NocturneX Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hjelp! Jeg går nå i 2.Klasse på Videregående Skole. Jeg fikk "Ikke Vurdering" på Matematikk og Fransk ifjor. Har ikke matte dette år,da det er valgfritt 2året. Men Fransk måtte jeg ha i år,men spørsmålet er; Jeg tar ikke opp Fransk på nytt som "Privatist" eller lignede,hva skjer da? Får jeg ikke vitnemål?..Primærvitnemål? Jeg sjønner ikke alle disse utrykkene,hjelp Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Om du ikke tar matten som privatist så får du nok ikke vitnemål(er ikke 100 prosent sikker) når det gjelder fransken så burde det være mulig at skolen lar deg få en karakter om du tar noen prøver på nytt. det er selvsagt ikke by the book, men mange skoler pleier å hjelpe elever som har fått IG Lenke til kommentar
NocturneX Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Om du ikke tar matten som privatist så får du nok ikke vitnemål(er ikke 100 prosent sikker) når det gjelder fransken så burde det være mulig at skolen lar deg få en karakter om du tar noen prøver på nytt. det er selvsagt ikke by the book, men mange skoler pleier å hjelpe elever som har fått IG Ah...ok Matten har blitt gitt utrykk over at er minst viktig av lærerene,pga noe med at jeg har det bare 1 år. Men derimot Fransken,så kunne jeg tatt en eksamen i høst eller noe,men rakk jo desverre da ikke å sende inn det brevet innen 15 september. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Ble du ikke minnet på fristen for søknaden av noen fra skolen? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hjelp!Jeg går nå i 2.Klasse på Videregående Skole. Jeg fikk "Ikke Vurdering" på Matematikk og Fransk ifjor. Har ikke matte dette år,da det er valgfritt 2året. Men Fransk måtte jeg ha i år,men spørsmålet er; Jeg tar ikke opp Fransk på nytt som "Privatist" eller lignede,hva skjer da? Får jeg ikke vitnemål?..Primærvitnemål? Jeg sjønner ikke alle disse utrykkene,hjelp Hei! Slik jeg forstår det går du nå VK1 Allmenne Fag, og har strøket i 1M (matte) og 1FB (fransk b-språk, dvs fortsettelse fra ungdomsskolen). Fransken kan godt være 1FC for (nybegynnerkurs) i stedet for, det har ikke noe å si. 1. Du vil ikke få primærvitnemål uansett lengre. Dvs at du kommer ikke til å kunne søke opptak til høyere studier i primærvitnemålskvoten, kun i ordinærvitnemålskvoten. I praksis tilsvarer det at du må et høyere snitt for å komme inn på de samme utdanningene senere. 2. Fransken trenger du ikke å bekymre deg for. Det var ikke et avgangsfag i fjor, og kommer ikke på vitnemålet. Dersom skolen tillater deg å gå 2FB eller 2FC og 3FC, holder dette. Det kreves da at du står, hvis ikke, se pkt. 1. Primærvitnemålet ditt har du uansett mistet. 3. Avgangsfag du stryker i / ikke blir vurdert i, må tas opp på nytt for å få vitnemål. I praksis vil det si at du må stå i fransk, og må ta matteeksamen som privatist, og få minst karakteren 2. Dersom du ikke gjør dette, eller har andre fag du har strøket i når vitnemålene skal lages, utstedes ikke vitnemål. Du får da et kompetansebevis som er helt likt, bortsett fra at det ikke kan legges til grunn for opptak videre. Du får altså ikke studiekompetanse. Summa summarum: ta matteeksamen som privatist, og bestå fransken fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå