Gå til innhold

Hvilken PC benytter bruker?

FamP

Anbefalte innlegg

På jobben har vi en liste som viser diverse informasjon over maskinparken. Bl.a. hvilken bruker som benytter hvilken PC. (plassering med andre ord)

Denne lista er dessverre blitt litt dårlig vedlikeholdt i det siste og trenger nå en gjennomgang.

Tidligere benyttet jeg et vbs-script som skrev en del informasjon til en tekstfil når brukeren logget seg på. Nå begynner sikkerheten å bli så streng at denne filen ikke fungerer mer.(noen enkel løsning)

Flere spørsmål om samme sak:

-Fins det noe program som kan finne ut hvilken bruker som er logget på PC'en(eller hvilken bruker som SIST logget på den)?

-Kan en gå inn på påloggingsserveren og finne noen slags kobling mellom computername og username i en eller annen logg?

Har prøvd noe forskjellig programvare, men har ikke funnet noe enda.

I tillegg til overstående spørsmål, vil det også være fint om en kan finne ut litt tekniske ting om PC'en(Minnestørrelse, serienr, diskstørrelse, hvilken servicepack som er installert osv).

MS BSA har mye info om det tekniske, men ikke noe om bruker. Det vil også være problematisk med PC'er med XP brannmur, men dette kan sikkert overvinnes.

Edit: Kan NET kommandoer i kommandolinja på påloggingsserver benyttes fpå noen måte?

Endret av FamP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål om monitorering av Windows-PCer

Ut i fra problemstillingen din antar jeg at du jobber for en relativt stor organisasjon, og det fremgår klart at dette dreier seg om et Windows-miljø. Nå er ikke jeg noen GURU innen den aktuelle programvaren selv, men jeg synes dette lukter av et tilfelle hvor man kanskje burde ta en titt på Systems Management Server.

Jeg har som sagt begrenset kunnskap om produktet selv, men dersom det skulle være av interesse å snakke med noen som kan produktet, send meg gjerne en PM så skal jeg videreformilde kontakt.

Utover dette kan jeg nevne at ved å loggføre pålogginger i domenet ved å lage en group policy som du knytter til "Domain Controllers" ou-et, der du ber om audition av "Account Logon Event". Merk: Du bør ikke endre default domain controller policy, det er bedre å lage en egen i tillegg. Jeg mener at både navnet på brukeren og PCen blir logget.

.NET kode kan ikke kjøres direkte på kommandolinja

Endret av roac
Lenke til kommentar

Takk for svar.

SMS kan kanskje være et alternativ på sikt.

Når det gjelder det jeg skrev om NET, er det ikke .NET jeg mener.

Mener kommandoer som c:\>net view , c:\>net users osv. Kanskje det finnes noe her?

Ser også at det kanskje er mulig å lage en enkel løsning i logon-script som f.eks

echo %computername%, %username%, %os% >> \\servernavn\mappe\info.txt

En ny linje kommer til ved hver pålogging og det er bare å "vaske" lista i ettertid.

Enkelt, men ikke det mest elegante.

Lenke til kommentar

SMS serveren er veldig grei. Her får du komplett oversikt over alle klient pcer. basic informasjon som ram, hk, cpu osv osv. Mulighetene er utallige her.

Men etter det jeg har hørt så koster den en del penger.

SMS 2003 with 10 device CMLs | $1,219 US.

Og dette er bare for server programvaren og 10 klienter

Ytterligere 279$ for 5 klient pakke.

Mulig prisene er litt anneledes, disse er hentet rett fra siden til MS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...