jevel Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Bruker en Plextor 40X brenner og ingen av de CDROM spillerne jeg har takler å levere nok data til at jeg kan brenne "On the fly", noe som resulterer i venting, venting og atter venting. Noen som har tips? -KJ Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Lite-On 16/48x DVD er en rask og bra DVD/CD-ROM spiller som fint takler CD hastigheter opp til 48x. Billig er den også. Den koster under 400 kroner på http://www.itbutikken.no Lenke til kommentar
klo Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 det kan jo vere endel sektorer på cd'n som er vanskelig å lese der selv de beste leserne må skru ned farten. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 De aller fleste nye 48/52x CD-ROMer skal greie dette. Kanskje det er noe annet som gjør at det går tregt... Har du koblet brenner/CD-ROM til samme IDE-kabel?? Det resulterer i den typen problemer du beskriver.. Lenke til kommentar
RedScorpion Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Det er ikke å anbefale slik "on the fly" kopiering uansett. Spesielt ikke hvis det gjelder musikk-cd'er (faren for jitter-feil og den slags øker). Nå er det jo ikke umulig at cd'er du skal kopiere har fettmerker, riper o.l. noen steder, og det kan jo føre til at cd-rom'en leser en del tregerer og stopper opp i perioder. Er et område på cd'en skadet nok, kan det føre til at cd-rom'en bare vil spinne og spinne, og i verste fall får du en ubrukelig kopi. Dette kan kanskje unngås hvis brenneprogrammet konfigureres riktig i forhold til feilbehandling (lese videre uansett hvor mye feil, ikke bry seg med å rette opp feil f.eks). Heller bruke et par minutter ekstra på å få en bra kopi, men jeg skjønner at det kan være irriterende å ikke få det til. Nye LG og Lite-on dvd-rom'er skal visstnok fungere bra til dette (jeg har ikke prøvd med disse). Jeg ville ikke kjøpt en vanlig CD-ROM raskere enn 40x (vanskelig å få tak i nye slike), da cd-platen kan eksplodere. Tåler rett og slett ikke belastningen ved den voldsomme rotasjonshastigheten. Dette er ingen spøk, jeg kjenner tre stykker som har opplevd det. I det ene tilfellet var det faktisk snakk om en original, presset plate. Forsåvidt gjelder det samme DVD-ROMer også. CD-brennere tror jeg er litt bedre konstruert og sikret mot det der. Hvis dette skjer med nye 40/48x brennere, vil det nok bli bråk. Ser for meg oppslag i avisene; "Kvinne skadd av cd-brenner -brant for fort". :razz: Heldigvis finnes programmer som setter ned hastigheten, men hvor mange tenker på dette... P.S. Det er veldig viktig at CD-brenner og CD/DVD-rom står på hver sin IDE kanal! På grunn av ytelse altså. Lenke til kommentar
mar Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Plextor sin 40x leser takler det ganske bra, men den selges bare i SCSI utgave(tror eg). Blir noen kroner ekstra da, ca 1200 inkl SCSI kort. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: mar skrev (2002-08-19 13:17):Plextor sin 40x leser takler det ganske bra, men den selges bare i SCSI utgave(tror eg). Blir noen kroner ekstra da, ca 1200 inkl SCSI kort. Er en av de bedre cdrom som finnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå