T.Vercetti Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 som tittelen viser egentlig, lurte jeg på om det er mulig å endre navnet på Administrator kontoen Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 "Built-in account for administering the computer/domain" står det. Tror neppe dette lar seg gjøre. Denne kontoen er jo bare for å få tilgang til admin igjen egentlig. Med mindre man setter passord på den kontoen da. Men du kan vel slette denne kontoen og lage en annen admin.konto med annet navn.. ? (Gjøres via kontrollpanel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Local Users And Groups -> Users Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) 1. Du kan endre navnet på administrartor kontoen, og det anbefales at man gjør det av sikkerhetsmessige hensyn. link til hvordan man gjør det. 2. Administrator kontoen kan IKKE slettes. De som ikke tror meg, prøv. EDIT : så litt rotete ut, så jeg fikset det :-D Endret 25. september 2005 av ronnyaa Lenke til kommentar
T.Vercetti Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 takker for svar Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hvordan gjøres dette i Windows XP? Guiden var til Win2k, og fungerte ikke å bruke den til XP. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Prøv denne da : http://www.auburn.edu/oit/support/employee...min_acct_xp.php Lenke til kommentar
roac Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 1. Du kan endre navnet på administrartor kontoen, og det anbefales at man gjør det av sikkerhetsmessige hensyn. link til hvordan man gjør det. 2. Administrator kontoen kan IKKE slettes. De som ikke tror meg, prøv. Den kan ikke slettes, men den kan disables. Spørsmålet blir i hvilken grad man skal gjøre slike tiltak som man uansett kan finne ut av dersom man går inn for det og har fysisk tilgang til serveren/klienten. Det "beste" du kan gjøre er som følger: 1. Endre navn på Administratorkontoen, og disable denne. 2. Opprett en gjestekonto som heter Administrator, og disable denne. 3. Opprett en egen administrativ konto. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Du kan endre navnet på administrartor kontoen, og det anbefales at man gjør det av sikkerhetsmessige hensyn. Kommentar til emnet: Har nylig blitt oppmerksom på nLite, et program for å tilpasse en Windows-installasjon. En av mulighetene man har, er å skifte navn på Administrator-kontoen (se bildet), som har vært standard i alle Windows'er. Gjør man dette etter installasjonen, vil nemlig mappen "Administrator" fremdeles eksistere i "Documents and Settings", samt andre ressurser og info knyttet til Administrator-kontoen. Det værste er faktisk at under en "vanlig" installasjon av Windows XP, oppretter man minst én konto med administrative privilegier. Administrator-kontoen lever i beste velgående med blankt passord. Prøv selv: Trykk Control + Alt + Delete to ganger ved Velkomst-skjermen og logg på med Administrator. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Du trenger da ikke nLite for å skifte navn på administrator kontoen. 1. Har du Win2K så går du inn på Kontrollpanel -> Brukere og Passord -> Administrator og egenskaper og skriv inn et annet navn 2. Har du XP så kan du trykke på start -> Kjør -> og skriv: control userpasswords2 og gjør akkurat det samme som i Win2K. Lenke til kommentar
roac Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Du kan endre navnet på administrartor kontoen, og det anbefales at man gjør det av sikkerhetsmessige hensyn. Har nylig blitt oppmerksom på nLite, et program for å tilpasse en Windows-installasjon. En av mulighetene man har, er å skifte navn på Administrator-kontoen (se bildet), som har vært standard i alle Windows'er. Gjør man dette etter installasjonen, vil nemlig mappen "Administrator" fremdeles eksistere i "Documents and Settings", samt andre ressurser og info knyttet til Administrator-kontoen. Det værste er faktisk at under en "vanlig" installasjon av Windows XP, oppretter man minst én konto med administrative privilegier. Problemet dersom du bare endrer navnet på administrator, er at administratorkontoens SID er kjent, og dermed er det ikke noe problem å finne ut hvilket navn denne er byttet til. Men, på den annen side, så er det mulig å finne en konto med adminsitrative rettigheter uansett. Ang konto med adminsitrative rettigheter: Problemet er ikke at det eksisterer en administrativ konto, det er et evt velkjent passord (f eks blankt) som er problematisk. Videre er det et seriøst sikkerhetsproblem dersom en eller flere brukerkontoer har administrative rettigheter. Når det gjelder passordet til administratorbrukeren så mener jeg at det er personen som installerer Windows som setter passordet på denne kontoen, men det er mulig jeg tar feil for det er evigheter siden jeg installerte Windows XP. At denne personen velger et uhyre svakt passord er vel strengt tatt ikke Windows sin feil. I en del tilfeller vil det sågar være hensiktsmessig, f eks i et testmiljø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå