ssswopp Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 hvordan blir det kaldere inne i kabinettet med vifter?? de blåser jo bare rundt i kabinettet, så uansett så må det jo bli varmt en gang.. så er det ikke bare litt smart å skjere et lite hull en plass på kabinettet så vinden kan komme ut.. Lenke til kommentar
reds Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hvis det er to kabinettvifter montert, er det logisk at den ene blåser inn, og den andre ut, ikke sant? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det bør komme like mye (eller litt mer) luft inn, som det går ut. Eks. 2 vifter som blåser inn, og 1 som blåser ut (Bak eller på toppen. Tatt med utgangspunkt av PSU vifta blåser ut luft). Hvis du har et oppsett der f.eks 2 vifter blåser inn, og 2 vifter blåser ut, så vil jo luften erstattes hele tiden, dermed oppnå omtrent romtemp inne i kassen. Men har du bare 2 vifter som blåser inn, så vil du få høyere temperatur, grunnet at luften ikke kommer ut i samme tempo som ovenfor. Håper du skjønte noe av det jeg skrev her nå Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Det bør komme like mye (eller litt mer) luft inn, som det går ut.Eks. 2 vifter som blåser inn, og 1 som blåser ut (Bak eller på toppen. Tatt med utgangspunkt av PSU vifta blåser ut luft). Hvis du har et oppsett der f.eks 2 vifter blåser inn, og 2 vifter blåser ut, så vil jo luften erstattes hele tiden, dermed oppnå omtrent romtemp inne i kassen. Men har du bare 2 vifter som blåser inn, så vil du få høyere temperatur, grunnet at luften ikke kommer ut i samme tempo som ovenfor. Håper du skjønte noe av det jeg skrev her nå ja, skjønnte det.. men hvordan vet vi om den blåser ut?? er det noe hvis du har vifte på den siden så blåser den ut og omvent?? kan jo selfølgelig bare kjenne men handa men.. kan det være positivt å borre et lite hull i kabinettet da?? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Du vet hvilken vei viften blåser ved enten å kjenne hvor den blåser, eller så er det noen piler på viften som signaliserer hvilken blåseretning det er. Disse pilene er ikke på alle vifter, men omtrent alle gode vifter har piler. Hvis du bare skal borre et hull, og ikke ha noe i det hullet, har jeg ikke ville gjort det (Spørs selvsagt på diameteren til hullet). Hvis det småe hull (5mm hull f.eks), så kunne det ha hjulpet. Men hvis det er 120mm hull (til en vifte), så har jeg ikke ville latt det stått åpent. Det beste er selvsagt at du borrer et hull til en passende vifte, og fester en vifte i det hullet. Hvor det hullet er hen på kabinettet har også betydning. Det jeg bruker som utgangspunkt i et kabinett når jeg skal feste vifter etc: Foran nede = Vifter som blåser inn Venstre sidedør nede = Vifter som blåser inn Bak oppe = Vifter som blåser ut Topp = Vifter som blåser ut Med korte og enkle ord: Varm luft stiger, derfor er det lite hensiktsmessig å ha en vifte som blåser inn i toppen av kabinettet. Det er bedre å ha vifter som blåser nede i kabinettet, og vifter som blåser ut, høyere i kabinettet. Hope you understand Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Du vet hvilken vei viften blåser ved enten å kjenne hvor den blåser, eller så er det noen piler på viften som signaliserer hvilken blåseretning det er.Disse pilene er ikke på alle vifter, men omtrent alle gode vifter har piler. Hvis du bare skal borre et hull, og ikke ha noe i det hullet, har jeg ikke ville gjort det (Spørs selvsagt på diameteren til hullet). Hvis det småe hull (5mm hull f.eks), så kunne det ha hjulpet. Men hvis det er 120mm hull (til en vifte), så har jeg ikke ville latt det stått åpent. Det beste er selvsagt at du borrer et hull til en passende vifte, og fester en vifte i det hullet. Hvor det hullet er hen på kabinettet har også betydning. Det jeg bruker som utgangspunkt i et kabinett når jeg skal feste vifter etc: Foran nede = Vifter som blåser inn Venstre sidedør nede = Vifter som blåser inn Bak oppe = Vifter som blåser ut Topp = Vifter som blåser ut Med korte og enkle ord: Varm luft stiger, derfor er det lite hensiktsmessig å ha en vifte som blåser inn i toppen av kabinettet. Det er bedre å ha vifter som blåser nede i kabinettet, og vifter som blåser ut, høyere i kabinettet. Hope you understand skjønner.. jeg tror jeg bare driter i det hulet jeg.. men nå vet jeg jo ihvetfall hvordan og hvor jeg skal montere viftene da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå