Obix Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Blir vi lurte trill rundt av Dell? Det er min påstand at vi blir manipulert trill rundt av Dell og deres markedsføring til å tro at vi sparer penger med å kjøpe direkte av produsent. Tok en tilfeldig sammenligning av to maskiner. En fra Dell og en fra en tilfeldig norsk nettbutikk. Nå vet jeg ikke hvor stor PSU Dell leverer med maskinen men den resterende hardwaren er sånn noenlunde identisk. Dell XPS600 inklusiv frakt: Kr. 13 055,- Netbutikk standard PC socket 775: Kr. 9 629,- Prisdifferanse i favør nettbutikk: Kr. 3 426,- Hvor er det fordyrende mellomleddet henne? Slik jeg tolker det så er det Dell som er det fordyrende mellomleddet og ikke en Norsk grossist/nettbutikk. Synspunkter? Endret 24. september 2005 av Obix Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dell er vanligivs veldig billige på de billigste modellene, men de tar ofte dobbel pris for alle oppgraderinger, f.eks. en 200gb hd kan koste 1.500 kr. hos dem... Lenke til kommentar
Obix Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Muligens at en billigmodell er billig i utgangspunktet men når frakten som gjerne er over 1000,- spenn legges til så er den ikke mye billig lenger. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det er reklame! Hvem tror på følgende: "billigst pga vi kjøper inn til hele norden" (elkjøp) , "Norges billigste webshop" (Multicom) osv osv osv Ta det med en klype salt! , er mitt råd.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det er reklame! Hvem tror på følgende: "billigst pga vi kjøper inn til hele norden" (elkjøp) , "Norges billigste webshop" (Multicom) osv osv osv Ta det med en klype salt! , er mitt råd.. tsk tsk...er ikke lov å reklamere for noe som ikke er sant Lenke til kommentar
Baktus_79 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det stemmer det at Dell er de billigste på PC løsninger. Men problemet dukker opp da du vil endre deres eget oppsett av maskinen. De er svindyre på oppgraderinger. Så ja, jeg vil si at vi blir lurt da de tar så mye for ekstra utstyr eller en oppgradering av dems eget oppsett av maskinen. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Enig med de andre her. Dell leverer solide maskiner til en meget konkurransedyktig pris, men jeg har selv fått kaffien over tastaturet da jeg har sett hvor mye de skulle ha for 1GB RAM i en laptop. Så klarer du deg med grunnkonfigurasjonen, eller kun trenger oppgraderinger som du kan kjøpe et annet sted, er det få grunner til ikke å velge Dell. Jeg hadde vel aldri selv kjøpt en dell, med dette fordi jeg liker å handplukke hver eneste komponent som skal i maskinen. Endret 25. september 2005 av squabbish Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Det hadde vel vært lettere for oss å vurdere om du hadde postet de to konfigurasjonene. Det skal dog bemerkes at XPS-serien er Dell's toppmodeller, de er ikke ment å være billigst. Sammenlign en XPS med en tilsvarende konfigurasjon (i den grad det er mulig) av en 9150 så tipper jeg du finner at sistnevnte er langt mer konkurransedyktig. Skal du hvem som har de rimeligste bilene velger du Corolla, ikke Lexus... Geir Endret 25. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Dell er bra så lenge en holder seg til minimumskonfigurasjoner. Jeg trengte en ekstra harddisk for en stund siden og sjekket siden til Dell for moro skyld. 3000kr inkl. frakt for en 120Gig standards Western Digital-disk kan vel egentlig ikke karakteriseres som noe annet en svært gunstig for Dell.. Kjøpte en tilsvarende disk fra en norsk nettbutikk for en tredjedel. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Vel, jeg spurte hos compaq for tre år siden hvor mye en diskettstasjon kostet. 850 sa service mannen, og 300 i den lokale sjappa (var foreldrenes pc og deres diskettstasjon hadde vandret heden, de hadde jo selvfølgelig bruk for den stasjonen i jobb.) Så det er nok ikke bare Dell som er dyre på reservedeler Derfor lønner det seg å bygge selv, blir så mye enklere å oppdatere ting, men kanskje vanskligere for noen å få det til å fungere. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Originale reservedeler til ferdigbygde maskiner er dyrt. Problemet med Dell er at du ikke kan sette inn noe som helst annet enn deres originaltilbehør uten at garantien ryker. Hos de fleste andre produsenter kan du bytte ut det meste av hardware uten at det går utover den generelle garantien. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det er nå ikke så vanskelig å oppdatere en Dell-maskin, siden de bruker standard-komponenter for det meste i dag. RAM, disker, skjermkort osv er alt standard. Det stemmer at utstyr/deler er dyrt hos Dell i likhet med andre produsenter, men det er fullt mulig å diskutere pris med dem. Når jeg kjøpte min XPS2 og så hva ram-oppgraderingen kostet hos den var jeg bestemt på å kjøpe den et annet sted. Men etter litt pruting fikk jeg 2GB til en pris jeg kunne leve med... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Problemet med Dell er at du ikke kan sette inn noe som helst annet enn deres originaltilbehør uten at garantien ryker. Har du noen doskumentasjon på det? Vi har oppgradert flere Dell-maskiner med uoriginale deler uten at Dell har bråket med det når vi har hatt behov for support. At man risikerer at de "skylder på" den uoriginale delen når noe går galt er en annen sak... Geir Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Vel en gang i verden kjøpte jeg en Compaq maskin,der kunne en heller ikke røre noe eller sette inn noe uten at garantien røk. Så dette gjelder vel for ALLE fredigmaskiner og ikke bare Dell Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Så dette gjelder vel for ALLE fredigmaskiner og ikke bare Dell Dette gjelder i allefall IKKE Medion/Cybercom Pc'r Jeg har byttet ut noe hardware selv,og når skjermkortet plutselig tok kvelden,fikk jeg selv lov til å plukke det ut,og returnere det for seg selv. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jeg finner kun denne formuleringen hos Dell: Dells ansvar er betinget av riktig bruk av Produktet og dekker ikke deler av Produkter som har blitt endret eller reparert uten Dells foregående skriftlige samtykke. Jeg leser det som om de delene som ikke er blitt endret uten samtykke fortsatt er dekket. At Dell ikke har ansvar for uoriginale deler som man selv har montert uten deres godkjenning eller skader forårsaket av dette er opplagt. Noen som har noen dokumentasjon på det motsatte? Geir Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Vel en gang i verden kjøpte jeg en Compaq maskin,der kunne en heller ikke røre noe eller sette inn noe uten at garantien røk.Så dette gjelder vel for ALLE fredigmaskiner og ikke bare Dell Ting har skjedd siden "en gang i verden". Compaq har blitt kjøpt av HP og en del ting endret seg etter 2003 Noen annen dokumentasjon enn at vi flere ganger daglig registerer garantiservice selvom kunder har satt inn eget grafikkort, egen RAM, egne disker etc. har jeg nok ikke Eneste kravet er at original hardware sitter i når maskinen kommer til verkstedet. Så man bør ikke kaste delene man bytter ut. @tom: Da har ting tydeligis endret seg hos Dell siden sist jeg var borti dem også Endret 25. september 2005 av TEE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Tja,ting har nok forandret seg, men jeg har en nabo som nettop har kjøpt seg en PC og den har en lapp på hver side bak som må brytes om en ønsker å åpne den, på denne lappen står det at garantien ryker om denne er brutt. Samme type lapp som det står på feks stforsyninger. Dvs at om garantien skal beholdes må maskinen inn til levrandør for oppgradering . Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 HP/Compaq kommer ikke til å krangle på noen garanti hvertfall. Så lenge det ikke er den nye delen en har satt i selv som feiler eller har forårsaket feilen selvsagt Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 HP/Compaq kommer ikke til å krangle på noen garanti hvertfall. Så lenge det ikke er den nye delen en har satt i selv som feiler eller har forårsaket feilen selvsagt Bare for å ta et O/T spørsmål: Vil dere krangle på at det er 5 års reklamasjonsrett på en bærbar hp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå