Gå til innhold

Sette ram hastighet på P4P800 SE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du skal inn i "Jumperfree configuration"-submenu i Bios.

Der må du slå av AI Overclock (tvilsom sak).. :) dvs. sette den til "Manual"...

Da vil du se at du får mange andre valg.

Ett av dem er DRAM Frequency.. som da er DDR200, 266, 333, 400.. (dvs. "divider" dersom du skal klokke).

Setter du FSB til 200 får du også valget DDR500.

For å sette DRAM timings manuelt må du velge "Advanced Chipset settings" (i menyen foran) og så velge "Manual".

På mitt system har jeg satt FSB til 210, DRAM Freq. til DDR500 (som da gir DDR522), og timings til 2.5-3-3-7. MP er satt til default..dvs.12 på min 730M.

Det gir mest ytelse.. og er samtidig "24/7-stabilt".. Kan gå høyere, men på typisk "DOthan-maner" krasjer det spekatulært ("instant shutdwon") når du når "taket" på OC.. som i mitt tilfelle er FSB215x12.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar, men det er fortsatt et problem. Når jeg velger DRAM Frequenvcy så kan jeg bare velge mellom 266Mhz og Auto (som også gir 266Mhz)

Må jeg flashe BIOS for å få flere valg?

CPUen jeg har er foresten en Celeron S478 northwood. Som egentlig skal kjøre på 100Mhz ram frekvens (200Mhz effektivt). Derfor er det litt rart at BIOSen bare gir meg 133Mhz som eneste valmulighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Hvilken Bios (av de mange) er det du benytter("fulgte med" HK'et)?

Dessverre tror jeg Asus har noen litt "merkelige" BIOS'er som gir litt rare utslag avh. av hvilken CPU du har installert/hvor mye du klokker.

Celeron NW er jo nærmest "helligbrøde" i ett slikt HK.. :p

Kan være så enkelt som at "celly'n" ikke er (godt nok) støttet i dette HK/Bios-versjonen du kjører.. Grunnen til at jeg tror dette... er at da burde du kunne valgt både DDR200 og DDR266..

Mulig du bør sjekke her.. som jeg nettop gjorde.. Der har du svaret... :) Laveste DRAM-speed støttet er DDR266.. Regner med at det ikke er noe problem.. Uansett hva du gjør med den CPU'en (klokking) så blir ytelser uansett meget beskjedne (Celeron NW klokker forøvrig heller dårlig.. ihvertfall de jeg har hatt.. mye VCore hjelper heller ikke stort)..

Nei... se å få deg en skikkelig CPU i det gode HK'et der.. :D

Lenke til kommentar

Jaja, får kjøre med 133Mhz buss da. Burde vel egentlig gå greit.. Takk for svar da!

Uansett Celeron NW er knall klokkere. Min avdøde 2,0Ghz gikk opp til 3Ghz på luft. 2,4Ghz versionen som jeg har nå (fikk ny da den forige døde) ser ut til å være litt mindre sammarbeidsvillig. Får den bare opp i 3,1Ghz på luft, men når jeg får litt mer heftig kjøling på den så skal jeg nok få den ganske høyt. Satser iallefall på å slå den nåverende verdensrekorden...

Det som er så fint med en slik cpu er at det gjør ikke så mye om den blir ødelagt fordi den suger uansett :D

Edit:

Bruker "fulgte med" BIOS ja.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm: "again".. :)

Jajja... jeg har vel vært uheldig med mine Celeron NW'er.. og når jeg tenker etter så var jo den mest vriene en "stakkels" Wilamette.. :p

Er vel mer vant til/glad i CeleronD for "budsjett-klokking".. og da er 1GHz OC hverdagskost.. og ikke noe "å skrive hjem om".. :)

En CeleronD 2.4 klarer som regel greit 3.6Ghz uten noe helt esktreme tiltak hverken med VCore eller kjøling..

Du har jo helt rett i at det ikke gjør så mye om man "klokker dem i hjel". :)

Ellers kan jeg tipse deg om at du bør prøve ett CT479-adapter og en Celeron M.. Det koster ikke mye (rimeligste Celeron M 350 ligger på ca.700).. og da får du en ytelse på nivå med en [email protected]+(eller A64 3400+ for den saks skyld). :thumbup:

PS og Edit:

Og da har du jo muligheten til å oppgradere med en "ekte" Dothan seinere (de har blitt litt billigere i det siste)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...