krizkriz Skrevet 29. september 2005 Rapporter Del Skrevet 29. september 2005 Kan man montere turbo i hvilken som helst bil? Hvor mye koster det ca. å sette i turbo? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. september 2005 Rapporter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) En kan lage hva en vil inn i en hvilken som helst bil. Du kan bygge en flymotor på toppen av bilen din om du har nok penger Endret 29. september 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 29. september 2005 Rapporter Del Skrevet 29. september 2005 Kan man montere turbo i hvilken som helst bil? Hvor mye koster det ca. å sette i turbo? Alle motorer kan påmonteres turbo, men i noen tilfeller er det lett og i andre nesten umulig å få plass og dermed mye dyrere. Det trangeste eg har sett er på en Lingefeldt C5 med twinturbo. Der var det klin umulig å sjå turboene uten å leite lenge:) Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 7. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg mener at ladetiden i nyere biler ikke er nevneverdig . Jeg har vært med i en EVO som lada turboen med maks turbotrykk på under et halvt sekund. Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 7. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2005 Interessant artikkel http://www.dinside.no/php/art.php?id=107355 Lenke til kommentar
Lindholmer Skrevet 1. november 2005 Rapporter Del Skrevet 1. november 2005 Fordeler og ulemper er det med begge deler.... Kompressor er lettere enn turbo på de fleste biler, da de stort sett er "bolt on" hvis man ikke skal ha 200 HK mer enn orginalt... Kompressor "stjeler" endel hk fra motoren, men virker hele veien. Den er nok stort sett mer driftsikker enn turbo, fordi du slipper å øke trykket litt og litt til motoren ryker Turbo vet jo de fleste om i dag, men de har en "spool up" tid som stjeler tid under aks osv. De som lader fra start mister fort pusten på høyere turtall Det beste er å kombinere med både kompresor og turbo Det har blitt brukt på båter i mange år og har faktisk kommet i serieproduksjon i personbiler nå. Mener det var VAG som kom med en Polo 1,4 med 175 hester eler noe nå.... 4904490[/snapback] Dude, det høres ut som rent sprøyt for meg! hva i allverden er vitsen med å sette på en mekanisk del og en pneumatisk del som gjør samma nytten? du vil ikke oppnå noesomhelst annet en å få en treig mottor å eventuelt dra toppen er jeg helt sikker på Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. november 2005 Rapporter Del Skrevet 1. november 2005 Å kombinere turbo og kompressor funker kjempefint det. Det ruller allerede en svensk oransje Opel Manta med volvomotor som har både turbo og kompressor den gjør kvartmila på 10,52 @ 217km/t, hvordan du kan ha gått glipp av den forstår jeg ikke.. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 1. november 2005 Rapporter Del Skrevet 1. november 2005 Fordeler og ulemper er det med begge deler.... Kompressor er lettere enn turbo på de fleste biler, da de stort sett er "bolt on" hvis man ikke skal ha 200 HK mer enn orginalt... Kompressor "stjeler" endel hk fra motoren, men virker hele veien. Den er nok stort sett mer driftsikker enn turbo, fordi du slipper å øke trykket litt og litt til motoren ryker Turbo vet jo de fleste om i dag, men de har en "spool up" tid som stjeler tid under aks osv. De som lader fra start mister fort pusten på høyere turtall Det beste er å kombinere med både kompresor og turbo Det har blitt brukt på båter i mange år og har faktisk kommet i serieproduksjon i personbiler nå. Mener det var VAG som kom med en Polo 1,4 med 175 hester eler noe nå.... 4904490[/snapback] Dude, det høres ut som rent sprøyt for meg! hva i allverden er vitsen med å sette på en mekanisk del og en pneumatisk del som gjør samma nytten? du vil ikke oppnå noesomhelst annet en å få en treig mottor å eventuelt dra toppen er jeg helt sikker på 5088417[/snapback] :!: DUDE.... Klart DU mener det? Men de store bilfabrikantene vet jo selvfølgelig ikke hva de driver med Og du har nok erfaring med dette siden du kaller det for sprøyt? Lenke til kommentar
Lindholmer Skrevet 2. november 2005 Rapporter Del Skrevet 2. november 2005 Skal si deg jeg har peil jeg! nædda.. Bare prøvde å bruke tenkern litt Syns bare det hørtes så veldig ut som å ha typ 2 par briller på seg får å se dobbelt så bra om du skjønner ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. november 2005 Rapporter Del Skrevet 2. november 2005 Skal si deg jeg har peil jeg! nædda.. Bare prøvde å bruke tenkern litt Syns bare det hørtes så veldig ut som å ha typ 2 par briller på seg får å se dobbelt så bra om du skjønner ? 5094362[/snapback] Tenk på det som proggressive briller De virker både på nært hold og på langt hold. Kompressor på lavt turtall og turbo på høyt turtall Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. november 2005 Rapporter Del Skrevet 2. november 2005 Den var god Erik Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 3. november 2005 Rapporter Del Skrevet 3. november 2005 Skal si deg jeg har peil jeg! nædda.. Bare prøvde å bruke tenkern litt Syns bare det hørtes så veldig ut som å ha typ 2 par briller på seg får å se dobbelt så bra om du skjønner ? 5094362[/snapback] Tenk på det som proggressive briller De virker både på nært hold og på langt hold. Kompressor på lavt turtall og turbo på høyt turtall 5095130[/snapback] Heia Erik! Lenke til kommentar
tbend Skrevet 8. november 2005 Rapporter Del Skrevet 8. november 2005 Hvor mange RPM ligger en turbo å lader på når den lader max...? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. november 2005 Rapporter Del Skrevet 8. november 2005 Rundt 150000 rpm (etthundreogfemtitusen) er et tall jeg mener å ha fått med meg en plass, selv om jeg ikke har sjekka om det stemmer Lenke til kommentar
Gravstein Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 TwinTurbo og Bi-Turbo er vel forskjellig tror jeg? Prinisippet med små og store turboer i samme motor blir vel som twin-cam motorer? Det er fullt mulig å sette på både kompressor og turbo i en og samme motor. -- BiTurbo som bl.a. Audi bruker går ut på å ha to turboer, en ved lavt turtall og en ved høyt for å kompensere for turbolag. -- TwinTurbo er vel stort sett at du har to like store turboer som får eksos fra hvert sitt manifold? Eks 3 og 3 syl? 4904795[/snapback] Twin cam har ingenting med tubo å gjøre Twin cam står får dobble overliggende kam aksler (dohc) Enkel overliggende bil (Sohc) Enem har skru (skovle) komperssorer som lader med full trykk fra 1000rpm til toppen av registeret. www.Enem.se - ta kontak med dem så får du hjelp med en gang ! Les litt her så får dere mer innsikt i hva Turbo og di forsjellige kompressor typene gjør under panserett. Mvh Gravstein Lenke til kommentar
espkul Skrevet 21. november 2005 Rapporter Del Skrevet 21. november 2005 Turbo=hvis du vil ha mest mulig moro (skyv, lyd osv.) Kompressor=Nyttig, dra campingvong etc., men den stjeler 25 % av motoreffekten... utdatert..hvor mange biler ser man med det i dag, i forhold til turbo? Lenke til kommentar
magnaar Skrevet 22. november 2005 Rapporter Del Skrevet 22. november 2005 Ser det er mye rare meninger her. For å oppsummere litt grovt. 1. twinturbo og biturbo brukes veldig mye omhverandre. I de aller fleste tilfeller dreier det seg om to LIKE turboer. Slik som Audi's 2.7 biturbo motor har to LIKE turboer. 2. turbolag vil -alltid- oppstå i større eller mindre grad. Men kompressoren har faktisk ett ørlite lagg den og. Klart at en liten turbo med LITE eksoshus får lite lagg, og vil virke lavt ned i turtallsregisteret. Dette gir god kjørbarhet, men ikke fryktelig mye effekt. En større turbo vil få ett større eksoshus, og kreve mer eksos for å få ordentlig spoolup. - mindre kjørbart til småkjøring og vanlig kjøring, men mer effekt lenger opp. 3. Turbo eller kompressor: Her er det mange faktorer som spiller inn, mest hva slags kjørbarhet, og effektområde man søker. Kompressor er som det sies ofte best på lavere turtallsregister, men en lavtrykksturbo (liten turbo med lite eksoshus) kan gjøre stort sett samme nytt. Søker man derimot mye effekt er nok som regel en stor turbo tingen. Generelt uansett løsning så pleier man å ha en tommelfinger-regel på at 0.4-0.5bar pleier å gå greit på orginal innmat når man turbo/kompressor-konverterer. Noe som ikke er fryktlig mye. På biler med orginal turbo eller kompressor er det naturlig nok rom for mer ladetrykk. Men alt dette er forskjellig fra motor-serie til motorserie og fra bilmodell til bilmodell. Toppen er ett sted man kan hente en del effekt, men stort sett så funker de bra ganske langt opp i mer eller mindre orginal tilstand. Uansett i søken på mye effekt er det mye som skal stemme overens, innmat i motor skal holde, toppen skal holde, og det bør være samsvar mellom størrelse på turbo/eksoshus og mengde eksos som kommer. osv. Eksos skal være tilpasset. og det må lages ett ordentlig map. for å nevnte noe grovt. Har du lite kunnskap om det, søk råd hos noen som har kunnskap. - Det er en MYE billigere måte å lære på! Magnus Lenke til kommentar
RBXtremos Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Foretrekker turbo, enklere å montere + at om du monterer 2 turboer med forskjellig størrelse vil de aktiveres ved riktig turtall.. Da får du kick fra og med når du starter opp nesten =) Anbefaler det Lenke til kommentar
magiXen Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 jævla offtopic men danjohan bor du i buskerud ellerno nær drammen ca? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 de motorene med de virkelig store ytelsene bruker kompressor, da tenker jeg evn drag racing. og de som har stor suver som trenger ekstremt med dreiemoment ifra bunn av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå