Gå til innhold

Dempe støy fra vannpumpe?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Waterchill-sett og er godt fornøyd. Adda-viftene som fulgte med var den mest hørbare støyen, de er byttet med et par rolige Papst-saker.

Men jakten etter mindre støy er hard, har man dempet en støykilde så hører man en som lusket rett under den forrige. Nå er det pumpa som støyer mest.

Er det noen som har gode erfaringer med oppheng eller støydemping av pumper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det gjelder den nye 12V pumpe fra Waterchill så tror jeg du har en utfordring når det gjelder støy.

Kjøpte for kort tid tilbake en 12V Xtreme pumpe som skulle erstatte en Mist 12V pumpe. Skuffelsen var stor da jeg satte strøm på den for første gang. Først og fremst støyet den noe innih.... i forhold til Mist'n. I tillegg så merket jeg ingen gevinst i form av bedre flow, selv om den nye pumpen teoretisk skulle gi nesten 4 ganger mer vann.

Byttet ut sugekoppene som leveres sammen med Waterchill-pumpen. Monterte samme støydemping som selges til Eheim-pumper, men til ingen nytte.

Nå kan det hende at jeg var ekstremt uheldig med min Waterchill-pumpe men det fristet ikke til fortsettelse så den ble returnert på angrefrist.

Lenke til kommentar

En kjent figur "Skrue" her på forumet, har testet dette med flow (vanngjennomstrømming ) i vannkjølte PCer. Han konkluderer med at flow

har lite å si for hvor kald / varm PCen er. Ei ilter pumpe med stor kapasitet

vil gi bare en gevinst på 1-3 grader kaldere kjøling, sammenlignet med ei pumpe

som leverer sånn middels. For egen regning vil jeg legge til at valg av

radiator og plassering av den, er viktigere enn høy flow. ( kaldest mulig luft )

Når det gjelder støydemping gjelder det å isolere pumpa mot kabinettet.

Disse er gode til å forhindre at vibrasjonsstøy skal forplante seg over til kabiettet.

Det man gjør for å redusere viftestøy er å justere spg. til vifta, det samme kan også gjøres med pumpa. En må da ta hensyn til hvor mange watt som pumpa trekker. Nå er dette kansje en kontroversiell løsning men fullt mulig.

Ofte er ønske om mindre støy gunn til at en velger vannkjøling og når det

fortsatt bråker er det skuffende.

ps: Vågebu, hva heter båten i avataren din ?

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! :-)

Jeg skal prøve med strikkoppheng eller skumgummi først. Pc-budsjettet mitt er godt overbelastet som det er. Hvis det ikke hjelper ser det ut som en ny pumpe er eneste utvei. Anyway! Jeg er allerede inne i fasen for hysterisk overdreven støydemping, pumpa durer lett men pcen til kona må være avslått og jeg må høre godt etter før jeg kan irritere meg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...