Gå til innhold

Win XP med Win 2000

Anbefalte innlegg

Jeg har en disk som er delt opp i C: og D:. På C: installerte jeg Windows XP. Jeg hadde også en annen disk (E:) med Windows 2000 på. Etter Win XP installasjonen forsvant dual boot menyen og Win XP startes automatisk. Jeg regner med at jeg må redigere litt i boot.ini for å få start på Win 2000 igjen, men hva må jeg skrive?

Takk for hjelpen

[ Denne Melding var redigert av: ensveio på 2002-08-15 23:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve denne boot.ini-en;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Husk å ta backup av den forrige først.

Lenke til kommentar

Problemet er at XP & 2000 bruker nesten de samme boot filene, slik at XP har overskrevet bootsektoren. Selv om det er nesten de samme, tror faktisk de heter det samme, så kan ikke 2000 bruke XP sine boot filer, og omvendt.

Den eneste måten å gjøre dette på, er å bruke en tredjeparts bootmanager.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt XP og 2k på samme harddisk før, installert i diverse rekkefølger og partisjoner, og har aldri hatt noen problemer med det. Boot menyen har aldri blitt borte hos meg før da.

Du får prøve å redigere boot.ini.

Borre sitt forslag er jo en ide, men siden XP installeres default i mappa Windows istedenfor Winnt så kan det hende du må redigere det litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...