Gå til innhold

Databord med plass til harddisk.

John_^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke argumentasjonen til enkelte her. Man kan ikke kalle et pc kabinett for harddisken siden harddisken bare er en liten del av kabinettet. Men dataen er helt greit, enda dataene in facto er en liten del av harddisken?

Hvorfor er slangordet dataen bedre enn slangordet harddisken?

4906815[/snapback]

Pga. ordet 'datamaskin'

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på her er hvordan alle "ikke nerder" kom over at de skulle bruke ordet harddisk for å beskrive pc...

5294888[/snapback]

Når de første pc'ene ble tilgjengelig for mannen i gata tidlig på 90-tallet valgte datidens nerder å kalle boksene som skjermene sto på for harddisker. Dette var 386 maskiner og harddisken ble regnet som hjernen i maskinen. Disse fantastiske redskapene ble ofte omtalt som harddisk og skjerm i annonser.

compaq386sx25.jpg

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på her er hvordan alle "ikke nerder" kom over at de skulle bruke ordet harddisk for å beskrive pc...

5294888[/snapback]

Når de første pc'ene ble tilgjengelig for mannen i gata tidlig på 90-tallet valgte datidens nerder å kalle boksene som skjermene sto på for harddisker. Dette var 386 maskiner og harddisken ble regnet som hjernen i maskinen. Disse fantastiske redskapene ble ofte omtalt som harddisk og skjerm i annonser.

compaq386sx25.jpg

5294940[/snapback]

Uten å være noen "nerd" selv, så har jeg "holdt på" med datamaskiner siden begynnelsen på 80'tallet. Og jeg har aldri møtt en eneste nerd som kaller en datamaskin for en harddisk! Den største debatten i fordums datatider var om man skulle si PC (personal computer) eller PD (personlig datamaskin). De som ikke hadde så mye peiling brukte å si "dataen".

Jeg har sett en del feiler i pc annonser opp gjennom tidene, men jeg kan ikke huske å ha sett begrepet "harddisk" brukt i stede for pc i en salgsannonse fra 90'tallet. Jeg har kun sett det i private annonser og av lugubre firmaer etter år 2000.

En av de første gangene jeg hørte noen bruke begrepet "harddisk" for pc var da min mamma fortalte meg for en del år siden at: "Jeg måtte flytte litt på hardisken din..." Og dette var nesten nok til å gi meg hjertestans! :cry: Det viste seg heldigvis at hun bare hadde flyttet på kabinettet!

Lenke til kommentar

Hehehe.... Skal snart faa meg ny baerbar harddisk. Imens skal jer kjoere Linux paa den baerbare harddisken jeg har naa.

Det er ikke saerlig bra harddisker her paa hotellet.

Hvis ikke-nerder i Norge sier harddisk, hva sier ikke-nerdene i Spania og England?

Saa faktisk en artikkel om en lydsensor som kan kjoere blinkemodus paa kald-katoder. Der sto det at dette er noe man maa ta med paa LAN... like selfolgelig som harddisken. Da leg leste denne artikkelen trodde jeg seriost at han som skrev det, virkelig mente den lille boksen som Wintows (eller Linux) ligger lagret paa.

Off-Topic:

Saa bra vaer det er her i syden. Det har regnet siden midnatt.

Lenke til kommentar
Klikker når folk kaller mac for pc

Ein Mac kan strengt tatt kallast ein PC det også, sidan det kan være ei personleg datamaskin. ;)

4905502[/snapback]

En Mac er en Mac, kan ikke kalle en Mac for en PC.

PC= Personal Computer, som først ble laget av IBM, og microsoft som "laget" et OS som til sammen skulle slå Apple's Machintosh.

Ivertfall slik som jerg har forstått det.

Lenke til kommentar
Leste nyhetene fra i gaar i VG. Rett under et bilde av to politifolk som baerer dataer staar det om at "politiet beslagla mordbrannerens to harddisker".

Det kan jo være riktig da. Det var vel bare harddiskene de ville ha, selv om de tok med seg hele maskinen. :hmm:

5324183[/snapback]

Det var bilde av to politifolk som drev og bærte på hver sin datamaskin. Rett under srår det at de "bærer harddisker."

Edit: :hmm: Hvis man skal kalle datamaskinen en harddisk, skal man da kalle harddisken en datamaskin, eller skal den kalles et hovedkort, så er det skjermen som skal kalles en datamaskin? Skjermen blir kanskje kalt en TV. Hva fikk folk til å kalle datamaskinen en harddisk?

Endret av :P
Lenke til kommentar
Det er skikkelig bra når en ber folk komme med datamaskinen slik at vi kan fikse dem, så kommer de med skjermen ^^

5351773[/snapback]

Hehe... Noen kaller skjermen for datamaskin.

I Win98 er det et program for nybegynnere som skal begynne med data. Der det står om skjermen, står det at den ser omtrent ut som en TV.

Hva kan så skje på et lan der det kommer noen ikke-nerder for å se hvordan det ser ut? "Oi, så mange TVer!"

Lenke til kommentar

Denne totalt humorløse tråden burde enten flyttes eller stenges.

1. TV er engelsk for televiewer. Altså at et signal formidles fra et stad til et annet (tele) og vises (view). TV er derfor en helt korrekt beskrivelse av funksjonen til en skjerm. Noen vil hevde at TV står for TeleVision, noe som ikke er direkte feil, men det er ikke den opprinnelige betegnelsen.

2. Harddisk er "gammel" norsk for pc-kabinett. Det skriver seg fra den tiden da kabinettet stort sett bare inneholdt en hd. Vi som solgte pc'er tidlig på 90 tallet fant ikke noe godt norsk ord på boksen, så vi kalte den for harddisk. Etter det engelske "hardrive" som brukes den dag i dag i engelskspråklige land. Det er riktignok ikke et godt ord på den boksen, men det er ikke dårligere enn "dataen" etter mitt syn.

Jeg håper denne tråden kan dø snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...