Wickedlike Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 åssen gjør jeg slik at jeg får en annen ip en dette 192.168.2.3 jeg vil ikke ha en annen lokal adresse men noe jeg kan kople til fra et annet sted. Og jeg kan ikke kople meg vekk fra routeren. lurer på om det er noe med DMZ men skjønner ikke denne funsjonen helt, trenger hjelp ! Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei, den IP'en du har er en intern (privat) adresse som du får tildelt fra din router. Hvis du ønsker å nå maskinen din fra utsiden (internett) har du 4 muligheter å få dette til (i tillegg til noen eksotiske tjenester på internett). Husk også at dette fungerer med en dhcp-tildelt IP bare hvis du enten vet til enhver tid hvilken IP du har eller hvis du setter opp en dns-alias (finnes flere gratis tjenester på internet). 1. Fjern router eller sett den i "bridge"-mode. Det innebærer dog at du sansynligvis bare kan bruke 1 maskin på nettverket ditt - bare noen få leverandører gir deg mer en en "public" IP-adresse. Dessuten mister du NAT-Firewallen (Network Adress Translation) som er en grei funksjon å ha. 2. Sette "port-forwarding" til din interne ip-adresse. Dermed blir forespørsler fra utsiden på forhåndsbestemmte porter routet til denne maskinen. 3. Sette hele maskinen i DMZ - da er maskinen tilgjenglig på den "public" IP-adressen som blir tildelt fra din ISP. Dette er ikke å anbefale! 4. Sette opp en VPN-tunnel fra der du skal koble deg opp til din router. Det må routeren selvfølgelig støtte. Siden du ikke beskriver hva du skal bruke dette til er det vanskelig med en anbefaling - men alternativ 2 er definitivt det jeg ville ha gjort. Hilsen, Bit Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 tusan takk for hjelpen ! 3. Sette hele maskinen i DMZ - da er maskinen tilgjenglig på den "public" IP-adressen som blir tildelt fra din ISP. Dette er ikke å anbefale Hva er egeltlig det værste som kan skje? at noen hacker meg ? hva er det værste de kan gjøre egentlig? Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei igjen, Hva er egeltlig det værste som kan skje? at noen hacker meg ? hva er det værste de kan gjøre egentlig At noen hacker seg inn i maskinen din når den står i dmz er ikke usansynlig, videre blir du eventuellt utsatt for DoS-angrep (Denial of Service) noe som er kjedelig siden du mister tilgang til internett fra denne maskinen. Hva som er det verste de kan gjøre er jo litt avhengig av hva du bruker maskinen til og hva slags informasjon som ligger på den. Videre er det fullt mulig å koble seg fra denne maskinen til eventuellt alle andre maskiner i ditt nettverk (den står jo også på innsiden). Å bli "hacket" er overhodet ikke morsomt, konsekvensene kan være alt fra ren datatyveri, sletting, virus, identitetstyveri .... m.m.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå