mixer23 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hei! Prøvde å oppdatere BIOS for første gang i dag, har lenge syntes det har virket litt skummelt, men tok mot til meg i dag siden jeg skulle reinstallere hele maskinen uansett. Har et ASUS A7N8X-X hovedkort og fulgte prosedyren for flashing vha EZFlash til punkt og prikke (fant prosedyren på ASUS hjemmesider). Under flashingen kom det opp en boks der man junne se progresjon, og der var det 4 rader med små bokser. Når den hadde skrevet til 3 av disse radene (altså 75% ferdig, vil jeg tro) kom det 5 pip fra maskinen og så restartet den (av seg selv, jeg rørte ingenting, og det var ikke noe strømbrudd e.l.). Alt jeg får opp nå er: Award BootBlock BIOS v1.0 Copyright....... BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media... Og der blir den stående, har søkt litt rundt på nettet og funnet ut at det skal være en måte å recovere BIOS'en på, ved å flashe den fra disk, men den vil tydeligvis ikke lese disken. Har noen vært borti dette fra før? Må jeg bare kaste hovedkortet, eller finnes det håp? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Mange hovedkort har to bioser, en som backup. Sjekk om ditt har det. Lenke til kommentar
mixer23 Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Det virker som "BootBlock" skal være en slags back up BIOS, som skal gjøre det mulig å flashe BIOS fra floppy. Men, den vil altså ikke lese fra disken. Har prøvd å lage en bootable diskett, men den blir bare stående med "Detecting floppy drive A media", og det lyser i diskettstasjonen, men ingenting skjer. Har latt den stå sånn i godt over en time, men det skjer ikke noe. Har også resatt CMOS, uten at det hadde noen som helst effekt. Noen forslag om hva jeg bør gjøre, bortsett fra å ta det med ut i skogen og skyte det Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Det virker som "BootBlock" skal være en slags back up BIOS, som skal gjøre det mulig å flashe BIOS fra floppy. Men, den vil altså ikke lese fra disken. Har prøvd å lage en bootable diskett, men den blir bare stående med "Detecting floppy drive A media", og det lyser i diskettstasjonen, men ingenting skjer. Har latt den stå sånn i godt over en time, men det skjer ikke noe. Har også resatt CMOS, uten at det hadde noen som helst effekt. Noen forslag om hva jeg bør gjøre, bortsett fra å ta det med ut i skogen og skyte det Hvis BIOSen er ødelagt så kan den selvsagt ikke boote, det er BIOSen som skal boote disketten. Om du har backup-bios så skal nok den kobles til med en jumper eller noe lignende. Dette står isåfall forklart i brukermanualen til hovedkortet. Og du, jeg tror du kan beholde kruttet litt lenger. Lenke til kommentar
mixer23 Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Fant en guide på hvordan man skulle gjøre dette. BootBlock er en backup bios, som skal starte av seg selv (uten at man skal trenge å bytte jumpere o.l). Man skulle lage en bootable disk, fjerne et par filer fra disken, legge til flashe program og ny bios og legge til tekst som starter flash-prog i autoexec-fila. Så skulle det bare være å sette i disken og starte maskinen, og resten skulle ordne seg selv. Det sto også et eller annet om at det ikke var alltid maskinen ville lese fra floppy, og da skulle man bare restarte og prøve igjen. Det gjorde jeg ihvertfall 100 ganger, det funka fortsatt ikke, så nå er nytt hovedkort på vei i posten... Så må jeg nok ta med det gamle ut i skogen allikevel Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Fant en guide på hvordan man skulle gjøre dette. BootBlock er en backup bios, som skal starte av seg selv (uten at man skal trenge å bytte jumpere o.l). Man skulle lage en bootable disk, fjerne et par filer fra disken, legge til flashe program og ny bios og legge til tekst som starter flash-prog i autoexec-fila. Så skulle det bare være å sette i disken og starte maskinen, og resten skulle ordne seg selv. Det sto også et eller annet om at det ikke var alltid maskinen ville lese fra floppy, og da skulle man bare restarte og prøve igjen. Det gjorde jeg ihvertfall 100 ganger, det funka fortsatt ikke, så nå er nytt hovedkort på vei i posten... Så må jeg nok ta med det gamle ut i skogen allikevel Prøv og koble i fra alle disker og ting du ikkje trenger på hovedkortet. Mitt Asus P8G8X ville f.eks ikkje lese fra disketten om cd-romen var tilkobla. Har foresten samme problem som deg, med at biosen ikkje vil la seg flashe. Vore greit om vi hadde funnet løysinga. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=477792&st=0& Endret 6. oktober 2005 av Cornel Lenke til kommentar
Zink Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det sto også et eller annet om at det ikke var alltid maskinen ville lese fra floppy, og da skulle man bare restarte og prøve igjen. Det gjorde jeg ihvertfall 100 ganger, det funka fortsatt ikke, så nå er nytt hovedkort på vei i posten... Boot Block er en 4 KB programsnutt i Bios som ikke overskrives i tilfelle feilflash. Det er denne som gir tilgang til floppydisk. Hvis den ikke er enablet i Bios før dette skjer så vil den også slettes, og man mister muligheten til å rette feilen på denne måten. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Etter at du flasher resetter BIOS seg til default setting, og defor får du ofte checksum error. Når den leter etter a: og henger kan det være bios er satt til "halt on no floppy detection" eller noe lignende (særlig hvis du ikke har floppy vil det stoppe opp da). Trykk DEL under oppstart og gå igjennom alle bios settings til det som stemmer for deg. (har opplevd problemer med cpu i autosetting på et a7n8x deluxe etter bios update) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå