Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc finner ikke harddisk ved boot - må reboote.

FM

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp bygget en PC og alt fungerer greit, men Harddisken min, av type Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2, finner ikke PC-en når jeg booter. Så trykker jeg ctrl+alt+del og rebooter og da finner PC-en harddisken. Er veldig irriterende å måtte restarte PC-en hver gang jeg skal skru den på.

Noen som vet hvordan PC-en kan finne harddisken med en gang?

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som BIOS gir opp for fort, disken bruker jo litt tid på å bli klar.

Sjekk om du finner en innstiling i BIOS for å vente litt. Kanskje du har slått av floppy seek eller andre ting for å boote kjapt?

Jeg prøvde å ta på floppy seek, men det hjalp ikke. Jeg har også prøvd å øke “Delay IDE initial (Secs)”, uten hell. Hva mer kan jeg prøve å stille på? (har ikke så god peiling på BIOS)

Kanskje du trenger drivere til SATA? Eller innstillinger til SATA?

Synes det virker litt merkelig da PC-en alltid finner harddisken når jeg rebooter.

Lenke til kommentar
mulig kortet ditt ikke tar sata2 disken, se om du finner jumper for 150 instillingen ( sata1) bak på hdd

Mulig du har rett. Det er et slikt kort. Hvor skal jeg lete og hva skal jeg gjøre. Det eneste jeg ser bakpå harddisken er strømkontaken, sata-kontakten og 8 små pinner som stikker opp.

Lenke til kommentar
se om du finner informasjon på disken der jumper skal stå, det er mulig selvinnstillende uten jumper  300>150 som innstilles i bios ? ser kontrolleren er 150 på kortet.

edit : jumper skal stå    ::|:

Beklager, men jeg må bare si det: HÆ?

Du har tydligvis mye bedre greie på dette enn det jeg har. Kan du prøve å forklare en gang til?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...