Gå til innhold

ingenting skjer når jeg klikker på .sh fil :s


Anbefalte innlegg

Sikkert en veldig enkel forklaring på dette, men siden det har gått greit på de både mandriva og xandros er det rart det ikke funker som det skal i ubuntu. Jeg prøver å installere ut 2004, og når jeg klikker på linux-installer.sh filen får jeg opp en melding som sier: "linux-installer.sh is an executable text file" og får følgene alternativer:

 

Run in terminal: klikker jeg på denne opnes en terminal som lukkes like fort som den opnet seg, kun et lite flimmer i bakgrunnen. Prøver jeg å kjøre den som root får jeg denne meldingen:

"root@cm-80:/home/xxxx # /media/cdrom0/linux-installer.sh

bash: /media/cdrom0/linux-installer.sh: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied"

 

Display

 

Cancel

 

Run: ingenting skjer i det hele tatt

 

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unødvendig å installere som root. Åpne en terminal og kjør install.sh som vanlig bruker.

Er det ikke sikrere å installere programmet som root, og kjøre det som vanlig bruker? Bare spør.

Det har vel fint lite å sei, så lenge ein køyrer spelet som vanleg brukar.

 

Grunnen til at eg ba han køyre fila med sudo, var fordi då legg spelet seg i /usr/local/games som standard (og bin), og er då tilgjengeleg for alle brukarar.

Lenke til kommentar
Unødvendig å installere som root. Åpne en terminal og kjør install.sh som vanlig bruker.

Er det ikke sikrere å installere programmet som root, og kjøre det som vanlig bruker? Bare spør.

Hvor kommer sikkerhet inn i bildet? Skal jo bare pakke ut noen filer til en mappe.

 

Hvilken bruker som skal kjøre install.sh er avhengig av en ting: hvor skal UT installeres?

 

Hvis man installerer det i f.eks ~/games/ut2004 så er det jo unødvendig å installere det som root.

Lenke til kommentar
Den er grei, men ser fremdeles ikke på det som noen sikkerhetstrussel.

Hvis det ikke må kjøres som root, bør det ikke kjøres som root.

 

Og /usr/local er uansett et utrolig tett sted å legge ting.

Her har det berre vore snakk om å installere som root, noko ein gjer med alle program.

 

Kvifor er /usr/local ein "tett" plass å legge ting? Begrunn.

 

http://www.pathname.com/fhs/2.2/fhs-4.9.html

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Her har det berre vore snakk om å installere som root, noko ein gjer med alle program.

 

Kvifor er /usr/local ein "tett" plass å legge ting? Begrunn.

 

http://www.pathname.com/fhs/2.2/fhs-4.9.html

Jeg er klar over hva fhs sier, men jeg liker rett og slett ikke /usr/local -- muligens fordi den har blitt nedlesset av *bsd. Og hva er egentlig et lokalt program/spill? Kan nå godt hende man skal ha det spillet på andre maskiner på nettverket også, men det betyr absolutt ingen ting med mindre man har nfs e.l. og det er jo ikke det beste å kjøre spill over.

 

Samt at /usr/local sannsynligvis har begrenset kapasitet ettersom den høyst sannsynlig ligger på samme partisjon som / og derfor ikke lurt at den blir full. Nå kan man selvfølgelig ha lagd en ekstra partisjon til /usr/local, men det blir nærmest umulig å bestemme hvor stor den skal være ettersom det varierer mye hvor mye man skal ha inn på en spesifikk maskin og derfor må det være bedre med en egen data-partisjon til mp3, videoer, spill etc.

 

Når det gjelder root-greine er det alltid anbefalt å gjøre så lite som mulig som root ettersom ting kan inneholde bugs.. Så ingen grunn til å installere ut som root hvis man kan gjøre det som vanlig bruker..

Lenke til kommentar

Dersom du vil køyre den med å dobbeltklikke på den, må du først gjere den køyrbar (Høgreklikk > Properties (e.l.) > Permissions

 

Merk av for "Executable" elns.

 

Så kan du dobbeltklikke på den.

 

Merk at dersom du la inn UT2004 som root (med sudo), vil du gjere det same med patchen.

 

Då kan du berre bruke:

 

sudo sh fil.run

 

frå ein terminal i mappa der fila ligg.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

dette ser ikke bra ut... kommer til menyen men hvis jeg velger instant action, prøver å logge meg på en server eller prøver å gå inn på settings krasjer SAS...

 

ut2004 går som en drøm, alt på maks, selv om det hender jeg må starte det to ganger for å få lyd.

 

tror jeg holder meg til US army, ekte CS stil det også! :)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...