Joachim Murat Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Hei alle sammen, jeg har flg maskin: HK: Asus A8N-SLI CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice" Skjermkort: POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe Retail Minne: Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2 Kit w/two matched,2.8V,64Meg x 64,184pin Disk: 1 Western Digital 120gb ata 1 Western Digital 200gb s-ata PSU: Hiper 580w OS: Win XP Pro SP2 Satt sammen maskinen selv for ca en måned siden uten problemer. For ca en uke siden begynte maskinen å klikke idet jeg prøvde å gå inn i "Imperial Glory". Med "klikke" mener jeg at det kom en klikkelyd fra kabinettet og så restartet den seg selv. Etter den ufrivillige restarten gikk det fint å gå inn i spillet. "Jaja" tenkte jeg... Så i går skulle jeg spille litt FIFA 2005, gikk inn i spillet og satt mitt i en kamp og der restartet den plutselig seg selv. Kjørte en Norton Antivirus sjekk, men uten å finne noe. Kjørte Ad-Aware og Spybot; også resultatløst. GIkk inn igjen i FIFA uten problemer. Neste som skjer er at jeg i formiddag prøver å åpne Imperial Glory og den vanlige restarten begynner. Imidlertid er det nå det virkelig går skeis: Jeg hører maskinen starter om, men poweren til skjermen uteblir (har en Hyundai crt-skjem der poweren liksom går på sammen med maskinen). "Okei?" tenkte jeg og restartet manuelt på nytt. Akkurat samme. Etter å ha holdt med dette nå i noen timer ser det ut som flg: Ved oppstart starter maskinen tilsynelatende opp, men skjermen er svart og power lyset forblir av (kobler jeg skjermen fra kommer powerlyset på igjen og beskjed om "No signal"). Har prøvd med en annen skjerm, men akkurat samme. Klarte én gang å komme meg inn i windows i safemode og avinstallerte skjermkortdrivere og de siste spillene jeg hadde lagt inn. Valgte "system restore" og maskinen skulle bare restarte seg, men da døde den selvsagt igjen! Vet ikke lenger mine arme råd! Har altså prøvd følgende: * Norton Antivirus og spywarefjernere - finner ingenting * Ulike skjermer - samme resultat * Byttet om på minnemodulene og prøvd alle kobinasjoner; dual og single - samme resultat * Tatt ut begge diskene og prøvd med en gammel WD 30gb disk - samme resultat * Starte opp med Win XP cd'en i. To ganger har maskinen startet opp og begynte å loade installasjons"veiviseren". Men akkurat idet menyen som spør meg om jeg vil reparere eller installere osv skal komme opp restarter maskinen igjen uten bilde. *Kjører memtest86 i dette øyeblikk og det ser ut til at den har funnet én error (har litt begrenset erfaring med dette programmet). * Tatt ut alle strømkabler og koblet dem på igjen. Når jeg gjør dette kan jeg starte opp maskinen med bilde ÉN gang etter det, får opp win logoen, men idet den kommer inn på skrivebordet får jeg blåskjerm i ett nanosekund før den restarter uten bilde. Ved ett tilfelle fikk jeg imidlertid opp bsod med flg feilkode: STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0x808FF292, 0xF7C7DD7C, 0x00000000) Skjønner ingenting... Noen som har den minste formening om hvor problemet kan ligge? Høres dette ut som software eller hardware? Takker for absolutt alle innspill! Endret 19. oktober 2005 av Joachim Murat Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 0x8E er en minnerelatert feilkode hvertfall. Kan vel egentlig tippe på RAM her. Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Takker for tipset. Memtest86 har nå gått i 8 og en halv time og har, såvidt jeg forstår, funnet 30 errors til nå. Aner ikke hvor lenge den skal stå å gå sånn, men jeg har en gammel 512 mb brikke jeg skal teste med når den er ferdig. Men kan det likevel være hk som er gåent; evt minneportene eller noe sånt? Kjøpte det som demovare nemlig :hmm EDIT: He he, ser på hjemmesiden deres at memtest går "indefinitely" ja... Endret 25. september 2005 av Joachim Murat Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Kommer det en eneste feil i Memtest86, så er det høyst sannsynlig at noe er galt. Prøv med en annen brikke, og se om det går noe bedre. Hvis ikke det går bra, og kanskje ikke en tredje heller, da er det jo antakelig noe i forhold til minnebrikkene som det er noe galt med. Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Da prøvde jeg med en annen 512 mb pc3200 brikke som jeg VET fungerer, men akkurat samme resultat. De eneste komponentene jeg da ikke har byttet ut for å feilsøke er hk og skjermkort (har ikke akkurat pci-e kort liggende å slenge heller). Kan det kanskje være noe galt med skjermkortet? Nå er jeg skikkelig lost! Her er forresten memtestresultatene Nå er jeg forresten inne i windows safe mode. Hva kan jeg gjøre herfra? Endret 25. september 2005 av Joachim Murat Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Skjermkortet skal ikke kunne påvirke resultatet i Memtest86, tror jeg. Spørs om det ikke er hovedkortet da, hvis du med 100% sikkerhet vet at den ene brikka er 100% OK. Edit: Leste ikke posten nøye nok Endret 25. september 2005 av Ratleto Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Har nå ved et par anledninger kommet meg inn igjen i windows ved å trykke f8 under oppstart og velge "last known good configuration". Slettet driverne til skjermkortet og lastet ned siste versjon. Begynte å installere, men halvveis i installasjonen ble skjermen bare svart (powerlyset på skjermen er lyser fortsatt). Blir bare mer og mer oppgitt. Restarter jeg nå, henger det seg. Slår jeg av maskinen både med powerswitchen på kabinettet og på psu'en og slår dem på igjen klarer den å boote (dog kun til enten safe mode eller last known good config). Har alrdi vært ute for noe liknende! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hm. Er nok minnet serru. Men du kan jo prøve en burn-in test på CPUen for å utelukke den, kanskje? Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Ja da var det på tide å fyre opp igjen denne tråden... Mottok nye rambrikker fra komplett i dag, installert dem og........ fortsatt nøyaktig samme skiten: -Ved oppstart kommer makskinen så langt som til Win XP-logoen. Akkurat når den skal ta steget inn på skrivebordet bare stopper alt opp (skjermen er svart men powerlyset spå skjermen er på, alle vifter i maskinen surrer og går) -Klarer å komme meg inn i safe mode, har avinstallert alle skjermkortdrivere, avinstallert spill, kjørt norton antivirus, spybot osv osv uten noe resultat. Jeg regner nå med at rambrikkene er utelukket som feilkilde :!: Er det noen dataguruer der ute som har den fjerneste anelse om hva som er galt? Har liksom ikke prosessorer og pci-e skjermkort liggende til å teste med, men NOE kan jehg vel gjøre? Specs og mer utfyllende hva som er problemet står i første posten Lenke til kommentar
BFP Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Vel... jeg ville tippet HK. har hatt samme problemet selv... men da byttet jeg både HK, RAM og CPU i samme slengen... får å starte fra scratch... og da funka det igjen... ikke noe problemer hittil vertfall, og dette er nå 6 mnd. siden Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Men er det ikke da merkelig at jeg kommer inn i win i safe mode? Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Tror kanskje jeg har løst det: Etter nøye saumfaring på forumet og telefonkonferanser med en kamerat gikk jeg inn i win i safe mode og rett og slett avinstallerte skjermkortet. På den påfølgende restarten gikk maskinen rett inn i win på normal måte! Installerte så drivere versjon 77.77 fra cd'en, restartet på ny og her sitter jeg! Jaggu ser det ut til at det var driverene likevel gitt Og jeg som hadde tenkt å levere den inn hk, cpu og skjermkort til feilsøking... Takker for alle som har svart og håper maskinen holder seg i live en stund fremover! En vet jo liksom aldri... Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Men neida: så var det på'n igjen. 3 ganger har den restartet av seg selv bare i løpet av en times bf2. Det var da som svarte h#¤#... Prøvde å oppdatere chipsetdriverne uten at det hjalp, holder på å laste ned grafikkdriver 81.85 beta nå for å se om det kan hjelpe. Setter pris på innspill hvis noen har noen! Virker som om den kun restarter seg selv under load (akkurat når det byttes kart i bf2, under store slag i aoeIII osv) Endret 19. oktober 2005 av Joachim Murat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå