Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo eller kompressor?


danjohan

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hva som er best.. Jeg har blitt fortalt at kompressor er best siden den fungerer fra lavt turtall og opp mens turbo fungerer fra 2500-3000 rpm...

 

Hva er best? De fleste monterer turbo.. Så det er derfor jeg spørr... Hvis kompressor er best, så skal i hvertfall jeg montere det i steden :)

 

Og hvis det er den "psjj" lyden man vil ha, og det er grunnet valg av turbo, så har jeg hørt at det er like lett å få med kompressor hvis man monterer en dumpventil :)

 

 

Hva er riktig? Og best? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, har du noensomhelst innsikt i dette?

 

En ny turbo idag har ikke den beryktede "ladetiden" som de første turboene hadde. En turbo stjeler heller ikke like mye hester som en kompressor gjør. Og det er vel i mitt skjønn vanskeligere og montere kompressor enn en turbo.

 

Popoff, dumpventil, avlastningsventil går og sette på like lett på begge deler. Ingen problem, siden dette bare er en ventil som slipper ut luften som er i slangene\rørene dine ifra kompressor\turbo, og inn i innsuget. Den blir også "aktivert" av ett vakum inne i innsuget.

 

Det er også masse annet du må tenke på ved montering av dette, som f.eks lavere kompresjon i motoren, og mer bensin. Det er bare noe av det du må tenke på :)

Lenke til kommentar
Hm, har du noensomhelst innsikt i dette?

 

En ny turbo idag har ikke den beryktede "ladetiden" som de første turboene hadde. En turbo stjeler heller ikke like mye hester som en kompressor gjør. Og det er vel i mitt skjønn vanskeligere og montere kompressor enn en turbo.

 

Popoff, dumpventil, avlastningsventil går og sette på like lett på begge deler. Ingen problem, siden dette bare er en ventil som slipper ut luften som er i slangene\rørene dine ifra kompressor\turbo, og inn i innsuget. Den blir også "aktivert" av ett vakum inne i innsuget.

 

Det er også masse annet du må tenke på ved montering av dette, som f.eks lavere kompresjon i motoren, og mer bensin. Det er bare noe av det du må tenke på :)

 

Har aldri montert turbo/kompressor. Men har lest litt om det, og sett bilder og slikt av hvordan de fungerer :)

 

 

Så hva du vil fram til, er at "nå tidens" turboer er bedre enn "nå tidens" kompressor? :)

 

 

Har alltid hørt at kompressor er best.. Men ikke veit jeg.. Hehe

Lenke til kommentar

turbolaggen er blitt mindre ja,men en turbomotor må ha et

vist turtall før den begynner å lade, lavtrykksturboer har vært

brukt lenge av volvo, ikke som en direkte effektøkning men

for få bedre bunndrag, rundt 10-20%mer Nm en hvist det ikke

hadde vært en turbo der: Kompressorer behøver ikke være

vanskeligere å montere en en turbo, det finnes ferdige

unnsugsatser med innebygget kompressor i, stort sett alle

V6 motorene til Toyota har ferdige satser som bare består

av et nytt innsug/m innebygget kompressor, reimhjul for å feste

utenpå kamreimshjulet og ei reim til kompressoren.

 

En TRD kompressor til en Toyota 3,4 V8 motor

SCgen2.JPG

Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper er det med begge deler.... Kompressor er lettere enn turbo på de fleste biler, da de stort sett er "bolt on" hvis man ikke skal ha 200 HK mer enn orginalt...

 

Kompressor "stjeler" endel hk fra motoren, men virker hele veien. Den er nok stort sett mer driftsikker enn turbo, fordi du slipper å øke trykket litt og litt til motoren ryker ;)

 

Turbo vet jo de fleste om i dag, men de har en "spool up" tid som stjeler tid under aks osv. De som lader fra start mister fort pusten på høyere turtall ;)

 

Det beste er å kombinere med både kompresor og turbo :D Det har blitt brukt på båter i mange år og har faktisk kommet i serieproduksjon i personbiler nå. Mener det var VAG som kom med en Polo 1,4 med 175 hester eler noe nå....

Lenke til kommentar

En turbolader bruker eksosgassene til å drive en turbin, omtrent som et skovlhjul med vann. Dvs at trykket fra eksosen driver luftladeren. Dette gjør da at når motoren går på få omdreininger, er eksostrykket lavt, og turboen lader lite luft. Når omdreiningene øker, øker eksostrykket, og turboen lader mer luft. Imidlertid er det litt forsinkelse fra motoren øker turtallet, til turboen gjør det, og enda litt forsinkelse fra turboen øker, til ladeluften gjør noe merkbart. Denne tidsforskjellen kalles turbolag.

 

En kompressor er i prinsippet det samme som en turbo, men den drives av en reim i stedet for av en eksosturbin. Dvs at kompressoren til enhver tid lader luft like fort som motoren. Den er litt kjappere, og kommer inn også ved lavere turtall. Reima er gjerne koblet ti veivakselen, sånn som registerreima.

Lenke til kommentar

Aks kan "justeres" ved hjelp av utveksling, men bunndraget øker mest med kompressor og toppdraget øker mest med "stor" turbo :D De "små" kjappe turboene har kort "spool up" tid (reaksjonstid) men mister pusten på høye turtall. Finnes biler i dag som har en stor og en liten turbo, som kompanserer for hvernadre, det kalles "twincharging" og er et ganske smart og veldig dyrt opplegg ;)

Lenke til kommentar

Jaja.. Her lærer man en del gitt :)

 

 

Så grunnen til at en kompressor stjeler litt hester er at den bruker reim? Da kan den i hvertfall ikke stjele mye gamp...

 

Hva som er best kan vel diskuteres i evigheter :S

 

 

Blir det no forskjell på lyden når man har kompressor a? I forhold til turbo? Hører vel turbinen på begge?

Lenke til kommentar
Aks kan "justeres" ved hjelp av utveksling, men bunndraget øker mest med kompressor og toppdraget øker mest med "stor" turbo :D De "små" kjappe turboene har kort "spool up" tid (reaksjonstid) men mister pusten på høye turtall. Finnes biler i dag som har en stor og en liten turbo, som kompanserer for hvernadre, det kalles "twincharging" og er et ganske smart og veldig dyrt opplegg ;)

Så det er hva som blir kaldt "twin turbo"?

 

Eller er det 2 like store turboer?

 

Så en kombinasjon av en stor turbo og en kompressor hadde funga greit med rette kunnskaper? :)

Lenke til kommentar

TwinTurbo og Bi-Turbo er vel forskjellig tror jeg? Prinisippet med små og store turboer i samme motor blir vel som twin-cam motorer?

 

Det er fullt mulig å sette på både kompressor og turbo i en og samme motor.

 

 

-- BiTurbo som bl.a. Audi bruker går ut på å ha to turboer, en ved lavt turtall og en ved høyt for å kompensere for turbolag.

-- TwinTurbo er vel stort sett at du har to like store turboer som får eksos fra hvert sitt manifold? Eks 3 og 3 syl?

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Du har egentlig to typer kompressorer ;) Den ene kalles for "Roots" typen og er den oprinnelige kompressoren. Den virker omtrent som to grovtannede tannhjul som presser lufen inn i motoren når den går rundt. Denne er mest tungdreven og stjeler hester da den drives av en reim fra veivakslen (det nederste reimhjulet på motoren) Laget en liten tegning :!:

 

 

 

Turbinkompressor: Ser omtrent ut som en halv turbo med et reimhjul i den ene enden ;) Den har en turbin som presser luften inn i motoren

 

Twinturbo er vel stort sett på bokser eller V motorer hvor man har to adskilte sylinderrekker og dermed to eksosgrenrør.

 

Kompressor og turbo er en økonomisk og smart løsning. Man kan da bruke en "lastebil" turbo som er både billig og lett å få tak i (isteden for en til 50 K...) og en kompressorsats koster ikke skjorta heller :D

post-133-1127677239_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Twinturbo kan settes på motorer som har 4,6,8,10 og 12cyl

så hvist du har en V6 motor så er det 2 identiske turboer

der hver turbo blir drevet av 3cyl, da kan en sette 2 små

turboer i stede for 1 stor en, da forsvinner stort sett alt som heter

turbolagg da disse små turboene er lettdrevne og drar godt på

lave turtall. noen oppsett begynner å lader så lavt som 1700rpm

 

Biturbo er ooså 2 turboer men her er det 1 liten turbo og en stor

turbo som har vær sin del av rpm området der de arbeider.

Den lille turboen sørger for godt drag på lave turtall mens den store

tar over på høyere områdene.

Lenke til kommentar

Det som er et stort problem med store turboer er at det resulterer i turbolag. En stor turbo gir ikke nok luft så fort på lavt turtall som en liten turbo gjør. På bane er ikke dette et så stort problem fordi det ofte er snakk om høyt turtall. Men av banen, og på gata kan dette føre til problemer. Å portere turboen kan gi bedre trykk og øke dramatisk fordi det gir turboen lov til å øke luft mengden fort uten så mye lag.

 

 

Dette var no jeg leste på ei side.. Måtte oversette alt.. Så det er ikke helt sikkert alt stemmer 100% :)

Lenke til kommentar

Men hvilke prisklasser snakker vi om hvis man skal ha to turboer? Altså en liten og en stor? Det kommer jo helt ann på hvor store de er da, men blir det dobbelt så dyrt eller dyrere pga eventuelle andre modifikasjoner? Forsikringen blir vell også dyrere med to turboer isteden for bare en?

Lenke til kommentar
Twinturbo kan settes på motorer som har 4,6,8,10 og 12cyl

så hvist du har en V6 motor så er det 2 identiske turboer

der hver turbo blir drevet av 3cyl, da kan en sette 2 små

turboer i stede for 1 stor en, da forsvinner stort sett alt som heter

turbolagg da disse små turboene er lettdrevne og drar godt på

lave turtall. noen oppsett begynner å lader så lavt som 1700rpm

 

Biturbo er ooså 2 turboer men her er det 1 liten turbo og en stor

turbo som har vær sin del av rpm området der de arbeider.

Den lille turboen sørger for godt drag på lave turtall mens den store

tar over på høyere områdene.

Kjekt å vite :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...