Gå til innhold

Jackie Chan vs Jet Li

^fmj

Anbefalte innlegg

Diskusjonen om Jackie Chan vs Jet Li, er nå flyttet hit fordi den ikke helt hørte hjemme der den var.

Ja, jeg er fan av Jackie Chan, for de som lurte på det. Trenger vel neppe å utbrodere det noe mer.

Wh1te, virket som du var en ganske stor fan av Jet Li. Hvis dette ikke stemmer så beklager jeg det.

Hva synes majoriteten av hw.no folket om fenomenet Jackie Chan og Jet Li?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er ganske stor forskjell mellom disse. Greit, begge mestrer begge mange stiler innen kinesisk kung-fu, men de bruker det helt forskjellig.

Chan har alltid hatt en komisk linje i alle sine filmer. Han liker å være klovn som folk ler av. Bare å se på end credits i alle filmene der det alltid er klipp fra bloopers under innspillingen (mest får man se alle måtene han skadet seg iløpet av innspillinga). Jeg har en pappa som var karatetrener gjennom hele 80-tallet, så jeg er fostret opp på kung fu og ninjafilmer (ja, selv dårlige 80-talls filmer der ninjaene har lysegul drakt og bandana det står NINJA på, bra kamuflasje det!)

Mens Jet Li er mere seriøs som gjerne spiller helteroller (Once upon a time in China-serien, der han spiller Fong Say-Yuk, en folkeheltskikkelse som går igjen i utallige kinesiske filmer) eller skurker. Jackie er alltid morsom og har morsom koreografi selv im martial arts-scenene. Jet Li er mere opptatt av renheten i kampkunsten og ikke masse fjollete ting. Chan vil gjerne ha mere varme og humor i sine kampscener.

Han regisserer forresten også alle kampscener i filmer han er med i.

Det var nå mine 2 cents..

Chan har gjort et utall kampsportfilmer før han slo gjennom i USA, de fleste med titler tatt fra stilarter innen kung-fu. Det har Jet Li også, han slo ikke gjennom før Dødelig Våpen 4 i Hollywood, så Romeo must Die.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Joda, dessuten så er Chuck Norris og Steven Seagal tusen ganger bedre enn Bruce.

Hold dere til topic som er Jet Li og Jackie Chan. :hrm:

Bruce Lee er er mykje sterkare enn Steven Seagal

selv om bruce har ikkje store muskler betyr ikkje det at han er svake

har du sitt den scene der han vise hvordan han trene så klare han å ta armhevinger med 2 fingre og klare slå ein mann f.eks Steven Seagal 2-3 meter borte over bare han held 10cm fra kroppen hans

skrive leif :innocent:

Lenke til kommentar

Liker også best Jackie Chan, mest på grunn av humoren. Dessuten har han 5 ansiktsuttrykk å spille på, mens Jet Li bare har 2 (Har bare sett mainstream-filmene riktignok). Må også si meg enig med Fat_ass, sloss-scenene blir mye mer underholdene når diverse props tas med.

Lenke til kommentar

Her var det jo en del uinformerte meninger om Jet Li, Jackie Chan, og kampsportfilmer generelt.

wilai

Jet Li har ikke primært trent Shaolin Kung Fu, hverken nordlig eller sydlig variant. Som de fleste kinesiske kampsort-på-film-utøvere har han sikkert vært på lynkurs for å lære de mer særegne bevegelsene.

Sifu beyr lærer, læremester. Chan er opplært (sammen med Yuen Biao og Sammo Hung, tilsammen kalt tre brødre selvom de ikke er i slekt) ved Peking Opera-skolen.

Bitex

Det Li primært har trent er Den Offisielle Kommunist-Kinesiske Kampkunsten Wushu, som primært er en oppvisningsform (ordet Wushu oversettes som ord oftest bare som kampsport/kampkunst). I denne kampsportformen var han all-åpen kinesisk mester 5 ganger på rad før han var 18. I 'Voksen'-klassen.

Rollen han spiller i Once upon a Time in China-serien er den samme som Chan spiller i Drunken Master-filmene, nemlig Wong Fei-hong, og ikke Fong Sai-yuk. Li spiller rollen som Fong Sai-yuk i de to filmene ved navn (overraskende nok) Fong Sai-yuk I og II.

Både Wong Fei-hung og Fong Sai-yuk er historiske personer, og også legendariske kampsportutøvere (Fei-hung var også en navngjeten lege). Wong Fei-hung er den enkeltpersonen/karakteren det er lagd flest filmer med som hovedperson (tett på 100 filmer bare med Kwan Tak-hing i hovedrollen). Her er en ok side hvis man vil lese mer om Wong Fei-hung, og filmene basert (mer eller mindre løselig, stort sett mer) på ham.

Når det gjelder å regissere kampscener gjør hverken Chan eller Li utelukkende det. Begge har gjennom hele sine karrierer jobbet sammen med blant annet Sammo Hung og Yuen Woo-ping.

Når det gjelder evnen til å velge roller har begge to gjort seg skyldige i å velge noen som virkelig stinker, Chan har bare hatt lengre tid til å gjøre det.

Som skrevet om emnet i tråden denne er skilt ut fra er hverken Chan eller Li fremmed for å bruke wirer eller stuntdoubler som hjelpemiddel for å det de, regissør eller produsent ønsker opp på lerretet.

Vil man se Jet Li uten voldsom bruk av wirer bør man sjekke ut debuten hans Shao Lin tzu/Shaolin Temple eller Jing wu ying xiong/Fist of Legend, den siste en remake av Fist of Fury (Bruce Lee) og Legend of a Fighter (regi: Yuen Woo-ping), alle basert på den samme historiske personen (Fist of Legend har dog noen scener som er speedet opp noe).

Off-topic:

Som kampsportutøver ville Bruce Lee ganske sikkert fikset både Norris og Seagal.

Norris har selv sagt det (de møttes første gang i en heis på et hotell en stund før innspillingen av Way of the Dragon, dette på det tidspunkt Norris var på høyden som aktiv utøver, og tilbragte det meste av natten med å sammenligne teknikker ol. Norris sa i ettertid intervjuer at Lee var fullstendig i en klasse for seg av utøvere han hadde møtt).

Seagal er ikke allverdens aom aikido-utøver.

Edit for liveskreif

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Mange synspunkter registerer jeg.

Ble jo noen filmer på Jackie før han gikk over til slapstick stilen sin, disse filmene er verdt en kikk. Spesielt for de som ikke er så begeistret for slapstick humoren og heller vil se ren kung fu e.l.

Jeg vil påstå at Jackie Chan er like god som Jet Li er, når det kommer til å utføre kung fu etter læreboka. Utfra det jeg har sett på film. Så får det så være at Jet Li er Shaolin munk, hvordan bryter hollywood tilværelsen hans med deres etikette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...