Gå til innhold

Program for viftestyring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter.

Et program som skal senke temperaturen? Hva er det for noe?

Eller er det et program som skal styre hastigheten på viftene?

Til det siste, kan du f.eks bruke SpeedFAN.

Eller du kan kjøpe deg en viftestyring, å koble alle viftene på den.

Etter det jeg vet, så finnes det ikke et program til å styre PSU viften, da den som regel går direkte på 12V rail'en i PSU (Hvis det ikke er manuell viftestyring bak PSU).

Hvis du har koblet kabinettviften på hovedkortet, og viften har RPM avlesning (den gule ledningen), så kan du styre den viften med SpeedFAN.

Hvis du skal senke temperatur: Bedre kjøling. Vifter/Kjøleribber.

Lenke til kommentar

Viser ikke speedfan turtallet på viftene?

Isåfall kan du installere mbm eller noe tilsvarende for å følge med på det.

Hvilken vifte som er hva kan du jo se ved å justere farten på den ned og følge med hva som skjer i kabinettet.

De fleste programmer følger det også en manual med.. du KAN jo prøve å lese den.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper deg viftestyring, så har du muligheten til å regulere hastigheten på viftene selv, noe som er et stort pluss hvis du sover med en bråkete maskin i samme rom f.eks.

Hvis viften har en temperatur sensor, så tror jeg ikke du mister effekten ved den temperatur sensoren, nei. (Temperaturstyrt motstand om du vil)

Lenke til kommentar

Hva med å lese litt om viftekontrollerne ?

Du kan stort sett styre alle vifter som er utstyrt med standard viftekontakt og 3 ledninger.

Det inkluderer stort sett CPU-vifte, chipset vifte, og alle kabinett-vifter. Kanskje GPU, men tvilsomt PSU.

Kontrollerne kan kontrollere alt fra 2 til 8 vifter alt etter hvilken du finner deg.

Endret av henningml
Lenke til kommentar

Hehe... du er f*en meg den lateste jeg har sett her på lenge..

Finn en sjæl.. alle kontrollerne gjør jobben sin, så det koker bare ned til hva som appelerer til deg. www.komplett.no og www.microplex.no selger, blant flere.. Når du finner deg et utvalg finner du frem www.google.com , og søker frem tester av de som er aktuell for deg.

Lenke til kommentar

Selv har jeg denne, og er fornøyd med den.

Du kan vel ha ca. 3 vifter på hver kanal (Vanlig vifter), siden hver kanal tåler opptil 20W.

Du KAN kjøre alle vifter på den, men om du åpner PSU, så mister du garantien, og du må forlenge ledningene et stykke.

Du kan også gjøre det med skjermkort viften, men samme gjelder der.

De PSU'ene jeg har åpnet, 360W og nedover, har hatt 2-pins kontakter, noe som ikke passer på den viftestyringen. Da må du modifisere de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...