-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hva trekkes fra hva i lønn osv? Hva trekkes fra bruttolønn og hva trekkes fra hva og hvor? Skal ha min første prøve i det i morra og lurer egentlig på om noen vet hvilken "type" prøver man får i Økonomi? Masse exeloppgaver eller en haug med spørsmål om livsstil og hva som er viktigst av penger og mat? Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Trekk i bruttolønn er som regel: - skatt - pensjonstrekk - bidragstrekk - fagforeningskontigent Og trekk i nettolønn: - påleggstrekk Får dere bruke alle mulige hjelpemidler på prøven (foruten Internett og andre kommunikasjonsmidler)? Da kan du i hvert fall slå opp hvis det kommer konkrete spørsmål om informasjonen dere har gjennomgått. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Fast månedslønn er lønn for en måned uten overtid og bruttolønn er fastmånedslønn + overtid eller? Når legges forskud på lønn til? Før eller etter skattetrekk og pensjonstrekk osv? EDIT: Takk forresten. Endret 25. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Fast månedslønn er lønn for en måned uten overtid og bruttolønn er fastmånedslønn + overtid eller? Stemmer. Når det gjelder forskudd derimot er jeg sannelig ikke sikker ... Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Forskudd er trekk fra nettolønn. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Har et lite budsjett jeg har satt opp her som kan brukes til stort sett alt men er litt i tvil på noe her... Hva er påleggstrekk? EDIT: Glemte å legge den ved... Drit i de "#navn" på bunn... SKJEMA_FOR_L_NN_TEST1.zip Endret 25. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Trekk i bruttolønn er som regel: - skatt - pensjonstrekk - bidragstrekk - fagforeningskontigent Og trekk i nettolønn: - påleggstrekk Det er kommet nye regler de siste årene, så listen skal se slik ut: Trekk i bruttolønn: - pensjonstrekk - fagforeningskontigent - og skatt etter de to Trekk i nettolønn: - påleggstrekk - forskuddstrekk - bidragstrekk Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Oi, det stemmer sikkert. Beklager. Da må min økonomibok være noen år gammel. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Oi, det stemmer sikkert. Beklager. Da må min økonomibok være noen år gammel. I min bok (Økonomi og informasjonsbehandling av Lars Ottesen m/ flere fra Økonomiforlaget) står det at bidragstrekk skal trekkes fra bruttolønn, men vi fikk beskjed fra læreren om at boken var gammel og at det hadde kommet nye regler. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Læreren vår har ikke opplyst oss om de nye reglene og vi har alltid regnet uten dem så jeg regnger uten dem på prøven i morgen og jeg, ellers får jeg vel feil... Meneh, pensjonstrekket regnes ut ifra fast månedslønn og trekkes ifra brutto, right? Endret 25. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Meneh, pensjonstrekket regnes ut ifra fast månedslønn og trekkes ifra brutto, right? Pensjonstrekk regnes av vanlig lønn, altså enten fast månedslønn eller timelønn * vanlige arbeidstimer. Fagforeningskontigent regnes av bruttolønn. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Okay, et siste: Hva trekkes bidragstrekk ifra? Eller, hva beregnes det av og hva trekkes det fra? Kan bidragstrekk være %? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Okay, et siste: Hva trekkes bidragstrekk ifra? Eller, hva beregnes det av og hva trekkes det fra? Kan bidragstrekk være %? Takker for all hjelp! Ifølge de nye reglene trekkes bidragstrekk fra nettolønn. Ifølge de gamle reglene trekkes bidragstrekk fra bruttolønn. Jeg vet ikke om bidragstrekk kan være i prosent, men lærern vår tok ihvertfall ikke det med i den generelle lønnsmodellen hun viste oss. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Okay, et siste: Hva trekkes bidragstrekk ifra? Eller, hva beregnes det av og hva trekkes det fra? Kan bidragstrekk være %? Takker for all hjelp! Ifølge de nye reglene trekkes bidragstrekk fra nettolønn. Ifølge de gamle reglene trekkes bidragstrekk fra bruttolønn. Jeg vet ikke om bidragstrekk kan være i prosent, men lærern vår tok ihvertfall ikke det med i den generelle lønnsmodellen hun viste oss. Ah sant, det var jo egentlig skrevet lenger opp her. Neon som har lyst til å teste skjemaet mitt som jeg la i ei ZPI fil eher oppe forresten, evt. se igjennom det? Selv har jeg kun funnet en feil, hadde glemt å fylle ut det med bidragstrekk... Skal bruke det i morra, noen som har veldig lyst til å se igjennom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå