Gå til innhold

Jackie Chan vs Jet Li

^fmj

Anbefalte innlegg

Hvis du setter Jackie opp mot Lee på et rotete loft med alle slags mulige ting Jackie kan henge seg i og/eller kaste på Lee så hadde Jackie vunnet!

På en arena uten slike ting; Lee, eller uavgjort siden Jackie har en merksnodig evne til å blokke, dukke eller hoppe unna det meste og det som kommer inn tåler han som oftest!

Edit: Hvor mange skuespillere fortsetter å gjøre sine egne stunts i sine filmer med knekt fot? Sikkert ikke mange, men Jackie gjør det i allefall ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Njål: Jeg nevnte Chuck Norris og Seagal med en smule ironi i tastetrykkene(Det skal jo forsåvidt nevnes at Mr. Walker Texas Ranger er temmelig dreven i kampsport;)).

Dette blir veldig Off-topic, men jeg er fullstendig klar over at han er en dreven utøver, flere ganger verdensmester i sin stil og vektklasse. Likevel mente han rundt 1980 at Bruce Lee var på et annet (og høyere) nivå, og at Lee trolig ville vunnet en kamp demimellom.

Noenlunde On-topic:

Tanken om at Jet Li skulle være/ha vært Shaoling-munk gjetter jeg på kommer fra debuten hans, Shaolin Temple. Selv om han ikke er det var det en del Shaolin-munker med i filmen, og en treningsscene Li's karakter bevitner i skjul er utført av et lag med munker. Deler av filmen er så vidt jeg husker spilt inn på location i nærheten av det viktigste Shaolin-tempelet i Henan-provinsen.

Lenke til kommentar

Jet Li er ingen munk nei, jeg benyttet meg av det kraftfulle språklige virkemidlet ironi i min forrige post.

Jeg liker spesielt godt at Jackie virkelig gjør alle disse gærne stuntene selv, det står det respekt av. Hvem hopper egentlig ned fra et klokketårn? eller lar seg overkjøre av en hoovercraft?

Lenke til kommentar
Jet Li er ingen munk nei, jeg benyttet meg av det kraftfulle språklige virkemidlet ironi i min forrige post.

Jeg liker spesielt godt at Jackie virkelig gjør alle disse gærne stuntene selv, det står det respekt av. Hvem hopper egentlig ned fra et klokketårn? eller lar seg overkjøre av en hoovercraft?

Slik jeg leste din forrige post:

Så får det så være at Jet Li er Shaolin munk, hvordan bryter hollywood tilværelsen hans med deres etikette?

satte du ikke spørsmålstegn ved om han er eller har vært munk, men om livsførselen hans stemmer med en munks.

Siden han aldri har vært munk, hverken Shaolin eller annen, faller poenget litt bort.

Jackie gjør ikke alle disse gærne stuntene selv, på samme måte som han av og til utfører andres stunt hender det han har stuntdoubler selv, sjekk f.eks. her og linkene her.

Chan er opptatt av at det som havner på lerretet er best mulig, og går ikke av veien for å bruke andre stuntmenn/doubles hvis han tror de kan gjøre det bedre.

Samme med Li og en del ting han har gjort de senere årene; Etter at han ødela ankelen for ca 10 års tid siden er det en del ting som overlates til en double, ikke fordi han ikke kan, men rett og slett fordi en del ting stresser ankelen såpass at det må tas pauser under innspillingen.

Lenke til kommentar

Mente det ironisk iallfall, det om at livsstilen hans er godkjent blant munkene var bare ment som en liten sarkastisk bemerkning. Skulle kanskje lagt inn noen smileys.

Jackie doubler ja, men det har vel sine naturlige årsaker. Det har blitt noen skader opp gjennom tiden. Han er ikke ungdom lengre, men enda så gjør han veldig mye selv.

Lenke til kommentar
Jackie doubler ja, men det har vel sine naturlige årsaker. Det har blitt noen skader opp gjennom tiden. Han er ikke ungdom lengre, men enda så gjør han veldig mye selv.

Yuen Biao doublet Chan så langt tilbake som i den originale Drunken Master i 1978, muligens tidligere, og i flere filmer siden.

Lenke til kommentar
Joda, dessuten så er Chuck Norris og Steven Seagal tusen ganger bedre enn Bruce.

Hold dere til topic som er Jet Li og Jackie Chan.  :hrm:

Bruce Lee er er mykje sterkare enn Steven Seagal

selv om bruce har ikkje store muskler betyr ikkje det at han er svake

har du sitt den scene der han vise hvordan han trene så klare han å ta armhevinger med 2 fingre og klare slå ein mann f.eks Steven Seagal 2-3 meter borte over bare han held 10cm fra kroppen hans

skrive leif :innocent:

Bruce my man :devil:

Han er best uten tvil, men Jacki Chan og Jet Li er gode de også. De er begge gode på hver sin måte. Synes at Jet Li er meget flink, er ikke mange som kan gjøre de greiene der som han gjør. Samt at han var meget god i Unleashed. :yes:

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er Jet Li en skuespiller som det går tretten i dusinet med.

Jackie Chan derimot syntes jeg er en del dypere en det siden han bla har laget sin egen sjanger av actionfilmer i vesten. Filmene hans er også mye mer underholdene selv med dårlig skuespill eller elendig dubbing.

At mannen nå er over femti og fortsatt springer oppover murvegger er også imponerende.

[ot]

Bruce Lee er vel klart den beste utøveren av alle, og har gjort mye for både asiatisk film og asiatiske mennesker på film i vesten, men på et rent underholdnings plan kommer han ikke opp til Jackie. Ikke missforstå, Bruce var (slik eg har fått det med meg etter å ha sett 4-5 av hans filmer, en tre timers dokumentar om han og lest et par tider på the intarweb) en ganske unik og flott person, men motivet og handlingen i filmene hans blir fortere gammelt enn det i Jackies.

Lenke til kommentar

Til dere som mene Jet Li ikkje har trnet Shaolin kungfu tar dere feil

dere tenke på Shaolin Munker det finst mange forskjellige du må må ikkje

vere munk!

skal dere liksom vere betre meg i kinesiske kung fu historie tar dere feil

eg er fra kina og har lært det når eg gikk i 1 klasse før eg kom til norge

Endret av wilai
Lenke til kommentar

vere munk!

Kun du ikke lære deg å skrive ordentlig norsk først, så kan vi diskutere senere? :ermm:

Lenke til kommentar

vere munk!

Kun du ikke lære deg å skrive ordentlig norsk først, så kan vi diskutere senere? :ermm:

Kan du ikke lese retningslinjene? Du skal ikke brase ut i tråder og kommentere andres skrivefeil og som han sier så er han kineser så det å skrive korrekt norsk er vel kanskje ikke så lett?

@ wilai: Det har allerede kommet fram at Jet Lee ikke er en munk (Shaolin eller ikke) og det var bare en spøk fra en lenger oppe i tråden, altså ikke noe å bli så hissig for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...