Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvordan bruker man en vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

ok, foreldrene mine er på tur til italia å jeg er hjemme....

nå begynner skitentøys haugen på vaskerommet å bli litt stor så jeg må vaske tøy :p

men problemet mitt er at jeg nesten aldri har vaska tøy før :ermm:

så nå lurer jeg på:

- hvilken av de 2 merkert med \||/ og \|/ skal vaskemiddelet?

- hvor mye vaskemiddel skal jeg ha oppi?

- hva slags vakemiddel skal jeg ha oppi?

- hva slags innstillinger skal jeg sette den på?

- osv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke tro at jeg svarer på dette.....*sukk*

Vaskepulver skal i den med romerks 1 tall på..mao, en strek. Den med to streker på er hvis du bruker forvask. Tror ikke du trenger det.

Det symbolet som ser ut som en blomst, skal ha tøymykner i seg.

Hvis du har en rimelig full maskin, så tar du en skje med vaskemiddel..altså en sånn plastikk skje som ligger oppi vaskepulveret. Har du ikke en slik så les på pakningen. Du skal ha en halv kopp skylle middel hvis det er sånn konsentrert (liten flaske)

Husk å sortere tøyet...alt hvit for seg, alt farget for seg...hvis du har noe som er nytt som er rødt, oransjt, blått eller noen andre sterke farger anbefaler jeg deg å vaske de for seg selv siden.

Vask på 40 grader...det holder!

AKIRA

Lenke til kommentar

Husk å sjekke vaskelappen inne i tøyet og se hva det står av temperaturanvisninger på det. Som regel står det 30 eller 40 grader i kulørt tøy, men noe skal håndvaskes og blir ødelagt i maskinen. Hvitvask (det inkluderer undertøy og håndkler selv om de ikke er hvite) kan du vaske på 60 grader.

Det er antagelig to typer vaskemiddel å velge mellom, en for hvitvask og en for kulørt. Forskjellen er at den for hvitvask inneholder blekemidler, som tar fargen på kulørt tøy etterhvert. Men en gang eller to er ikke farlig om du ikke har annet. Pass på nye røde plagg, som AKIRAx24 sier. Et slikt et i hvitvasken så har du rosa undertøy...

Noen plagg tåler ikke sentrifugering så godt. Ulltøy (gensere) skal ikke i maskinen.

Er du i tvil om hva merkingen på vaskelappen betyr, så lar du de plaggene ligge. Og ikke vask plagg som ikke er dine. Hvis moren din kommer hjem og finner silkeblusen krympet til halv størrelse blir du ikke populær... ;)

Og det skader sikkert ikke å ringe til foreldrene dine og spørre hvor vaskepulveret står eller om det er noe annet du må huske på. :thumbup:

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er tydelig at man kan spørre om ALT av HARDWARE på dette forum :p

jepp, det er det som er så nydelig med dette forumet :D

nå står vaskemaskinen å putrer på lettstelt @ 40 grader....

jeg viste ikke helt hvilke av de innstillignene jeg skulle velge så jeg tok en kjangse :p

så får jeg bare håpe på det beste :whistle:

Lenke til kommentar
Faen har hatt problemer med alle disse etter fest, øl på gensern er jo et problem :(

hvorfor tror du denne tråden ble oppretta på en søndag? :p

:hmm: ja du har et poeng der. Fant ut at å skylle i vasken funker fett :thumbup: Følte meg ganske hjelpe løs ja. Stikky plz! bare kom med bruksanvisning på sikrings skapet og Oppvask maskinen nå så! Ble nesten ikke pizza på meg pga den forpulte varme ovnen... :blush:

Lenke til kommentar
hmmm nå har maskinen putra ferdig men det har ikke brukt vaskepulveret jeg putta inni den skuffa i maskinen....

har det noe med at jeg satte med på lettstelt?

skulle jeg kansje valgt et annet program?

Her sitter vi da:P vi kan bygge pcer og kode det vi vill(ja ikke jeg da:p) men vaskemaskinen blir vår over man(se for meg at mamma ler :tease: ) Dagens ungdom...hehe

Lenke til kommentar
hmmm nå har maskinen putra ferdig men det har ikke brukt vaskepulveret jeg putta inni den skuffa i maskinen....

Ingen av nabokjerringer som har sikla etter deg i det siste ? Inviter på besøk nå...

Lenke til kommentar

Kjenn etter om ikke den andre skuffen er våt...

Lettstelt skal fortsatte bruke såpe, bruker bare litt mindre tid på vask og skylling og dermed mindre strøm til å drive trommelen og varme vannet.

Lenke til kommentar

Kjenn etter om ikke den andre skuffen er våt...

Lettstelt skal fortsatte bruke såpe, bruker bare litt mindre tid på vask og skylling og dermed mindre strøm til å drive trommelen og varme vannet.

ok... jeg tester kulørt elns nå å jeg har lagt merke til at den har brukt noe av pulveret jeg kasta oppi

bare tøyet mitt blir rent så er jeg glad :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...