Gå til innhold

Det harde valget. X2, eller enkelkjerne.

Stig Jøran

Anbefalte innlegg

Okei! Her er mitt valg. Er veldig i tvil om hva jeg skal

velge til cpu på neste pc. Så..

Athlon64 3700+, 2.2 GHz, 1MB Cache, San Diego

eller

Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache

Programmer/spill jeg bruker ofte.

Steam. Da CSS, HL2, Hl2dm.

3ds max 7.

Opera.

Bit Comet.

Visual Basic .NET

Win Amp.

Så, da lurer jeg på om X2 er noe valg for meg i neste pc?

Eller skal jeg gå for en enkelt kjerne for så og vente med

å kjøpe x2?

Og, har source motoren støtte for dobbelkjerner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spelen kräver mest av grafikkortet så där väljer du ett valfritt Nvidia 7800GTX i övrigt så har du allt att vinna på en dubbelkärna

x2 3800+ är en mycket bra processor som ofta klockas upp til 2,6-2,7 ghz, titta in även på asus sida om deras nya SLI2*16 kort och matchande 2*1024MB RAM

A8N32-SLI Deluxe

Lenke til kommentar
Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache

Den CPUen går på 2ghz, ikkje 2,2.

Dersom høy ytelse i 3D studio er viktig for deg velger du dobbelkjerne. Og som det sies her, X2 3800+ ser ut til å klokke godt. Virker absolutt som om det er det beste kjøpet av AMD's dobbelkjerner.

Lenke til kommentar

3ds vil like dualcore'n best, med god margin.

I spill er vanlig CPU best i benchmarks, men vanskelig å merke forskjell i praksis så dualcore er omtrent like bra.

Ved vanlig bruk i windows merker man fort forskjell i dualcore's favør. Responstider og slikt er vanskelig å benchmarke, det har blitt påpekt av bla Anandtech, selv om Hyperthreading har har vært blant oss såpass lenge nå har de enda ikke klart å benchmarke forskjellene. Hvis det hadde vært noen gode måter å benchmarke dette på hadde nok ikke feks Pentium 4 vært så uglesett blant fjortisser, enkeltkjerner uten hyperthreading ville blitt knust, og det ville virkelig vist hva en dualcore er god for når det gjelder brukerkomfort/responsivitet i forhold til vanlige CPU'er. Men siden dette ikke blir benchmarket har folk lett for å se seg blind på tester i spill der dualcore må se seg slått, selv om forskjellen er nesten totalt fraværende i praksis. Derimot den delen der dualcore virkelig gir lett merkbar forskjell i praksis velger mange å se bort fra, og det bare fordi den forskjellen ikke er benchmarket.... Velg heller CPU ut fra de bruksområdene der forskjellene gjelder i praksis og ikke bare på papiret, da er dualcore uslåelig. Vil man ha på-papiret-ytelse velger man 3700+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...