeg mest intereserti et HTPC system som inneholder alt, ikke et system der jeg først må installere Linux, og så installere et HTPC frontend oppå der igjen. Systemet mitt skal først og fremst brukes til avspilling av DiVX og XVID, spilling av MP3, og fotoalbum, etc, men ikke til å se TV på. Ev. kan du vurdere denne. Har den selv, svært fornøyd. Tror den skal ta seg av alle behovene dine, langt bedre enn en hvilken som helst pc kan greie (for ikke å snakke om enklere - plugg inn, bruk. bruk. bruk.): http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...s_vartypes_text Det jeg mente med DeCSS er hvorfor er dette nødvendig når dekodingen uansett kan skje i HW på skjermkortet? Eller er det bare siste trinnet, dekoding av mpeg som går der? Noen spesiell mediaplayer man må bruke for å få til dette? Har et gForce2 PCI kort med nv-driveren, det kan jo være en forklaring... Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ev. kan du vurdere denne. Har den selv, svært fornøyd. Tror den skal ta seg av alle behovene dine, langt bedre enn en hvilken som helst pc kan greie (for ikke å snakke om enklere - plugg inn, bruk. bruk. bruk.): Hvordan er en DVD-spiller med støtte for MPEG4 bedre en en PC? Har selv en slik (ikke samme merke) og jeg har byttet den ut med HTPC. HTPC'en har flere muligheter og er like enkelt i bruk som en DVD-spiller. En HTPC med MPlayer og alle codecs støtter også mye mer en en DVD-spiller med MPEG4. Lenke til kommentar
haglemann Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Bruker selv GeexBox på en P-II 300mhz med en GeForce2. Fungerer strålende. GeexBox er ca 8mb og kan kjøres fra CD/USB. http://geexbox.org/en/index.html Er det mulig å kjøre GeexBox fra HD også ? Har en eldre pc jeg tenkte å klippe av flest mulige vifter fra, sette i stua, og kjøre i nettverk med en windows-pc med film/musikk. Andre linux-distroer som kan være egnet til dette formålet? PC-en har er en Duron 700 mhz. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Geexbox kan kjøres fra hva du vil. CD/USB/HD. Jeg anbefaler følgende for at Geexbox skal fungere best mulig: - Pentium II (Ikke under 300mhz) - 64MB RAM (skader ikke med mer, men over 128mb er overkill) - nVIDIA Riva-Geforce4 - nettverkskort Endret 27. september 2005 av olear Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Heisann. Vurderer å bygge en Media PC, uten de helt store spesifikasjonene. Er ikke helt sikker på hva det blir enda, men antagelig en Pentium 2 eller noe sånt. Trenger da et operativsystem. Trenger noe som fungerer litt likt med Windows XP media Center edition, men som helst er gratis, og som ikke krever like mye ressurser som XP. Noen som har noen tips, om feks Linux baserte sådanne ? Takk. Kanskje disse to artiklene vil interessere deg Anandtech : As the first part of a multi-part series, we will be installing, customizing and benchmarking a Linux PVR setup using MythTV. In Part II, we will benchmark our custom system against Windows XP Media Center Edition. part 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå