Gå til innhold

Bytte fra 12V til 5V på 12cm Kabinettvifte?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er eier av et Thermaltake Sviking kabinett som innholder 2 stk. kabinettvifter på 12 cm,en foran til hardiskene og en bak som blåser ut luft.Begge to styres av viftestyring.

På laveste turtall synes jeg viftene lager for mye støy,mulignes den bakerst som høres best da den ligger mer åpent.

Så det jeg lurte på hva vil være best av å bytte begge viftene i en annen type vifter eller å koble om viftene så de styres av 5V i stedet for 12V?

Vil viftene gå fort nok på 5V og vil de da kunne skrues opp noe særlig med viftestyringen ved behov,pleier å skru opp hastighetene på viftene når jeg ikke sitter ved PCn for da sjenerer ikke støyen meg da den står i kjelleren.Det er varmekabler i kjelleren så det blir varmt så jeg gir de 4 hardiskene litt ekstra kjøling da.

Ellers har jeg satt i egen stillegående kjøler på skjermkort,tatt vekk chipsetvifte og satt inn passiv kjøler.CPU er en Winchester 3500 Boxed,og poweret er en OZC 520W Modstream som er veldig stillegående.Så nå synes jeg kabinett viftene støyer for mye selv på laveste turtall.

Noen her som har løst samme problem? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vifter har problemer med å starte på 5V, men om dine klarer det, har jeg ingen aning om.

Jeg har iallefall ville byttet ut viftene, med noen som er mer stillegående, samt kjørt de på viftestyringen. Max 20dB vifter. Noe mer kan bli plagsomt. ( Regulerer jo med viftestyringen :) )

Du kunne jo ha prøvd og kjørt viftene på 5V, og se om hvilke temperaturer du får med det. (Skriv ned temp på 12V, før du gjør dette). Så kan du sammenligne litt etterpå. Om tempen stiger betraktelig, har jeg ville kjøpt nye vifter, men om det ikke er noe særlig forskjell, hadde jeg bare kjørt de på 5V.

Lenke til kommentar

Skru ut en vifte, og hold den med fingrene får å se om den lager like mye støy da.

Evt. press viften skikkelig inntil kabinettet (Evt. skru de fast hardere).

Den kan være vibrasjonsstøy du har, det får du nesten teste ut selv :p

Jeg har 3 av disse viftene, og jeg er fornøyd med de.

Alternativ til mer støysvake vifter, vil jo være en SilenX vifte, som du får kjøpt hos bl.a www.vendur.no

De er dyre, men er stillegående.

Denne Papst viften kan jo også være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så stor forskjell på støyen etttersom hvilken vifte man bruker eller er det en del oppskrytt?

Det er oppskrytt ja.

Forutsatt at vi snakker om at viftene flytter like mye luft. Ved å gå ned på luftmengden vil naturligvis støyen minske vesentlig.

Når det gjelder støy fra selve viften (og ikke lufta som presses gjennom den) vil jeg anta at de mest støysvake viftene er de som baserer seg på magnetfelt ettersom at de har begrenset kotakt med kulelagrene og dermed ikke får den samme høfrekvente støyen som tradisjonelle kulelagervifter. Men det er likevel veldig begrenset forskjell.

Lenke til kommentar

Forskjellen på enkle billige vifter og gode stillegående vifer er stor.. Det har mykje å seie at det er godt designet kulelager/hybridlager og god design på viftebladene slik at viftene kan flytte godt med luft på lav RPM. Vifteblader som har vifterblader som skrå "pinner" må ha langt større hastighet for å flytte like mykje luft som riktig aerodynamsik designede vifteblader.. etc.

Det kjem test på ein del vifter no snart forhåpentligvis her på hardware.no.

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Dersom det er høyfrekvent lyd på viftene på så lav volt som 5, så må du nok bytte viftene .. er nok kulelager som er ødelagte, eller så er det billigvifter som kom med kabinettet som har generellt lav kvalitet over det heile..

...og hvis du skal dempe vibrasjonsstøy, så kjøper du en sånn til hver vifte :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, dersom det er samme viftemodeller så er det nok sannsynlig at dei forsterker kvarandre.. Ellers så får du stoppe alle, og teste ut ei og ei vifte.. mulig det er hdden som lager lyder og.. eller lyder fra hovedkort eller andre komponenter..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...