Gå til innhold

hva er lurt å kjøpe av tilsetning i vann ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok det var kanskje litt dårlig formulert det første spm`et, men det jeg mener er om det finnes noen uv tilsetning som ikke lager alger osv, noen her som har prøvd uv tilsetninga på 3dfxcool.no ?

UV tilsettning funker nok bra uansett hvor du kjøper, selv bruker jeg uv tilsettning fra komplett.no

Har også brukt fra microplex.no uten å hatt noe som helst problem, men du må jo ha destilert vann og anti alge tilsettning...

Men en ting jeg lurer på er: er det mulig å bruke glykol i vannkjølinga?

Jeg har noe glykol stående i garasjen som vi bruker på den vannbårne varmen i huset...Det er noe sprit saker, hvordan vil dette virke i vannkjølinga?

Lenke til kommentar

glykol / frostvæske er et godt alternativ til algemiddel, og for den saks skyld; farge. I tillegg forhidrer den også korrosjon.

Men det du ikke må gjøre, er å blande dette med andre tilsetningsstoffer i vannet!

Du kan risikere at stoffene reagerer med hverandre, slik at de klumper seg eller danner kjemiske forbindelser som kan være uheldige for kjølesystemet ditt.

Lenke til kommentar
glykol / frostvæske er et godt alternativ til algemiddel, og for den saks skyld; farge. I tillegg forhidrer den også korrosjon.

Men det du ikke må gjøre, er å blande dette med andre tilsetningsstoffer i vannet!

Du kan risikere at stoffene reagerer med hverandre, slik at de klumper seg eller danner kjemiske forbindelser som kan være uheldige for kjølesystemet ditt.

Du bør nevne for mannen at ren glykol kan ikke brukes. Det tærer noe forferdelig på slangene. Mens derimot utvannet frostvæske kan du bruke.

Og til alle som som ikke har prøvd; IKKE BRUK DEN NYE TYPEN FROSTVÆSKE SOM NYERE BILER BRUKER SOM HAR FARGE ROSA/RØD! DENNE LEGGER ET TYKT BELEGG I KJØLESYSTEMET DERES!!

Lenke til kommentar

Vel, nå har jo du gjort det allerede!

Men for sikkerhets skyld:

Ikke bruk mer enn 10-15% glykol i vannet, noen foretrekker å bruke under 10% også.

Da er det snakk om konsentrert glykol / frostvæske som skal tilsettes vannet.

Hvordan det er med den rosa frostvæska som 8-Ball sikter til her, vet jeg ikke noe om.

Men han har tydeligvis dårlige erfaringer med den, så da er det bare å styre unna!

Lenke til kommentar

Hmm, egentlig er det jo litt rart?

Ikke slik å forstå at jeg tviler på det du sier, men jeg kan oppriktig talt ikke skjønne at det skal være noen forskjell. Men det finnes kanskje en tilsetning i den nye typen(?) frostvæske som lager noe krøll.

Kan egentlig tenke meg å følge opp det der litt.

Har du en betegnelse / spec på den frostvæska?

Lenke til kommentar

Rosa frostveske ja....

Skal ikke si noe sikkert her, men har i bakhodet en rose kjøleveske som er klassifisert G12. Den sitter lang bak, så ikke ta det jeg sier for gitt, men jeg tror i alle fall VAG-forhandlerne bruker dette i sine biler. Det tar deg et skritt videre mot specsene på kjølevesken.

Lenke til kommentar
Rosa frostveske ja....

Skal ikke si noe sikkert her, men har i bakhodet en rose kjøleveske som er klassifisert G12. Den sitter lang bak, så ikke ta det jeg sier for gitt, men jeg tror i alle fall VAG-forhandlerne bruker dette i sine biler. Det tar deg et skritt videre mot specsene på kjølevesken.

Stemmer dette, VW, audi, seat, porshe og skoda er majoritetet av bilmerker som bruker G12 spesifisert kjølevæske. Mens et fåtall andre merker bruker denne typen.

Vanlig frostvæske går under navnet G11, mens denne rosa/rød (kan også være lilla) heter G12. Forskjellen på disse skal visstnok være at at en skal unngå overopphetning og motoren skal gå mye kjøligere med G12, samt brukes i motorer med aluminium komponenter, dog ikke alle.

G12 inneholder ikke aminer, nitritt, fosfater samt silikat. Og skal ikke blandes med vanlig blå/grønn frostvæske. Skal visstnok også øke skifteintervall opp mot 4-5 års mellomrom.

Lenke til kommentar
korrekter meg hvis jeg tar feil:

skal jeg ikke bruke farge-tilsettning + korrosjonsbeskyttelse + frostvæske (fra statoil) + batterivann (statoil, men laget av unitor som er et søsterselskap til bedriften jeg jobber i)?

Hva er bruksområdet på frostvæsken dere bruker på jobben, hvis det er store diesel-aggregater så ville ikke jeg brukt den. Denne typen frostvæske er xtra tykk og har ett effektivt kjøleområdet mye høyere enn tradisjonell frostvæske. Denne typen pleier å være fargefri.

Har forumet vært nede??

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

jeg mente bare det at de som lager den er eid av samme folk som eier min bedrift... vi lager brann sikre vinduer, så vi bruker ikke frostvæske...

frostvæsken jeg har her hjemme er 1.2-etandiol 60-100% (ethylenglycol)

ja, forumet er noe herk... skrev en laaaang post og greier, men det kom jo ikek med da.... herk!

Lenke til kommentar
jeg mente bare det at de som lager den er eid av samme folk som eier min bedrift... vi lager brann sikre vinduer, så vi bruker ikke frostvæske...

frostvæsken jeg har her hjemme er 1.2-etandiol 60-100% (ethylenglycol)

ja, forumet er noe herk... skrev en laaaang post og greier, men det kom jo ikek med da.... herk!

Ok, ja den væska som du nevner her kan du bruke uten prob. Selv har jeg lagt hele frostvæske dritten på hylla for godt. Bruker kun water-wetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...