Gå til innhold

Hvor er flaskehalsen?


Anbefalte innlegg

Pc'n min:

AMD Athlon XP 2700+ 2.16GHz

2x512GB DDR400 RAM

XFX 6600GT 128mb skjermkort

 

Hva bør jeg oppdatere først når jeg vil at Battlefield 2 skal gå glattest mulig?

 

Jeg tenker at jeg bør ha mer RAM...har en ledig RAM-slot, så da kan jeg isåfall oppgradere til 1,5GB...

 

Men jeg lurer også på om prosessoren kan være flaskehalsen i systemet. Finnes det program som logger minnebruk og prosessorbruk? Mulig det hadde hjulpet meg.

 

Jeg vurderer også å oppgradere veldig! :

Asus P4GD1 hovedkort

Asus prosessor konverter

Dothan CPU 1.6GHz 533FSB (klokket til 2.4GHz 800FSB)

XFX 7800GT skjermkort.

 

...tror det hadde glidd greit.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja og selg 6600GT til meg :p

 

serriøst, på det oppsettet tror jeg at CPU er det største hinderet... skjermkortet er mer enn godt nok til å kjøre på medium settings på f.eks. 1024x768, og 1GB ram er greit på den oppløsningen/kvalitetssettingen.

 

Tenker du å gå over den oppløsningen og øke gfx settings, så er en ny CPU, skjermkort og mer ram egentlig "påkrevd"

Lenke til kommentar

Syns det er litt rart at du skulle ha problemer med BF2 med ditt nåværende oppsett, har 6600GT og 1GB ram selv og min CPU er bare en Intel som veldig mange her mener er rævva til spill men det går storveies å spille litt BF2 for det. CPU'en din er jo ikke så verst til spill, at den er moden for utskiftning er så men dårlig er den egentlig ikke. Kanskje du har noe hardware-feil som senker ytelsen, feks gåent hovedkort? Har hatt noen Atlon XP selv og reinstallasjon av windows var forholdsvis hverdagslig, lenge siden du har gjort noe slikt?

 

Edit: typos

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Om du vil gjøre minimalt med endringer:

Bytt ut hovedkort og prosessor: socket 939, AMD64 3700+. Kjøp hovedkort med AGP.

 

Om du vil gjøre større endringer:

Kjøp et hovedkort med PCIe. Kjøp AMD64 3700+, nytt minne og Geforce 7800GT (tilbud hos komplett).

hva med å heller skjøpe et asrock dual-sata med både agp og pci-e pluss en 3000 venice og klokke den til ca 2,5 med e kjøler til 300kr?

Lenke til kommentar
Syns det er litt rart at du skulle ha problemer med BF2 med ditt nåværende oppsett, har 6600GT og 1GB ram selv og min CPU er bare en Intel som veldig mange her mener er rævva til spill men det går storveies å spille litt BF2 for det. CPU'en din er jo ikke så verst til spill, at den er moden for utskiftning er så men dårlig er den egentlig ikke. Kanskje du har noe hardware-feil som senker ytelsen, feks gåent hovedkort? Har hatt noen Atlon XP selv og reinstallasjon av windows var forholdsvis hverdagslig, lenge siden du har gjort noe slikt?

 

Edit: typos

Det er litt forskjell på en Pentium 4 D830 og en XP2700...

Lenke til kommentar

Poenget med det jeg hade lyst å kjøpe om jeg skulle oppgradere masse, er at det skal visstnok være like bra som de nye fx-55 cpuene. Et desktophovedkort, prosessor konverter mellom førstnevnte og en bærbar cpu, og så klokke dette opp. I følge en som jobber med å teste pc'er, så skulle dette være det samme som å få fullt utbytte av fx-55 cpu.

Men da må jeg velge om jeg skal ha agp eller pci-e, og kjøper jeg til agp, så skal jeg ikke oppgradere skjermkortet med det første. Og om jeg kjøper pci-e, så må jeg i såfall kjøpe nytt skjermkort, som da hadde blitt 7800GT.

 

Blir nok for mye utgifter på engang. Har ikke spart opp noe. Så et hovedkort med AGP og PCI-E høres ut som en god idé. :) Da kan jeg heller kjøpe 7800GT litt senere.

Da må jeg ha hovedkort, prosessor m/vifte og 1gigg ram.

ca 1000 + ca 2000 + ca 1000... ca 4000kr kommer det på.

 

Noen idéer til nøyaktig hva jeg bør kjøpe for å få mest for pengene?

 

Bør jeg oppgradere all ram'n jeg har, eller holder det å kjøpe mer?

 

Skal undersøke litt ang. hovedkort som støtter agp + pci-e, må jo ha et som holder en stund. Et jeg kanskje fremdeles kan ha neste gang jeg skal oppgradere prosessor. :)

 

Takk for alle tips så langt :D

Lenke til kommentar
hva med å heller skjøpe et asrock dual-sata med både agp og pci-e pluss en 3000 venice og klokke den til ca 2,5 med e kjøler til 300kr?

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz (Venice) 1000FSB Socket 939 kr 1321

 

...hvor langt kan jeg klokke dette uten å måtte bytte vifte? Vet om en som klokket til 2.8GHz men han byttet vifte da... :)

Lenke til kommentar
Nå som det er snart vinter tid, så skulle du klare og klokke den så mye den klarer selv med boxed vifte. Sette PCen ved et vindu bør holde. (selv hadde jeg kostet på meg ei ny cpu vifte i samme slengen)

hehe....genialt svar. :)

 

Okay...tar hintet. Hvor kraftig vifte trenger jeg for å klokke til 2.8GHz da? :p

Lenke til kommentar

Er ikkje sikkert du når 2,8 uansett kor bra vifte du kjøper...

Men du er bortimot garantert 2,6 selv på boxed på vinteren

Men se på SHG.NO der kan du kjøpe cpu uten vifte til ca 900 så kan du kjøpe ein vifte til 300 så er du oppe i samme pris som boxed på komplett pluss at du får ein mye bedre vifte...

Lenke til kommentar
Er ikkje sikkert du når 2,8 uansett kor bra vifte du kjøper...

Men du er bortimot garantert 2,6 selv på boxed på vinteren

Men se på SHG.NO der kan du kjøpe cpu uten vifte til ca 900 så kan du kjøpe ein vifte til 300 så er du oppe i samme pris som boxed på komplett pluss at du får ein mye bedre vifte...

prisen på shg.no er nok oppi kr 1137 på venice 3200+, men takk for tipset. Trenger jo ikke retail vifta, når jeg skal bytte uansett.

 

3200+ kommer visstnok greit opp i 2.7 uten å bytte vifte, så da går nok 2.8 greit med übervifte.

 

Når jeg nå kjøper Athlon64 3200+, 2.0 GHz, 512kb Cache, Venice, Socket 939

...og fremdeles har XFX 6600GT 128mb AGP, så leter jeg etter et hovedkort som takler bra ram, og har både pci-e og agp slot.

 

...men hva må jeg se etter på hovedkort for at det ikke skal bli den nye flaskehalsen?

 

Har planer om å hive i et 7800GT eller bedre når jeg får råd, men ikke med det første.

Lenke til kommentar
hva med å heller skjøpe et asrock dual-sata med både agp og pci-e pluss en 3000 venice og klokke den til ca 2,5 med e kjøler til 300kr?

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz (Venice) 1000FSB Socket 939 kr 1321

 

...hvor langt kan jeg klokke dette uten å måtte bytte vifte? Vet om en som klokket til 2.8GHz men han byttet vifte da... :)

3000 = 1000kr på shg.no ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...