Gå til innhold

Intern harddisk eller ekstern?

Ozzi

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker for øyeblikket. En på 36 GB og en på 140 GB. Men den store begynner å bli fylt opp av en film jeg redigerer. Utrolig mye råstoff, nesten 130 GB. Dette råstoffet er det utrolig viktig at ikke går tapt. Derfor trenger jeg en ny harddisk, slik at jeg kan fortsette å bruke maskinen til andre ting enn bare filmen. For nå har jeg ikke mer enn 2 Gb ledig.

Hva bør jeg satse på? En ny intern harddisk eller en nye ekstern? Har ingen erfaring med eksterne og vet ikke hvordan dette er. Hva synes dere?

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg 2 LaCie eksterne harddisker. Passer på å kjøpe når de er på tilbud. Har ingenting negativt å si om disse harddiskene, bråker lite, blir ikke unaturlig varme, og designet er lekkert.

Enkelt å "ta den med seg" hvis man skal bytte filer med noen, hvis du har laptop ++

Koster sjeldent mer en noen få hundrelapper mer en en intern harddisk hvis du kjøper på tilbud.

Eksternt anbefales meget sterkt!

Lenke til kommentar

Interne er litt billigere, og litt raskere. Når du har fått installert de er det mye mindre bry med en intern enn en ekstern. Tenker da på at du slipper kabler mellom PC og harddisk, og kanskle slipper du ekstern strømforsyning også.

Et lite spørsmål fra sidelinjen: Er det fremdeles fordelaktig å bruke FireWire til eksterne harddisker og lignende? Før så var FireWire ganske mye raskere enn USB 2.0, men vet ikke om det har endret seg nå. Den gangen ble skylden lagt på at USB 2.0 var en veldig fersk standard, uten godt optimaliserte drivere. Da hadde FireWire allerede vært i bruk en stund. Nå begynner jo USB 2.0 å bli noen år, og jeg vet ikke hvordan det er nå...

Uansett hadde jeg skaffet meg en harddisk som kan bruke både USB 2.0 og FireWire...

Lenke til kommentar

Jeg bruker harddisk skuffer, som jeg mener kombinerer det beste fra ekstern og intern løsning så lenge du ikke har behov for å frakte disken mellom flere PCer:

Hot Swap harddisk skuff: Promise SuperSwap 1100

Kontroller: Promise SATAII 150 TX4 4P SATA, NCQ/TCQ

Blir dyrere, men jeg synes det er verdt det.

Det finnes billigere løsninger også, hvor du kun kjøper harddisk skuff og kobler til kontrolleren på hovedkortet: Chieftec HD-ramme

Denne har jeg ikke prøvd. Den støtter antagelig ikke hot swap.

I tillegg trenger du en harddisk.

P.S. Du tar vel backup av det viktige prosjektet ditt?

Bruk aldri harddisk til å lagre viktige data uten å ha backup!

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke helt. Hva er de tingene du nevnte nå? Jeg har egentlig ikke noe behov for å frakte ting frem og tilbake. Trodde jeg bare trengte en harddisk jeg.

Det vikitge prosjektet er et Premier prosjekt. Fins det en måte å ta backup på bare prosjektet slik at jeg kan fortsette på det senere om det går galt?

Lenke til kommentar
Firewire er fortsatt raskere enn USB2 i praksis ja. Men nå finnes det også firewire 800 som er teoretisk dobbelt så raskt som vanlig firewire. Lacie har også disker med firewire 800.

...Men S-ATA er enda raskere enn både Firewire og USB, er det ikke? Jeg mener å huske at noen på forumet tidligere fortalte at det skulle komme eksterne disker med S-ATA. Noen som vet noe mer om det?

Lenke til kommentar

Tror det har kommet eksterne disker med mulighet for S-ATA, men i praksis så tror jeg ikke du vil merke store forskjellen.

Det mest vanlige er USB2 og firewire, da er du også sikker på at du kan koble den til andre sin PC.

Det var en test tidligere i år av PCworld tror jeg, der S-ATA kom frem som en del raskere ved overføring av en stor fil, men caching og slikt var skrudd av på firewire og USB slik at de gav S-ATA en ufortjent fordel i testen synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...